Jump to content

CB-radio (privatradio) 27 MHz i båten


Tasle

Recommended Posts

Før, i "gamle dager" var walkie-talkies (CB-radio / privatradio) utbredt blant båtfolk. Nå er det stille på 11-meteren (27 MHz), til tross for at reglene for sendereffekt og sendermoduser (FM, SSB, AM) er endret og økt, og inntrykket mitt er at trafikken er i ferd med å ta seg litt opp igjen flere steder i landet, ikke bare blant båtfolket.

 

CB-radioen er kostnadsfri i bruk og ble brukt til samband båter i mellom, og trafikk til land.

 

Men hvordan er innstillingen til bruk av slik privatradio blant båtfolket nå? Er det kun mobiltelefon som gjelder? Og hvordan er utbredelsen av CB-radio?

Link to post
Share on other sites

jeg husker at mange sjarker før hadde enorme piskantenner på taket, det var vel 1/2 bølge antenner(5,5 meter). Traktoren til naboen hadde også 27 mhz:)

Fordelen er vel at den kan tilknyttes hva som helst, kan ha en på hytta, en i bilen, en i båten osv. Trenger ikke maritim lisens, ikke vhf sertifikat osv. Men som sikkerhetsutstyr er den jo totalt ubrukelig, måtte være for gøy isåfall..

Link to post
Share on other sites

Enig med Jensemann2, det er jo et gratis alternativ til kommunikasjon som jeg var ute etter.

 

Rekkevidden til en CB-radio over vann er jo flere mil ved fri sikt. En kvartbølge antenne er ca 2,75 meter, men forkortete antenner på en meter eller to finnes jo også.

Link to post
Share on other sites

en ting som begrenser nytten av 27MHz båndet er perioder med stor solaktivitet. Det påvirker i stor grad hvordan signalene sprer seg.

 

Husker da jeg gikk på vg. skole i radiokommunikasjon i 88/89, walkie/talkiene var helt ubrukelige i lange perioder pga interferens fra fjernliggende stasjoner som nådde mye lenger enn normalt pga de atmosfæriske forholdene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Husker godt den gode gamle walkien, i dag er den desverre lite utbredt, men det er litt synd fordi

med dagens nye regler hvor AM og SSB modulasjon i tillegg til FM er tilatt burde det bli fornyet

interesse for dette sambandet.

Rekkevidden er svært bra med disse radioene (spesielt med en god antenne), så løp og kjøp,

utvalget er stort på nettet.

Link to post
Share on other sites

Solflekk-maksimum burde være her nå, men er forsinket ("skip'en"). Bl.a. italienerne kjørte ulovlig med kraftige etterbrennere på opptil 1 kW. Solflekkaktiviteten har egentlig konsekvenser på alle frekvenser, inkludert VHF.

 

I W/T-æraen var det mye sosial trafikk mellom båter, nettopp på grunn av gratis samband. Nå er det vel mest trailersjåfører som bruker CB. En W/T er mye mer avansert og har flere finesser enn på den tida. Med SSB når man veldig langt der fjell ikke hindrer signalene.

 

I alle fall, jeg skal putte inn en President Jackson II i min båt før sommeren, i tillegg til VHF. Antenna blir en hjemmelaget kvartbølge vertikal dipol.

Link to post
Share on other sites

"Alle" hadde jo "walkie" i båten før i tida. Husker godt i fra 70-80 tallet da vi var en gjeng båteiere på utflukt i helgene at walkie-talkien sto konstant på og surret , hele tiden. Dette var jo lenge før mobiltelefonen kom, så det var jo et ypperlig redskap for å få kontakt med andre båtvenner som var på sjøen. Rekkevidden var jo også veldig bra på havet, selv med en lovlig halv.watter.

Link to post
Share on other sites

har snakka med 6-7 kjenninger med sjark i kveld ang cb radio i båten. husker 70tallet da alle hadde cb i båten.

flere av oss lurer på om vi skal selge sailor og høcom vhf ene våres og gå tilbake til president george/jackson radioene våre i gjen da vi har jevnlig kontakt i båtene oss i mellom og alle bruker båten hele året. vi er gamle nok til å ha konsesjon på walkiene våres,samt rekkevidden på gsm nettet er greit nok her likevel.

ingen kan furte over snylting heller så da er vel alle fornøyde.

blir innstalert og prøvd ut til våren er vi enige om.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en CB-radio til Jeepen min da det var et krav i forbindelse med offroad-treff og kjøring offroad.

