Jump to content

Noen som har prøvd å blande bensin med parafin på bensinmotor?


jensemann2

Recommended Posts

Volvo leverte marinemotorer som gikk på traktorbensin. Basismotoren var B16 med lav kompresjon. Treveisventil som ble vridd om til bensin før vi stanset, slik at motoren skulle starte på bensin. Motoren gikk utmerket på ren bensin også. På en vanlige motorer vil du få tenningsbank i og med at oktantallet krabber langt nedover. Hjelper om motoren er slitt.

Link to post
Share on other sites

Når min yngste sønn var guttunge og eksremt interressert i motorer og mekanikk ga jeg ham en gammel Briggs & Stratton plenklippermotor som han lekte og eksperimenterte mye med. Han fikk den motoren til å svive med mye rart, diesel .parafin, tennvæske, rødsprit, lynol, alt han fant i garasjen som han trodde brant måtte testes ut. Jeg husker ikke alt hva han testet lenger, men det luktet ganske ille til tider. Den motoren fikk gjennomgå det mest utenkelige uten at han greide ta knekken på den.

Link to post
Share on other sites

Tror også jeg ville betakket meg på å kjøre en moderne påhenger på den såkalte traktor bensinen. Husker også vi gikk på denne blandingen på 70 tallet, og husker også de evindelige start problemene, blå røyken, nedsotet plugger og den dårlige effekten det ga... Men billigere ble det jo....

Link to post
Share on other sites

ja, men det er på dieselmotorer.

fra wikipedia:

F-34 er et drivstoff som brukes av Forsvaret. Dette er en blanding av 97% parafin og 3% diesel som er standard blanding for hele Nato. Motoren vil miste ca. 30% ytelse ved bruk av F-34 i forhold til diesel. Til gjengjeld så fryser den ikke så lett, og man unngår problemet med dieseldyr.

 

Har selv ved en feiltakelse fylt parafin på tanken til påhengeren (Yamaha 60 2T) , ble vel kanskje en 40/60 miks. Ikke noe suksess mtp start og manøvrering, men omtrent samme toppfart som vanlig.

 

Heller ingen suksess mtp eksos og røyk - man kan trygt si at vi ikke akkurat ble nedrent av damene den kvelden :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Militæret kjører vel på diesel/parafin.. Det gikk hvertfall bra..

F-34 (JP-8) er et drivstoff som primært skal brukes på turbinmotorer som i fly, helikoptere og visse båter. Det kan også benyttes på dieselmotorer (selv om det har vist seg å kreve innblanding av litt totaktsolje på noen typer). Hvis du tenker på M-6 lastebiler er mange av disse såkallt multi-fuel kompatible (ikke alle) og etter start kan man skifte til en tank med "alternativt drivstoff". Noen nyere GM small-block V8 er forberedt for multifuel og du kan jo kjøpe deg en sånn å sleppe nedi skuta, eller du kan kjøre på et førsteklasses drivstoff som heter bensin (som jo er svært tilgjengelig) og da behøver du ikke gjøre noe som helst med den motoren du har. De fleste som har hatt fritidsbåt en stund har funnet ut at drivstoffkostnaden ikke er den største hindringen for sin bruk og kjøper seg gjerne større båt. God sommer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...