Jump to content

Tips til plassering av co alarm i båt

ashfirelate

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Har egentlig alltid brukt dieselvarmer etter behov, om det er natt eller dag. Aldri hatt noen problemer med det, og stoler greit på det. Men når ny båt nå skal anskaffes har vi tenkt å ha en co alarm, for å være på den sikre siden som varsler allerede ved små mengder CO. Spørsmålet er egentlig så enkelt som emnetittelen sier. Hvor er den beste plasseringen i båten? Varmedysene blåser ut i coupe og ikke i lugarene. Dieselvarmer er plassert i oppbevaringsrom bak motorrom.

Tips til gode co alarmer kommer også godt med :wink:

Jeg kjøpte kombi co og gass. Der stod det at for å detektere gass skal den lavt, for det er tung gass, men for å detektere Co må den høyt, for det er lett gass.

Mao umulig å plassere godt for begge deler og mao dårlig ide med kombi alarm, men da hadde jeg jo allerede kjøpt.

Jeg valgte å prioritere Co og plasserte den oppunder taket der det er ståhøyde i cabinen der vi sover, satser på at det er ett sted Co vil samle seg først hvis det skulle bli noe....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

I følge bruksanvisningen til en anerkjent produsent av diverse alarmer bør CO-alarmen monteres minst 1,5m over dørken og mer enn 1,8m fra nærmeste potensielle CO-kilde. I tillegg bør alarmen ikke plasseres nærmere enn 1,5m fra en varmekilde, i nærheten av en vifte, i fuktig miljø (akkurat den kan bli litt vanskelig..), i hjørner eller i et område som det er mye fettdamp og støv som kan sette seg på sensoren.

Jeg valgte å prioritere Co og plasserte den oppunder taket der det er ståhøyde i cabinen der vi sover, satser på at det er ett sted Co vil samle seg først hvis det skulle bli noe....

Selv kommer jeg til å prioritere motsatt, fordi vi har alltid lufting øverst når vi er i båten. Skyveluka er aldri lukket, så vi får litt luft. Dermed kan CO slippe ut av lufteglippen, mens gassen ikke har noe tilsvarende utvei i bunnen av båten. Hvordan man velger og hva man gjør vil vel også variere med båttype og utforming.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det smarteste er vel å ha separate varslere, en for CO og en for gass? Snuste lenge på en kombinert, men så jo at plasseringen bør være forskjellig, etter hva man er mest redd for. Da tenker jeg det er like greit å ha en av hver :wink:

Separate varslere eller en kombidings med løse sensorer og nok kabel er nok tingen, men noen har allerede kjøpt en kombidings og vil kanskje ikke kjøpe enda flere dingser. Selv har jeg ingen av delene, men kommer til å kjøpe gassalarm først pga det jeg skrev i forrige innlegg. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...