Lars Hansen Startet 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2013 Hei, Har en av de seneste MD11C, levert i 1982. Serienummer 54xxx Har sjekket begge dysene, og de var dårlige begge 2 så jeg må kjøpe nye. Koster 1.029,- svenske hos crommarine.se. Dysene heter DLLA 150 S 828 (Bosch) På Ebay koster tilsvarende dyser godt under halvparten, men finner ikke denne dysa noe sted. Noen som kjenner til nettbutikker med bra utvalg? Åpingstrykket lå på ca 180bar på begge dysene, noe som stemmer med tidligere årsmodeller. I verkstedmanualen side 17 så står det at åpningstrykket på denne motoren som har serienummer etter 80989 skal være 245 +/- 8 bar. Det stemmer også med info på denne siden. (245bar) Kan motoren ha vært feiljustert en gang, eller blir fjæra såpass slapp på 30 år? Virket litt mistenksomt at den havnet akkurat på riktig åpningstrykk som tilsvarer tidligere modeller... Takker for alle svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 https://baatplassen.no/i/topic/94873-volvo-penta-md-11-c-blir-varm-under-kjoering/ Les denne tråden, han har delemotor. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Har en dyse til overs ja, men delemotoren trenger også delemotor etterhvert !! Blir å overhale den og på sikt ! Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Hei, Jeg hadde samme "problem" som deg for noen år siden med min MD17C - motornummer 17033, 170 eller 245 bar?. Mine dyser lå på 185 bar når de ble sjekket, så jeg ble også usikker. Til slutt valgte jeg å bytte dysespisser og justerte til 245 bar. Jeg merket ingen særlig forskjell på motoren, men det var nok andre årsaker til det. Jeg fant dysen på ebay.de: http://www.ebay.de/itm/Einspritzduese-Volvo-Penta-D11-D17-/260384218321#ht_1477wt_1111 http://www.ebay.de/itm/Einspritzduse-Volvo-Penta-MD-17-ab-16622-/330695362790?pt=Bootsteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item4cfefac8e6#ht_724wt_906 Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Fikk en grei pris hos Norpart på kr 1000, så jeg bestilte de der... Da har jeg dem her på tirsdag:-) Begge dysene hadde minst 1 dårlig stråle, så jeg håper på litt mindre osing nå ;-) Tar vel sjangs på 245bar, Ragnar Ringstad i Fr.stad trodde også det var det riktige... Kan fjæra ha blitt så slapp på 30 år, eller er det noen som har justert feil en gang i tiden mon tro? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Ing. Tor sneve sandvika Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Prøv Maritim Diesel AS i Bergen, de kan dette. Med de prisene du oppgir, er det vel komplette dyser du snakker om? og ikke nye dysespisser? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Det heter brennstoffventil. Dysene er spissen med hull hvor dieselen kommer ut. Bare for orientering Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Helt riktig det. Komplette dyser=brennstoffventiler. Dysespisser=hullene hvor dieselen kommer ut:-) til orientering. Det kan koste ned mot halvparten å bytte dysespisser i forhold til å kjøpe brennstoffventiler. Spesielt på båtmotorer. Bør sjekkes i hvert enkelt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Ja en dysespiss skal ikke koste skjorta. Vanligvis kan åpningstrykket stilles på toppen av ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Det er dysespissene som koster kr 1200 hos RR, og som jeg har kjøpt for kr 1000... Åpningstrykket justeres med shims i motsatt ende av fjøra enn der dysa er... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.