jensemann2 Startet 9.Mars.2013 Del på Facebook Startet 9.Mars.2013 Leste et sted på nettet om en som hadde blandet bensin og parafin 60/40 og kjørt bensinmotoren problemfritt på dette. Det var visst noe som het traktorbensin før i tiden som bestod av en blanding av parafin og bensin. Når bensinen koster 15 og parafinen 8 kr literen hadde det jo vært kult å redusere driftskostnadene ved å fylle 40 % parafin på tanken ... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Kjenner ikke til denne blandingen, men vi hadde en gang en russisk bil med besin motor som vi alltid fylte 20% diesel på tanken. Årsaken var at motoren ikke tålte ren bensin. Denne gikk som en traktor på alle måter.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
nives Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Skal ikke bare avfeie det, men tror eg ville hatt svert god dokumentasjon, før eg testet det på ein moderne motor. Men har hørt det tidligere, var motorer de fyrte i gang med bensin. og når de var varme ,gikk over til parafin/bensin som drivstoff. Var nok meire tungbygde motorer vil eg anta. På de gamle bilene vi started med, var det, en tid, populert å "rense" de med å ruse den,og fylle litt diesel gjennom luftfiltere. Kom masse sot ut bak, Trodde dette var gode greier, men hadde vel helst motsatt effekt:) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Lalima Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 En kamerat hadde en såkalt parafinmotor tidlig på åttitallet,Den ble startet på bensin og deretter ble den kjørt på parafin eller en blanding mellom parafin og bensin. Mener å huske at det var en Yamaha 15 og at den var hvit. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Jeg renset en BMW rekkesekser bensin på følgende måte: Kjørte motor god og varm, så tok jeg av en vacuumslange og stappet den ned i en kopp med vann så koppen ble sugd tom. Dette gjorde jeg med 4000 RPM ca. Det kom enorme mengder damp og sotpartikler ut av eksosrøret :) Bilen gikk mye renere etterpå, og hadde jevnere tomgang.. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 (redigert) Alt går. Den gamle Tempo Corvetten til kameraten min kjørte vi på diesel. Siden han var kronisk skinne blakk og hadde skåle tom tank var det å slepe han til Coopen der han rista bensin ut av slangene på bensinpumpene. Deretter kjørte han kørven god og varm før han helte på den halvannenlitersflaska med diesel som var behørig årelatt fra farens Merc 220D. Problemet var at han kunne ikke stoppe. Noe som satte han langt tilbake på damefronten. Imens vi kunne stoppe for å imponere damer med spøling, rusing og røyking måtte han kjøre rundt og rundt i en sky av halvforbrent diesel for å holde rokken varm. Dessuten var både han og den stakkars Corvetten omgitt av en kronisk stank av diesel. Noe som gjorde at han heller aldri fikk kjøre med ei bakpå. Hun måtte uansett ha hoppet på i fart, så det ble liksom ikke så mye med han og de damene. Men han kom sterkere tilbake da han begynte på tråler og investerte i en Datsun SSS. Redigert 9.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 I min tid var det vanlig at vi kjørte russebilene med parafin innblandet i bensinen. Jeg snakker nå om den gangen russebilene var ekte veteraner. Vi hadde en 1927 Chevrolet cabriolet (som vi herpet i stykker). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
FM 8-12 Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Prob med iblanda parafin er at du må stille tenningen ellers får du en usunn bank. Effekten detter også så du sparer vel nada å juler motoren Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Vi hadde noe som het båtbensin på 70 tallet. Der var det vel en god dose parafin. Hvorfor den ble borte husker jeg ikke men hadde helt sikkert noe med avgiftskåthet i regjeringen å gjøre Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Dinamo Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Eg husker frå veldig tidlig 70-tall, Volgaen blei fylt med bensin for 50 kroner og parafin for 5 kroner. Dette utgjorde brennstoff for 100 kroner. For å blande dette skikkelig blei det so kjørt eit par kilometer på veldig dårlig vei. Det må då leggjast til at der var satt inn to toppakninger i den motoren, for å få kompresjonen sopass lav at dette gjekk. Magne Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Mener å huske at oktanen gikk ned til under 90 ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Slangemannen Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Traktorbrennstoff var vel en Diesel/parafinblanding så vidt jeg husker. I instruksjonsboka på den gamle FM 8-12 (1956) motoren jeg hadde sto det at den måtte startes og stoppes på bensin, men når den var varm så kunne jeg bytte til traktorbrennstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Hadde en Herwa 18 med en Crysler 70 hk. Det var en som ble startet og gikk på traktorbesin som man fikk kjøpt på Tankanlegg. Blandingen var 60 % bensin 98 oktan og 40% parafin. Men pluggene ble jæ... nedsotet ved lang tids tomgan/sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Ganske så riktig. Parafin/bensin er traktorbensin, og min gamle sjektebensiner kjører fint på dette, men kun når motoren er varm. Krever da to tanker, fem min før ilandlegging switcher man tilbake på bensin slik at du får startet motoren neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 hmm, lurer da på hvor mye man kan tynne ut bensinen og fortsatt bare ha en tank.. 20 %? Er jo bare å prøve seg frem det da. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 (redigert) Ja gjør det så får vi nok en overhalingstråd her til sommeren. Nei men seriøst. Diesel tenner ikkje i en bensinmotor. Det blir bare en masse søl og griseri og en forferdelig gange Redigert 9.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 (redigert) Traktorbensin ( 60% bensin og40% parafin) var vanlig handelsvare på de aller fleste marinaer/bensinstasjoner på -70 tallet. De fleste påhengser kjørte på dette, spes Eivnrude/Johnsen. Vi hadde somregel en tank med rein bensin til start /stopp. Traktorbensinen var sef mye billiger en bensin. MEN, så fant jo regjeringen ut at man gikk glipp av veiavgift på parafindelen, og dermed ble det forbudt å blande parafin i bensinen. red: De fleste motorer måtte justeres litt an. tomgang og blandingsforhold, og tilsettes litt mer olje. Ytelsen på full guffe mener jeg økte litt. Redigert 9.Mars.2013 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 (redigert) Vi hadde noe som het båtbensin på 70 tallet. Der var det vel en god dose parafin. Den het traktorbensin og forsvant når stort sett alt i landbruket hadde gått over diesel.Edit: Det var avgiftsfordelen som ble fjernet. Redigert 9.Mars.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
FM 8-12 Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 (redigert) Ja blir nok en. Hvorfor i svarte får jeg bare 18knop på 3600rpm. Neste tråd blir: overhale mercruiser 5,7 Redigert 9.Mars.2013 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 har hørt om blåste toppakninger ja. fadern kjørte i filler en gammel Hanomag bensin som han testet parafintrikset på, men det var ren parafin tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Ikke prøv på det på en moderne motor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 (redigert) Hvilken motor er det du vil prøve dette på? Moderne høykomprimerte motorer vil ikke gå på en slik blanding, men en gammel Marna/FM kan du kanskje få det til med... Redigert 9.Mars.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 tviler på jeg tar sjansen på å prøve det :p Det er en V8 Chevy mercruiser jeg har i tankene.. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Dette temaet er nøye gjennomgått i Markusens håndskrivne motorbok.Der er det forklart nøye om kompresjon og tenning.Meiner å huske at han kjørte store bensinmotorer på parafin Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 den boka har jeg faktisk. Kan ikke huske å ha lest akkurat det, men den boka må jo leses fra perm til perm for å få med seg innholdet:) fantastisk artig bok! Skal sjekke hva det står om emnet. Har ikke boka her nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.