Jump to content

CB-radio (privatradio) 27 MHz i båten


Tasle

Recommended Posts

linken funker fint nå :smiley: . frister å prøve å lage ei,men er jo enklere å kjøpe..... ser man kan få ei A99 glassfiber u radialer 1/2 bølge for en tusing det er vanligvis ei god antenne. har du kjennskap til den såkalte loftsantennen? bare 1m lang som selges av radiosalg bergen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke denne konkrete loftantenna, men slike (sterkt) forkortete antenner er aldri særlig effektive. Det blir mye elektromagnetiske tap i forkortningsspoler og / eller kapasitanshatter. Spoler og kondensatorer stråler ikke radiobølger, de er kun der for å gjøre antenna impedanstilpasset. Men klart, har man ingen annen mulighet så er er en slik antenne bedre enn ingenting. Med litt spoler og kondensatorer kan man få selv en trillebår til å bli en slags antenne.

 

Hvis mulig, gå heller for den halvbølgeantenna du nevner. Selv har jeg en Solarcon I-MAX 2000 (http://www.tore.aasli.no/amateur_radio/cb-antenna/solarcon_imax-2000/index.php ) og er fornøyd med den, siden den på sett og vis dekker flere amatørband om man bruker en antennetuner.

 

Mitt forslag til en hjemmebygget antenne er pris, og selve hobbyen / gleden med å eksperimentere litt. De er også gjerne minst like bra som de man betaler flesk for. Det er kanskje noen som "reiser bust" når man hevder sånt, men med en antenne-analysator ser man dette ganske klart også, i tillegg til de verdiene som antenneprogrammet beregner... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Basert på rapporter over det ganske land, hører jeg at bruk av 27 MHz (W/T) er sakte men sikkert på vei opp igjen. Flere små miljøer vokser frem, og det er jo fint.

 

CB-radioer koster heller ikke all verden, med mindre man vil ha crème de la crème utstyr. Brukt utstyr får man sikkert for noen hundrelapper. Moderne CB-radioer har jo både FM, AM og SSB (USB er i brukt på frekvenser fra 14 MHz og oppover).

 

Noen liker "skip", andre liker "rag-chew" (lokal prat om ditt og datt).

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

har nå brukt cb radioen i noen uker med glimrende resultat. innvisterte samtidig i ny base anntenne i heimen til basestasjonen. 1/2bølge a99 solarcom. klokkeklar kommunikasjon mellom hjemme/båt/venner i båt. cb er nok avlegs,men ikke død anngående vanlig "telefoni" mellom båt til båt,bil,hjem. billig enkelt og greit :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig lesning, s-e-h! :thumbsup: Nei da, CB er nok ikke død, tvert i mot. Jeg hører stadig mer trafikk her jeg bor, men enkelte stasjoner er så langt unna at kun den ene parten høres. Men det er visst land-til-båt og land-til-bil kommunikasjon etter innholdene å dømme.

 

Og de prater jo gratis. Kan godt tenke meg at om noen prøver fiskelykken, så kan CB brukes som rapportmedium om hvor fisken står / er i øyeblikket. Da er det greit å kunne sette kursen dit fisken er. I motsetning til mobiltelefon og maritim VHF er CB gratis, om man først har utstyret.

 

Nå er våren kommet, og jeg skal installere CB og hjemmeantenne i båten! :wink: Pluss ny autopilot og kartplotter. Håper det er flere som kommer til å tenke CB!

Link to post
Share on other sites

vi er nok er "fast gjeng" lokalt som bruker dette. min kone er også begeistret for denne lettbrukte com radio mellom hjem og sjø. ikke vanskelig i bruk heller. virker som interessen for wt er stigende her lokalt i hvertfall.

ble imponert over rekkevidde og klarhet. det virker som det er slutt med allt tullepratet som wt var plaget med før i gamle dager.. og skippen har vert rolig i hvertfall i siste tiden. kort og godt så er wt fremdeles billig og bra!

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om det er skipp eller jordbølger med ducting, men her i Tromsø hører jeg av og til russiske taxisentraler (Moskva / St. Petersburg?) som ROPER et eller annet, kanskje til bilene sine. Det er gjerne korte meldinger, men nokså mange av dem i perioder. De holder til på noen faste kanaler, så det er ikke noe problem. Man bare holder seg unna disse to-tre kanalene i de periodene det gjelder.

 

Ellers er det på 27 500 MHz og oppover at det virkelig er trafikk til tider, og internasjonalt, men dette er egentlig amatørbånd. Noen CB-radioer er modifiserbare til disse frekvensene.

 

Det er jo hyggelig at dere er et fast gjeng som er engasjert, da blir det mer såkalt rag-chew enn bare signalrapporter... Prat om løst og fast interesserer meg også mest på 11-meteren.

