ashfirelate Startet 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2013 Hei godtfolk. Har egentlig alltid brukt dieselvarmer etter behov, om det er natt eller dag. Aldri hatt noen problemer med det, og stoler greit på det. Men når ny båt nå skal anskaffes har vi tenkt å ha en co alarm, for å være på den sikre siden som varsler allerede ved små mengder CO. Spørsmålet er egentlig så enkelt som emnetittelen sier. Hvor er den beste plasseringen i båten? Varmedysene blåser ut i coupe og ikke i lugarene. Dieselvarmer er plassert i oppbevaringsrom bak motorrom. Tips til gode co alarmer kommer også godt med Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Kombinert røyk/co Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Hvor ville du evt. plassert den i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 henger meg på denne. min er plassert 5 cm fra dørken da jeg har fått det for meg at co"n bygger seg opp nedenifra på linje med bensindamp? så hva vil være å karaktisere som korrekt plassering? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
alidal Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Her er en annen variant, kun co alarm. Min kombinerte varsler er plassert oppunder dekk.... Den har molekylvekt 28, densitet 1,25 g/dm3 ved 0 °C og 1 atm, og er litt lettere enn luft (densitet 1,2927 g/dm3). Kokepunkt er –191,5 °C og smeltepunkt 205,1 °C. Store norske leksikon Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Min CO alarm er montert under køyen i lugaren som ligger lavest.. har røykdetektor plassert utenom i taket.. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Jeg kjøpte kombi co og gass. Der stod det at for å detektere gass skal den lavt, for det er tung gass, men for å detektere Co må den høyt, for det er lett gass. Mao umulig å plassere godt for begge deler og mao dårlig ide med kombi alarm, men da hadde jeg jo allerede kjøpt. Jeg valgte å prioritere Co og plasserte den oppunder taket der det er ståhøyde i cabinen der vi sover, satser på at det er ett sted Co vil samle seg først hvis det skulle bli noe.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 I følge bruksanvisningen til en anerkjent produsent av diverse alarmer bør CO-alarmen monteres minst 1,5m over dørken og mer enn 1,8m fra nærmeste potensielle CO-kilde. I tillegg bør alarmen ikke plasseres nærmere enn 1,5m fra en varmekilde, i nærheten av en vifte, i fuktig miljø (akkurat den kan bli litt vanskelig..), i hjørner eller i et område som det er mye fettdamp og støv som kan sette seg på sensoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Jeg kjøpte kombi co og gass. Der stod det at for å detektere gass skal den lavt, for det er tung gass, men for å detektere Co må den høyt, for det er lett gass. Hm.. da må jeg nok flytte min. Trodde kullos var tyngre en luft, " druknings " døden vist en lå å sov.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Jeg valgte å prioritere Co og plasserte den oppunder taket der det er ståhøyde i cabinen der vi sover, satser på at det er ett sted Co vil samle seg først hvis det skulle bli noe.... Selv kommer jeg til å prioritere motsatt, fordi vi har alltid lufting øverst når vi er i båten. Skyveluka er aldri lukket, så vi får litt luft. Dermed kan CO slippe ut av lufteglippen, mens gassen ikke har noe tilsvarende utvei i bunnen av båten. Hvordan man velger og hva man gjør vil vel også variere med båttype og utforming. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hakkannen Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Det smarteste er vel å ha separate varslere, en for CO og en for gass? Snuste lenge på en kombinert, men så jo at plasseringen bør være forskjellig, etter hva man er mest redd for. Da tenker jeg det er like greit å ha en av hver Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Det smarteste er vel å ha separate varslere, en for CO og en for gass? Snuste lenge på en kombinert, men så jo at plasseringen bør være forskjellig, etter hva man er mest redd for. Da tenker jeg det er like greit å ha en av hver Separate varslere eller en kombidings med løse sensorer og nok kabel er nok tingen, men noen har allerede kjøpt en kombidings og vil kanskje ikke kjøpe enda flere dingser. Selv har jeg ingen av delene, men kommer til å kjøpe gassalarm først pga det jeg skrev i forrige innlegg. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ashfirelate Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Mange gode forslag her ja. Godt jeg tok meg tid til å spørre, såg også for meg at co en la seg ved gulvet slik som Ida Marie III nevner, og vurderte derfor og montere alarmen under nederste trinnet i trappa ned til forskipet... Det hadde jo tatt seg ut... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 CO vil i praksis blande seg med lufta da densiteten er ganske lik. Skal man ha kombi instrument, velg røyk/CO. Denne kan plasseres under dekk. Gassalarm skal så lavt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Kommet en ny tråd med samme problemstilling; https://baatplassen.no/i/topic/98750-hvor-boer-co2-alarm-monteres/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.