Jump to content

Demontere dieseltank på Viksund 900 Futura


Komodo

Recommended Posts

I fjor oppdaget jeg at vi hadde en liten diesellekkasje fra tanken. Jeg håpet i det lengste at det var en utett kran eller kobling, men her om dagen tok jeg meg tid til å sette overtrykk på tanken og med et speil kunne jeg da se en liten dråpe på undersiden ved en sveis. Når jeg tittet litt nærmere så jeg at det rett og slett var tæret hull.

 

Jeg kan sikkert gjøre en midlertidig reparasjon av dette med epoxy eller et eller annet lurium, men den eneste varige løsningen er å sveise.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen som vet om det er mulig å ta ut tanken på disse båtene uten å ta ut motoren? Hvis ikke blir det stålplas eller lurium82.

 

Ser for meg at det hadde vært greit å lage en bedre dreneringsmulihet i bunn og en skikkelig mannluke samtidig.

 

Det skal vel litt til, men er det noen som har vært borte i dette eller vet om noen som vet? Regner med at det kan være vanskelig å få et svar fra Viksund i disse dager.

 

Link to post
Share on other sites

Eg er lei meg på din vegne, eg har også opplevd på min forrige båt, saga 27 ac, j... dritt jobb, motoren løftes og delte tanken i to for å få ut, og satt inn nye mindre tanken, men eg tror det slipper du og kanskje eg (hvem vet)?, tror det går an å ta yanken ut uten motor må løftes opp.

 

Å tette hull med epoksy eller spesial stoff har eg liten tro på fordi diesel løsner opp og når tanken er full på ca 400 liter er det stor press ut så tetting stoff kommer til å faller ut en gang senere.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ikke noe tvil om at sveising er den eneste varige løsningen. Spørsmålet er bare om det går an å smyge den ut på skrå bakover forbi motoren. Må si jeg kvier meg litt til å prøve. Hvis jeg hadde visst at det går hadde jeg bare satt i gang.

Link to post
Share on other sites

Hva med å lage ett ekstra stort mannhull og ta rengjøring/sveising gjennom dette? Er det alu er det lett å sage, men værre visst det er rustfritt.

Skjønte ikke helt hva du mente. Mente du å sveise tanken på plass i båten? Det tror jeg ikke jeg tør...

 

Blir med og skrur jeg vet du... Bare finne en helg det...

Det er jo et tilbud det er vanskelig å si nei til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ingen problem med å sveise tanken på plass i båten HVIS det er fysisk plass til sveiseren under der, og tanken er godt rengjort både innvendig og utvendig. En dyktig TIG-sveiser ordner dette på et blunk. Enklest hvis tanken er rustfri, men ALU går også! Hovedbegrensningen er som nevnt plassen. Så kan en vurdere å montere mannhull med det samme.

Redigert av Lady B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var det eg mente ja, ikke optimalt men fullt gjennomførbart. Eg tenkte kanskje å plassere mannhullet slik at man kunne ta sveisingen fra innsiden visst det er lite plass under hull? Man må selvfølgelig ta en hel del forhåndsregeler før man sveiser.

Ellers skulle man kanskje kunne legge glassfiber/vinilester på innsiden som en nødløsning visst det er mye pittings i et større område..

Link to post
Share on other sites

Det var det eg mente ja, ikke optimalt men fullt gjennomførbart. Eg tenkte kanskje å plassere mannhullet slik at man kunne ta sveisingen fra innsiden visst det er lite plass under hull? Man må selvfølgelig ta en hel del forhåndsregeler før man sveiser.

Ellers skulle man kanskje kunne legge glassfiber/vinilester på innsiden som en nødløsning visst det er mye pittings i et større område..

Ok, da forstår jeg.

 

Skal det gå må uansett tanken løsnes og trekkes fram. Dette er på undersiden av tanken, og jeg må bruke speil for å se skaden. Det vil ikke være mulig å sveise dette fra innsiden gjennom et evt. mannhull pga, tæringens lokasjon, men ideen er jo veldig god!

 

Jeg skal en tur ned i båten straks, får ta litt mål og tenke litt.

Link to post
Share on other sites

Da var første del av jobben gjort. Tanken tømt, skrudd løs, batterier fjernet.

 

2013-03-10_17.36.51.jpg

Tæringene er langs en sveis på undersiden av "kassa" som uttakene er montert. Jeg måtte bruke et speil for å se tæringsskadene, så sveising på plass anser jeg som umulig.

 

2013-03-10_17.35.53.jpg

Så kom det store spørsmålet, lar det seg gjøre å få ut tanken mens motoren står i? Løfte ut motoren anser jeg som uaktuelt, da blir det stålplast istedet.

 

2013-03-16_18.23.30.jpg

Batterier fjernet og tanken skrudd løs.

 

2013-03-16_18.08.51.jpg

Heldigvis var syvåringen med i båten, greit med litt hjelp til å holde igjen skruer på andre siden av skottet :smiley:

 

2013-03-16_18.16.12.jpg

Særlig når det er såpass trangt å få ned armen!