Link to post
Share on other sites

CB radio høres morro selv om det ikke er noe man skal stole på til nødkalling. Jeg oppfatter at enkelte lener seg mer til mobilnettet da det fungerer godt langst det meste av kysten.

 

Vil bare minne om at mobilnettet vårt heller ikke er til å stole på selv om man færdes i farvann der mobildekningen normalt er god. I jobbsammenheng driver jeg med applikasjoner der vi er avhengi av mobildekning døgnet rundt. Stol på meg, mobildekning er ikke en garantert 24 timers tjeneste. Jeg har datamaskiner som logger dette.

 

Håpet ikke dette ansees som forurensing av en eller interesant tråd. Selv om jeg er uenig i avgjørelsen om å hive ut VHF til fordel for CB radio, respekterer jeg retten til å gjøre det.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

CB-radio er nok ikke ment å erstatte verken VHF, mobiltelefon eller Internett / e-post, men utfyller et lite tomrom og har sin egen nisje i og med lav pris på utstyr, og gratis kommunikasjon der flere ferdes. Enten på land eller til vanns.

 

CB-radio er jo også en hobby for mange, og øker forståelsen for radiotransmisjon (koaks, plugger, lodding) og antenner / antennetyper. Så ikke hiv ut verken VHF eller andre kommunikasjonsmidler til fordel for CB-radio :smiley: .

Link to post
Share on other sites

vet at mob dekn ikke er 100% sikker. da vhf ble hivd ut var det enkelt og greit fordi jeg med flere ikke hadde lisens,eller gadd å ta lisensen. vhf er pr i dag det beste og proffe radiosambandet i båt det har jeg ikke bestridet. det er ærligere å slutte å bruke noe vi ikke er kvalifisert til å bruke i stedet for å snylte som er gjennomgangs tonen blandt proffene i forumet .... så opplysningene dine er ingen forurensing av tråen, den bare viser begrensningene av mob og cb. som sagt før-så lenge jeg husker bryllupsdagen så har jeg kontakt med heimen....+ gjengen i båtene rundtom hær lokalt. er fremdeles imponert over klarheten og rekkevidden på cb radioene. god anntenne er self et must.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

men er rekkevidden dårligere enn VHF`? VHF er jo mye høyere frekvens..

Jeg vil ikke si at rekkevidden er mindre på 27MHz enn VHF, tvert imot, de som driver med radio VET at kortbølgen rekker lengre enn VHF!

VHF (noen kanaler) har basestasjon (repeater) på noen kanaler, dette er derfor de rekker langt, men med begrensninger!

 

Ta 300 delt på 27.205 som er centerfrekvensen på 27MHz-bandet da får du en antenne på overkant av 11 meter (5.5m er halvbølge)

noe som gir lang rekkevidde, jeg som dreven radio-operatør har også drevet med 27MHz (PR94249) siden 1983,

VHF/UHF kalles ikke kortdistanseradio for ingen ting!

 

Så altså til sjøss uten hindringer rekker 27MHz jorden rundt på 5 watt mens VHF rekker noen mil!

vet at mob dekn ikke er 100% sikker. da vhf ble hivd ut var det enkelt og greit fordi jeg med flere ikke hadde lisens,eller gadd å ta lisensen. vhf er pr i dag det beste og proffe radiosambandet i båt det har jeg ikke bestridet. det er ærligere å slutte å bruke noe vi ikke er kvalifisert til å bruke i stedet for å snylte som er gjennomgangs tonen blandt proffene i forumet .... så opplysningene dine er ingen forurensing av tråen, den bare viser begrensningene av mob og cb. som sagt før-så lenge jeg husker bryllupsdagen så har jeg kontakt med heimen....+ gjengen i båtene rundtom hær lokalt. er fremdeles imponert over klarheten og rekkevidden på cb radioene. god anntenne er self et must.

27MHz rekker jorden rundt på 5 Watt uten hindringer på sjøen! 27 MHz er kortbølge det òg

Litt antenneteori!

 

Ta 300 delt på 2 ganger 0.95 er 142.5

Ta 142.5 delt på frekvensen for å få en halvbølgeantenne som dipol!

Full tabell blir på 27MHz-bandet

300 delt på 2, ganger 0.95(0.95 er hastigheten på signalet i coaxialkabelen) delt på 27.205 MHz er lik 5.2 Meter dipol!

 

Man regner altid etter kanal 20 på cb da dette er mittre frekvensen på 27MHz-bandet!

Rundstråleantennen er en vertikal dipol m, kunstig jord, en horisontal dipol er for stor for båter under 12 meter og dessuten retningsvirkende!

