Teerex Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 (redigert) Kjøpte meg nylig en rimelig CB-radio med magnetfot-springerantenne hos radiosalg.com for å bruke i min Jeep på offroad treff. Så da kan jeg bare bestille en slik http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=42 og bruke den i båten også da. Forøvrig mye nyttig radioinfo på den siden. Redigert 31.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
s-e-h Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 bruker walkien daglig jeg.. og jeg er ikke helt alene selvom det er roligere nå enn på 70 tallet........ har også montert opp cb utstyret hjemme i gjen. kjekk hobby med god rekkevidde uten en masse lisens og sertifikat styr...... Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 (redigert) bruker walkien daglig jeg.. og jeg er ikke helt alene selvom det er roligere nå enn på 70 tallet........ har også montert opp cb utstyret hjemme i gjen. kjekk hobby med god rekkevidde uten en masse lisens og sertifikat styr...... Joda, det er trafikk på 11-meteren. Jeg skanner litt her i Tromsø og får daglig inn samtaler på CB-båndet. Men mye trafikk er det ikke, akkurat nok til å kunne si at CB ikke er dødt. Kan gå en time eller tre mellom hver samtale på eteren, circa. CB er jo også kjekt for bl.a. båtfolket om vinteren til å holde kontakt med andre båtfolk., venner og bekjente. Uansett om man velger FM, AM eller SSB. Og en fin liten hobby i seg selv. Til våren skal en President Jackson pluss antenne monteres i båten, det er sikkert. Som s-e-h nevner, så slipper en styr med lisenser, sertifikater og avgifter i øst og vest for å finansiere Telenor, og at terskelen er lavere for litt "koseprat" med CB enn VHF. Men som tidligere nevnt, VHF er obligatorisk til sitt bruk. TasleT aka Tasle Redigert 20.Oktober.2013 av TasleT (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Astor Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 (redigert) Samtidig slipper du tryggheten med at Kystradioen kan hjelpe deg når du skulle trenge det...... Redigert 20.Oktober.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
s-e-h Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 dette er ikke en for eller i mot vhf tråd. alle vet at vhf er standarden i båtradio. der finnes egen tråd om vhf . Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 (redigert) Samtidig slipper du tryggheten med at Kystradioen kan hjelpe deg når du skulle trenge det...... Redigert 20.Oktober.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 27-MHz-båndet ble etterhvert omtalt som "søppelbåndet". Og det med rette!! (PR 1757 - PO544) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
s-e-h Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 det har du rett i. var mye tull og faktisk fyllerør på 27mhz bandet. nå derimot er båndet ganske så fredelig så kommunikasjon kan foregå på fredelig vis. skipp kan fremdeles plage sendingene,men i det store og hele så er kontakten mellom hjem og båt,samt båt til båt fredelig og uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 27-MHz-båndet ble etterhvert omtalt som "søppelbåndet". Og det med rette!! (PR 1757 - PO544) Man har jo friheten til å skifte til hvilken som helst annen kanal som ikke er opptatt. Om man er plaget av snøvlete eller dogmatisk prat. Det er 40 kanaler å velge blant. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.