jensemann2 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Hadde jo vært litt kult å cruise rundt på 7 kroners drivstoff, så kan staten se langt etter pengene mine:) Verste som kan skje er jo at motoren går til hel****, ikke verdens største tap akkurat.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Volvo leverte marinemotorer som gikk på traktorbensin. Basismotoren var B16 med lav kompresjon. Treveisventil som ble vridd om til bensin før vi stanset, slik at motoren skulle starte på bensin. Motoren gikk utmerket på ren bensin også. På en vanlige motorer vil du få tenningsbank i og med at oktantallet krabber langt nedover. Hjelper om motoren er slitt. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 50 talls åttere gikk også greit på traktorbensin. Husker det ble solgt fra fat på den lokale BP stasjonen. Jeg brukte også traktorbensin på min 45 hk Chrysler på 70 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 (redigert) om det er så kult å kakle skramle og vibrere rundt på 7 kroners drivstoff hvorfor i alle dager har du da kjøpt deg bensinmotor Redigert 9.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Hvilken motor er det du vil prøve dette på? Moderne høykomprimerte motorer vil ikke gå på en slik blanding, men en gammel Marna/FM kan du kanskje få det til med... Ja når motoren (Marna/FN) ble litt varm vil det nok gå. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 hehe, du får sagt det Plutonium. Nei du kan så si.. Men det hadde vært interessant å prøve om det fungerte! Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Prøvde en gang på en 50 hk Mariner (rekke 4) 2T med 40/60 % parafin og bensin ,resultatet var nedslående, et helv& i røyk og en massiv tenningsbank, så det ble med det ene forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 9.Mars.2013 Del på Facebook Svart 9.Mars.2013 Når min yngste sønn var guttunge og eksremt interressert i motorer og mekanikk ga jeg ham en gammel Briggs & Stratton plenklippermotor som han lekte og eksperimenterte mye med. Han fikk den motoren til å svive med mye rart, diesel .parafin, tennvæske, rødsprit, lynol, alt han fant i garasjen som han trodde brant måtte testes ut. Jeg husker ikke alt hva han testet lenger, men det luktet ganske ille til tider. Den motoren fikk gjennomgå det mest utenkelige uten at han greide ta knekken på den. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny S B Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 (redigert) parafin å bensin produsert i 2013 vill ikke blandes, prisen på parafin er 11,30 kr Literen styr unna, bare problemer det der. R B Bakkane Statoil larvik Redigert 10.Mars.2013 av Ronny S B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Tror også jeg ville betakket meg på å kjøre en moderne påhenger på den såkalte traktor bensinen. Husker også vi gikk på denne blandingen på 70 tallet, og husker også de evindelige start problemene, blå røyken, nedsotet plugger og den dårlige effekten det ga... Men billigere ble det jo.... Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hørt om flere som kjører med bensin blandet med E85, men hvorfor har jeg aldri spurt om. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
MT. Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 LPG er nok veien å gå for store bensinmotorer, uten at jeg nødvendigvis trives med den slags på sjøen... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
fiskebaat Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Brukte 50/50 på ei folkevogn i yngre dager , måtte kvele den for å stoppe a , og den ble etter hvert tung å starte da det blir sot på pluggene. PS ,det der vist ledig båtplass ved siden av Kurt Oddekalv. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Jeg leste en gang at parafin ikke har høyere oktantall en 38, er dette tilfelle så er det ikke rart at vi får tennings bank på denne blandingen. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Militæret kjører vel på diesel/parafin.. Det gikk hvertfall bra.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 ja, men det er på dieselmotorer. fra wikipedia: F-34 er et drivstoff som brukes av Forsvaret. Dette er en blanding av 97% parafin og 3% diesel som er standard blanding for hele Nato. Motoren vil miste ca. 30% ytelse ved bruk av F-34 i forhold til diesel. Til gjengjeld så fryser den ikke så lett, og man unngår problemet med dieseldyr. Har selv ved en feiltakelse fylt parafin på tanken til påhengeren (Yamaha 60 2T) , ble vel kanskje en 40/60 miks. Ikke noe suksess mtp start og manøvrering, men omtrent samme toppfart som vanlig. Heller ingen suksess mtp eksos og røyk - man kan trygt si at vi ikke akkurat ble nedrent av damene den kvelden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DieselDahl Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Militæret kjører vel på diesel/parafin.. Det gikk hvertfall bra.. F-34 (JP-8) er et drivstoff som primært skal brukes på turbinmotorer som i fly, helikoptere og visse båter. Det kan også benyttes på dieselmotorer (selv om det har vist seg å kreve innblanding av litt totaktsolje på noen typer). Hvis du tenker på M-6 lastebiler er mange av disse såkallt multi-fuel kompatible (ikke alle) og etter start kan man skifte til en tank med "alternativt drivstoff". Noen nyere GM small-block V8 er forberedt for multifuel og du kan jo kjøpe deg en sånn å sleppe nedi skuta, eller du kan kjøre på et førsteklasses drivstoff som heter bensin (som jo er svært tilgjengelig) og da behøver du ikke gjøre noe som helst med den motoren du har. De fleste som har hatt fritidsbåt en stund har funnet ut at drivstoffkostnaden ikke er den største hindringen for sin bruk og kjøper seg gjerne større båt. God sommer Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Kjørte vel Mb 240, scania, og det meste på f34.. Men det blir vel annerledes med dieselmotorer da;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
BAN Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Min 3,5 Suzuki fra 1982 kan gå på 40% parafin. Dette står i instruksjonsboken. Kjørte mye med parafin da den var ny siden jeg hadde et 500 liters fat stående. Effekten er den samme med parafin som uten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.