Redigert av Cato-A Pettersen (see edit history)

LI6537

Link to post
Share on other sites

CB radioen er ikke død :-) En kollega på forrige jobben kjøpte en bitteliten sak, på størrelse med en sigarettpakke.

 

Har et par gamle radioer liggende i boden, og får meg ikke til å kaste dem. Tenkte å sette inn en i båten :-)

 

Sist jeg koblet den opp for noen år siden og knottet inn kanal 3, så var det to stykker der som skravlet i 20-30 minutter...

Link to post
Share on other sites

Mange skip, blandt annet russiske har 27MHz ombord! Mange lytter, også radioamatører,

kanal 9 er internasjonalt nød og oppropskanal, her i norge bruker vi kanal 3 og 9!

 

Og i 2012 ble det endringer innen krav til cb-radioer der det ble tillatt med AM,FM og SSB

5Watt AM/FM og 12 watt SSB

 

SSB og AM har lang rekkevidde grunnet modulasjonstypen med lavt støynivå!

HVIT STØY (FM) demper lave signaler og har en fast bærebølge mens AM og SSB har variabel bærebølge!

SSB rekker lengst da SSB ikke har NOEN bærebølge i det hele tatt!


Hadde PR 2221. Blue Water i din tid. Begynte i 60-årene. Har et psr apparater liggene i kjelleren. Noen brukte " bestemor" også for å få mer effekt.

CQ CQ CQ PR2221 d PR94249 K K K :-)

 

PR(Privatradio)lisensen fungerte frem til 1985, da kom CB (Citisen band(folkeradioen))

Jeg startet i 1983 i KFUM med privatradioen og fikk lisensen (PR94249) i 1984 og senere kommersiell VHF og UHF (12156) og nå VHF (LI6537)

LI6537

Link to post
Share on other sites

Cato:

 

Jeg tror du forveksler bærebølge med amplituden: FM har variabel frekvens som svinger i takt med modulasjonen og konstant amplitude. AM har fast bærebølge (frekvens), men amplituden modulerer signalet. :smiley: Hvis jeg ikke misforstår innlegget ditt...

Link to post
Share on other sites

Ikke selg VHF-en da:) Det er ingen som har lyttevakt på CB nødd og kallekanal ... Var det kanal 4 det?

CB-Radioen som de kalles har kanal 3 OG 9 som nød og oppropskanal her i Norge!

Kanal 9 er nød og oppropskanal internationalt!

 

Det er flere som har og lytter enn man tror, dessuten,

er man på havet er det en større sikkerhet enn VHF da 27MHz-bandet har større rekkevidde!

Cato:

 

Jeg tror du forveksler bærebølge med amplituden: FM har variabel frekvens som svinger i takt med modulasjonen og konstant amplitude. AM har fast bærebølge (frekvens), men amplituden modulerer signalet. :smiley: Hvis jeg ikke misforstår innlegget ditt...

Uansett er FM bare tull, jeg hadde AM da jeg startet med radio, da fantes også ssb, nå, fra 2012 er alle tillatt AM/FM 5 Watt og SSB 12 Watt

 

SSB rekker lengst da den ikke har bærebølge

Lurer på en ting jeg, hva får folk til og tro at VHF har så stor rekkevidde?

VHF som enkanal har dårlig rekkevidde, dette forsterkes ved og bruke tokanals

som styres av en basestasjon (repeater) som forsterker signalet og sender ut dette!

 

Tokanals har en frekvens som ligger en viss frekvens lavere enn lyttefrekvensen!

 

Altså stasjonær radio sender på en frekvens som ligger lavere enn mottakerfrekvensen

En repeater (basestasjon) sender derfor på en frekvens som ligger høyere enn lyttefrekvensen

 

Basestasjonen lytter på stasjonære radioens sendefrekvens og sender på dennes mottakerfrekvens

Maritime kanaler ligger på -4.600 MHz offset

LI6537

Link to post
Share on other sites

Har CB radio med SSB i seilbåten og ei halvbølge antenne på 5.5 meter montert på hekken.

Antenna pynter ikke akkurat opp båten, men det driter jeg i.

Med såpass stor antenne, samt at vann forsterker radio signalene, får jeg laaaaang rekkevidde.

Finnes antenner som ikke er lengre enn en meter også.

Hadde vært artig om flere hadde CB radio ombord.

Terskelen for bare å slå av en prat er jo litt lavere på Cb enn på vhf.

Kan liksom ikke ikke stå på vhf kanal ch 16 og rope om det er noen som vil prate, men det kan man på cb'n på ch 3. Fint med en liten båtprat underveis med andre som er på tur.

Artig hobby det her radio greiene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...