Jump to content

Sabb,går det ann å bruke hylsa fra vridbarpropell på fast propell?


Tony88

Recommended Posts

hei, kjøpte en kb 22 der det har stått en 18hk sabb i med vribar propell. jeg skal ha i en volvo penta md7a, har en aksel og propell som hører til dette som er 25mm, det jeg lurte på da er om det går ann å bruke samme hylse som står i båten hvis aksel tykkelsen er lik på den med fast propell.

 

hørte tidligere at jeg måtte bytte hylse hvis jeg skal bytte fra en aksel med virbar propell til en aksel med fast propell

 

håper på hjelp her

Link to post

Dette kan komme an på hvordan Sabben er montert. Men vanligvis er vel den skrudd rett i skroget uten motorlabber. I så fall står den helt stille og har ingen vibrasjonsdemping. Akselhylsen kan dermed også være helt fiksert, uten å gi slingringsmonn til motorbevegelse. Jeg tror Volvo-opplegget ofte er annerledes, med motor på gummilabber, som skaper behov for en akselhylse som tillater en viss bevegelse på motoren. Hvis man bruker fiksert akselhylse sammen med motor på labber, vil vel akselen få mye juling, og kort levetid, men dette er det sikkert andre på forumet som kjenner bedre til, og som kan gi råd om.

En annen ting er den utvendige hylsa ut mot propellen, som på en Sabb-løsning har en vesentlig "krage" som tar imot kreftene fra propellen. Denne kragen vil være uhensiktsmessig med annen propell. Den utvendige hylsa kan vel skiftes, eller man kan skjære bort kragen, kanskje..?

Link to post

Nei, du kan ikke bruke den. Sabben har opplegg for smøring av vridbar propell i hylsa, samt opplagring av propellboss. Mener på at den heller ikke er vannkjølt slik vanlige hylser er. Så jeg vil anbefale deg å kjøpe en ny hylse først som sist.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg byttet ut min 10 hk Sabb med vridbar propell, til en 20 hk Buck med fast propell.

 

Jeg brukte samme hylse, og aksling, og demonterte bare den vridbare propellen, og dreiet kon og gjenger på akslingen i bakkant for fast propell.

Akslingen ble da litt for kort, og jeg skjøtet da akslingen med en dobbel klemflens på innsiden, og dette fungerte helt fint i de ti årene jeg hadde båten.

 

Koppen for smøring av den gamle propellen ble stående ubrukt, og jeg smurte som vanlig med fett i den innvendige smørekoppen i enden på hylsen.

Opplagringen for propellbossen kan du skjære vekk med vinkelkutter hvis du vil. Selv valgte jeg å bare ha den stående i tilfelle en Sabb diesel skulle finne veien tilbake til båten ved en senere anledning.

 

Hadde aldri problemer av noe slag mtp varmgang eller lekkasjer. Det kan nevnes at den nye motoren stod på gummilabber, uten at dette førte til problemer av noe slag.

Mvh
Simon

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...