 

2013-03-16_18.50.30.jpg

Og her er tanken på vei ut. Nå begynner det imidlertid å se litt svart ut. Det blir en ny tur ned i båten i morgen for å se om det helper å skru av litt mer småtteri. Hvis det ikke går da heller vurderer sterkt om jeg skal kappe vekk skilleskottet som går fra motorrommet og bakover mot roret og styresylinderen. Det blir imidlertid litt mer møye enn jeg egentlig hadde sett for meg. Men jeg må jo si det hadde vært deilig å få den ut og få gjort en skikkelig utbedring. Kunne veldig godt tenkt meg å satt inn en skikkelig mannluke samtidig samt en bedre mulighet for å draine den siste skvetten med diesel i bunn.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frågan är väl om Du inte skall vänja Dig vid tanken på att lyfta motorn?

 

Att åka runt med en halvdant lagad tank är väl inte helt bra, tror inte Du kommer att bli nöjd förrän Du har lagat detta riktigt.

Motorlyft känns klart dramatiskt, men är det så svårt egentligen?

En dags jobb?

Plus att Du kan passa på och göra en del andra 'omöjliga' jobb samtidigt.

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Så bra at du fikk til, eg tror eg ville ikke ha fått ut på min pga motoren er mye lengre enn du har, takket være din yanmar og nyere motor. ..

 

Ehh... Litt kjapp konklusjon der torbi. Det gikk nemlig ikke så veldig greit. Tanken tørnet i motoren og skottet bakover fra motorrommet.

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg med en kompis til å hjelpe meg å løfte ut tanken. Det viste seg imidlertid snart at det ikke gikk. Det var simpelten ikke plass til å få den ut forbi motoren.

 

Løsningen ble å ta fram vinkelsliperen og kappe vekk skottet som tanken tørnet i

2013-03-17_11.34.02.jpg

Her er batteriladere, inverter osv. demontert, og klart til å kappe.

 

2013-03-17_13.51.55.jpg

Og vips, en drøy time senere var tanken i bilen. Restene etter skottet som ble kappet ut ligger ved siden av. Motorommet ser ut som et bomba h...hus, så det blir litt jobb å rydde og fjerne støvet fra kappingen, men nå er den ivhertfall ute. Jeg kommer til å benytte anledningen til å fikse opp litt med kabler osv. samt å isolere røret fra dieselvarmeren. Har også tenkt å lydisolere dørken fra undersiden. Noen tips til isolasjon?

 

2013-03-17_19.23.03.jpg

Skal også benytte anledningen til å sette inn en god mannluke. Etter litt roting i garasjen fant jeg to aluminiumskiver på 250 mm i diameter. De får duge. En til flens, og en til lokk. Skal også ha inn en bedre tappemulighet i bunn :smiley:

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei Komodo,

 

Beundrer ditt pågangsmot. Men har du det som meg er dette å regne som kvalitetstid :smiley:.

 

Jeg har (har hatt) det samme problemet som deg med svetting av diesel i sveisen i bunnkammeret i tanken. Trolig kommer dette av vannansamlinger i bunnkammeret som ikke kommer ut ved bruk. Jeg satte i en luke i dørken under førerplass og kom til tankens eneste mannlokk (der hvor giveren sitter). Jeg renset opp tanken etter beste evne og monterte tappekran slik at jeg kan tappe av evt. bunnfall. Min motor er en 4.2L rekke sekser og må ut hvis tanken skal ut. Jeg la på Epoxy beregnet for formålet for ca. 4 år siden og det har vært knusk tørt siden.

 

Hvis motoren må ut en gang så kjøper jeg en 350L tank i plast. Aldri mer korrosjonsproblemer.

 

Jeg må bare nevne at eksisterende dieseltank er delt opp i 6 skott hvis jeg ikke husker feil. Setter du inn et mannlokk ekstra kommer du bare til et skott til. Men dette er du kanskje klar over.

 

Lykke til videre med tanken. Artig å følge dine tråder :smiley:

 

 

Hilsen Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Jeg har (har hatt) det samme problemet som deg med svetting av diesel i sveisen i bunnkammeret i tanken. Trolig kommer dette av vannansamlinger i bunnkammeret som ikke kommer ut ved bruk.

Ja, det er det som har skjedd her også. Det blir stående ca 10 mm med vann i bunn som ikke lar seg drenere. I dag kappet jeg av bunn på dette kammeret. Når du får se bilde av hvordan det så ut inni der tror jeg du tar ut tanken du også :lol:

 

 

Jeg må bare nevne at eksisterende dieseltank er delt opp i 6 skott hvis jeg ikke husker feil. Setter du inn et mannlokk ekstra kommer du bare til et skott til. Men dette er du kanskje klar over.

Det var jeg ikke klar over, jeg trodde den var delt av med to skvalpeskott slik at det altså var tre rom. Etter å ha sett litt nærmere på den i dag ser det ut som om det er fem rom i den. Jeg kommer allikevel til å montere en mannluke i det bakerste over tappekranene. Fem mannluker utgår :worry:

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nok til å lage mannlokket i siden på tanken, ellers blir det rimelig verdiløst i ettertid. Skal se om ikke jeg får boret et hull med hullsag i tilstøtende skvalpeskott slik at jeg kommer til litt videre inn hvis det er krise. Det er et mannlokk på tanktoppen allerede, men det er for lite klaring opp mot dørken til at man kommer til for evt. rengjøring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...