storken28 Startet 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2013 På båten har jeg 12v elektrisk system -55-A start batteri,2x100A service(AGM) plus 1x100Amp,den siste tenkt brukt til Webastoen som er på 24v. Jeg kjøpte en "Studer" 12-24v omformer på 7amp for å få 24v til heater.Ble forklart at dette var stort nok i henhold til strøm behov på Webastoen Omformeren tar strøm frå båtens 12v system. Men brenneren vil ikke tenne. Etter spørsmål til Webasto får jeg til svar at i start øyblikket trenger den 15A til gløding.Dette er mer enn omformeren gir, derfor start problemer. Før jeg demonterer Webastoen, er det noen som vet om det er noen løsning på dette problemet? Hadde tenkt å installere et 24V batteri og ta lading til dette gjennom nevnte omformer forsynt frå båtens 12V system. Er dette mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Det er vel i sådann stund man skulle ønske mn hadde kjøpt 12v varmer... Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Etterpåklokkskap er ein tvilsomt forsinket gave!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 (redigert) Rundt 15a kan nok stemme... Eg har samme løsning med 12v som basic, og lader frå 12 til 24. Du må ha ein ganske kraftig omformer vist ikkje, det er jo ikkje ideelt at det jobber på max. Så helst 20a. Men du kan ikkje ha "eit" 24v batteri, du må ha to 12v som er seriekoblet. Og for å lade de så bør du kjøpe ein lader som går fra 12 til 24v. Det finnest. Det er ikkje ideelt for ein batteribank på 24v å leve på en omformer fra 12v. Eg hadde bytta dieselvarmeren med mindre du har anna som allerede går på 24v . Min erfaring er at det er tungvindt med to systemer. Og to batteribanker koster også. Og veier ein del. Redigert 8.Mars.2013 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
argghhh Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 http://www.ebay.com/itm/12V-to-24V-STEP-UP-DC-DC-VOLTAGE-CONVERTER-20AMP-480W-/230621652052?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item35b21f2454 Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Hei argghhh? Takk skal du ha. Det ser ut å være svar på mitt problem,og til en forholsdvis rimelig pris. Et 7 amp Studer koster nesten kr 2000 for 2 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 (redigert) Jeg har også to banker 24v og 12v har en del utstyr som kun er og få 12v. funker bra det med en omformer som lader fra 24v til 12v. Bare husk og kjøpe en som har stor nok kapasitet til og lade en 12v batteribank. Det er også en fordel og kjøpe en som har on /off bryter da styrer du lading mye bedre. Se på denne http://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-dc-dc-converters-12v-24v-48v-96v/ Redigert 9.Mars.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Den kan du nok bruke, men la den drifte dieselvarmer direkte, det går fint med gode kabler Den kan ikkje lade en 24v bank, den vil gjøre skade pga for lav spenning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
argghhh Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Hei argghhh?Hehe navnet ble til i fullt drittsinne når alt jeg prøvde av navn var opptatt :) Tror den vil funke og at det vil være enklere enn og lage et nytt 24 v system kun til varmeren . Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Rundt 15a kan nok stemme... Eg har samme løsning med 12v som basic, og lader frå 12 til 24. Du må ha ein ganske kraftig omformer vist ikkje, det er jo ikkje ideelt at det jobber på max. Så helst 20a. Men du kan ikkje ha "eit" 24v batteri, du må ha to 12v som er seriekoblet. Og for å lade de så bør du kjøpe ein lader som går fra 12 til 24v. Det finnest. Det er ikkje ideelt for ein batteribank på 24v å leve på en omformer fra 12v. Eg hadde bytta dieselvarmeren med mindre du har anna som allerede går på 24v . Min erfaring er at det er tungvindt med to systemer. Og to batteribanker koster også. Og veier ein del. Hvorfor kan det ikke bukes bare ett 24 v batteri ? Jeg ville gjort som du har tenkt , kjøpt et lite 24 v batteri og brukt omformeren som du tenker og ser ikke noe problem i det da diselvarmere normalt ikke bruker så mye strøm under drift., så jeg mener dette kan gjørtes som tenkt Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 (redigert) Hei ! Bytt glødeplugg til 12volt, styr glødespenninga med et 24V rele og la resten av varmeren gå via 12-24 omformer. redigert: med mindre varmeren føler på strømmen til glødepluggen ? er det noen som vet noe om det ? Redigert 9.Mars.2013 av Adriana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Hvorfor mase med en masse Petter Smart løsninger når man enkelt kan bruke en stor nok omformer ? Alt forblir som det var og batteriet lades av motoren som alt annet i båten . Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Hvorfor mase med en masse Petter Smart løsninger når man enkelt kan bruke en stor nok omformer ? Alt forblir som det var og batteriet lades av motoren som alt annet i båten . Kanskje fordi en 30Ampere 12 volt til 24 volt omformer koster skjorta ? Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Kjøpte en billig converter for et års tid siden http://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=jd1224-250. Har ikke fått brukt den ennå, men den leverer ihvertfall 24V ut og er oppgitt til 10-12A. Ser også at du kan få Autoled til å bestille denne http://www.autoled.no/product.php?id_product=214 Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
haknuts Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Tok opp dette spm med Vebasto i sommer. De insisterte på at varmeren ville detektere feil m pluggen og ikke virke. Tanken min var at i en slik løsning kunne man klare seg m en liten omformer. Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Bayliner32 Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Jeg monterte en webasto air topp 5500 24v i min båt som har 12v anlegg og da brukte en nordic power dc8A som jeg kjøpte på Maritime 1398,- og det har fungert helt perfekt nå et år uten problem Sitér dette innlegget Mjøsa er fin den au:-) Hjemmehavn Tjuvholmen på Hamar. Link to post
gunped Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Jeg har brukt en 24 volt Webasto 2000 i tre år nå på en 12 til 24 volt omformer uten noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Tok opp dette spm med Vebasto i sommer. De insisterte på at varmeren ville detektere feil m pluggen og ikke virke. Tanken min var at i en slik løsning kunne man klare seg m en liten omformer. Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Hei ! Fant manualen og det stemmer nok det, kortsluttning eller brudd i glødeplugg blir detektet som feil. Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Poenget mitt dengang var hvordan jeg skulle kunne anvende en 24V varmer fra bruktmarkedet. Flere var til salgs med argumentet om omformer. Det selgerene ikke syntes å forstå var hvor dyre slike kraftige 12-24V omformere er. Derfra kom ideen om å bytte plugg og bruke rele. Såvidt jeg kan huske har et slikt rele typisk 2-300 ohm over spolen. Forventer at glødepluggen ligger nærmere 1 ohm. Jeg prøvde gjentatte ganger å spørre om innenfor hvilke verdier varmeren aksepterte pluggen som OK, men Webasto var ikke hjelpsom mht å besvare dette. Skulle vært intr å prøvd... Endte opp m en Thermo 2500 som får en ny sjanse i år etter vinterens rekonvalesens:) Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Hvorfor kan det ikke bukes bare ett 24 v batteri ? Jeg ville gjort som du har tenkt , kjøpt et lite 24 v batteri og brukt omformeren som du tenker Kjenner lite til andre batterier en 12V. Selvsagt kan han bruke 24V batterier siden det finnest. Omformeren leverer 24V konstant. Tomgangsspenning på batterier er noe høyere. Ved 24v vil man regne batteriet som "tomt", så derfor vil ein omformer som leverer 24v ikkje klare å lade batteriet opp til meir en kanskje litt over tomt trudde eg. Men en løsning på rein converter er ingen problem så lenge converteren klarer starten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
arnerik Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Den avbildede omformeren er prøvd, den er for svak, og klarer ikke å drive en slik varmer. Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Den avbildede omformeren er prøvd, den er for svak, og klarer ikke å drive en slik varmer. Nettopp. Det reiser spm om samsvar mellom pris og oppgitt ytelse. Kan du beskrive dette nærmere: hvilken varmer, strømtrekket, lengde og dimmensjon på kabler, målte du spenningen inn og ut på omformeren i glødefasen? Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.