Disse koster jo ingenting idag.. for under en tusenlapp får man bra radio og antenne (litt mere for båtantenne da).

Så kanskje en tanke å bruke den i båten også.

 

http://radiosalg.com/index.php?main_page=index&cPath=3

Men dette med antenne er visst en vitenskap i teorien i allefall, og de har da fryktelig mange radiomodeller å velge i.

Og hva er forskjellen i dag på det de benevner som CB og walkie talkie ?

 

båtantenne 27 MHz: http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=42

 

Her en 10-watter.. men fy. ikke lov å bruke http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=765

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Utvalget har aldri vært bedre på cb radioer , priser på ca 500kr på et mobilapperat er gunstig

så det burde ikke skremme noen i fra å kjøpe.

Cb radioen kan i mange tilfeller ha lenger rekkevidde en vhf , spesielt inne i fjorder og lignende.

En god 1/2 bølge antenne er viktig å spandere på båten, da får vi maksimalt ut av instalasjonen.

Link to post
Share on other sites

det er nå engang slik at hvis jeg og mine med sammensvorne får en ide så blir det slik..vi har self ikke lyst å bli stempla som snyltere i vhf værden. situasj er som følgende- vi bor på et av norges mest værharde kyst strekninger. vi fisker dagelig med sjarker og vi holder oss på f1-3 event l1-3. hær har vi snakka fisk og fangst. dette gj vi før også på walkien samt mob 450 systemet.

nå er vi somsagt på sjøen året rundt og for oss betyr det egentl ikke så mye med hele vhf systemet. gsm og cb radioen er jo egentlig godt nok for oss hær lokalt.

selge vhf? tja,nå har jo cb radioen liggi på loftet i 15-20år,så nå kan jo vhf ligge der 10-15år mens cb mellom oss hværdagsfiskere gjøre jobben i gjen noen år.ingen katastrofe det. skal man på langseilas så duger vhf heller ikke,da er det hf rigg som gjelder.

Link to post
Share on other sites

For SSB er det vel 12 Watt nå, og fremdeles 4 W for FM og AM. Ellers 40 kanaler. For båter er det antenner med innebygd jordplan som gjelder, da gjerne antenner fra en meter og lengre. Jo lengre, desto bedre effektivitet. Antenna er viktig, hver 3 dB forsterkning gir en dobling av sendereffekten fra CB-radioen. Men en slik forsterkning er vanskelig å å til med en relativt kort båtantenne. På en baseantenne / hjemmeantenne er det imidlertid fullt mulig.

 

Som noen nevner er man ikke avhengig av spesielle prosedyrer for samtaler, det hele blir "lett og ledig". Kallenavn oppretter man selv etter smak og behag.

 

De fleste radioene har også justering av sendereffekten, slik at man kan justere ned effekten om man befinner seg nært hverandre. Både på lytting og sending.

 

Men det er jo hyggelig at mange ikke har glemt dette transmisjonsbåndet (27 MHz), og prøver å få liv på frekvensen igjen.

Link to post
Share on other sites

Ikke selg VHF-en da:) Det er ingen som har lyttevakt på CB nødd og kallekanal ... Var det kanal 4 det?

joda,den solgte jeg billig og kjapt til en ny såkalt "snylter"...vi er 5 foreløpig som i helga monterte inn i gj cb. funker jo som snus ennå det, overraskende bra faktisk og veldig greit med drøs mellom båtene. senere åra så har jo gsm nettet blitt veldig godt,ikke problem med dekn vanligvis. har hørt at man kan sette ekstra antenne på mobilen noe som gir en stor forbedring hvis det skulle bli vanskelig å få god dekning under vanskelige forhold. det greie med mobilen er jo at den er lett å bruke,og så har man jo nød nr ved behov.

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt opp en oppskrift for en CB-antenne basert på en seks meter Biltema meitestang, for den som vil eksperimentere litt. Selve ledninga er av ordinær PN-type som Biltema også selger. Hele greia koster neppe mer enn en hundrelapp.

 

Alternativet er å kjøpe en ferdig båtantenne med jordplan til under en tusenlapp.

 

Tegning og data finnes på http://www.tore.aasli.no/boats/cb/antenna/index.php

Link to post
Share on other sites

Ungene ombord elsker de små radioene. De nye er kjempefine, VOX og andre ting vi bare drømte om på 70 tallet og f.eks. tone operert squelch. Et sett fra Cobra koster nesten ingen ting og er billig startpunkt for barna og radio, fint å starte med å lære radiodisiplin med lek, de skal jo en gang opp på VHF også.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...