Trude III Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Tenker også å sette inn et mannlokk i siden over kranene. Dette er det viktigste punktet i og med at tankbunnen har et lite fall mot dette punktet. Renser mann opp for vann og rusk her i blandt lever sikkert tanken i mange år. Tar gjerne noen tips i forbindelse med montering av mannlokk. Jeg gjør nok dette med tanken på plass. Kan man forresten sage og bore i tanken uten fare for brann? Skal vel litt til at diesel antenner.. hls Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Komodo Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Tips kommer, jeg skal legge ut flere bilder etterhvert, så ser du hvordan jeg løser det og hvordan tanken ser ut innvendig. Jeg ble litt overrasket over at tanken er lukket over boksen i bunn der kranene sitter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Da var delene til mannlokket ferdig. Åpningen ble ca 200 mm i diameter. Jeg valgte å lage et O-ring spor framfor å bruke flatpakning. Med O-ring kreves det ikke så store krefter for å få det tett, og hvis jeg skal inn og inspisere og rengjøre slipper jeg å tenke på å bytte pakning eller rengjøre pakningsement. Skruehullene gjenstår å gjenge. Det er bunnhull (ikke gjennomgående) som jeg setter M6 pinneskruer i. Da slipper jeg problemet med rustfrie skruer som setter seg i aluminiumen og gjenger som blir ødelagt etter noen gangers bruk. Alternativt kan jeg sette i helicoil. Baksiden av flensen faset jeg kraftig så det blir behagelig å strekke inn armen ved rengjøring. Dreiet også en ansats på utvendig som jeg trer den intill når den skal sveises. Håper ringen er stiv nok slik at den ikke slår seg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Prydligt... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Takk for det Ebonita, hyggelig at du følger tråden Slik ser tanken ut. Lekkasjen er i bunn av "kassa" som uttakene sitter i. Mannluken har jeg tenkt å sette inn mellom uttakene og nippelen til returen. Den påsveiste vinkelen på undersiden og flensen i enden gjorde livet surt når tanken skulle ut. Disse ble kappet litt for å lette monteringen. Bilde etter mangler (foreløpig). Det er en mannluke på toppen av tanken også, men den er tilnærmet umulig å nå når tanken sitter på plass. Her ser man tæringsskadene langs sveisen Nærbilde av den største. Det var bare denne som lakk. Advarsel til alle som har en eldre dieseltank fra West Mekan Her er bunn kappet ut. Det hadde blitt leit å sveise dette fra innsiden Legg merke til guffa som lå her. Dette til tross for at jeg har drenert jevnlig. Problemet er at det ikke er en tappemulighet helt i bunn, så det har fått samle seg vann og smuss her som det ikke har vært mulig å tappe ut. Jeg vet ikke om dette er døde dieseldyr eller hva det er. Det var akkurat som å ta i våt jord. Ikke glatt, slimete eller klumpete. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Interessant tråd, sørgelig å se på tanken, eg tenkte tilbake på min tidl saga 27, tæret på aluminium tanken. Eg sitter og følge med, bare så du vet det, stå på. :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Gudrun Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 (redigert) Stygt syn som vi som båteiere ikke ønsker å se.! Nå¨er denne båten laget en gang på 80tallet, eller? Kanskje første gangen tanken der er ute? Viser viktigheten av en og annen gang å ta en skikkelig tankreingjøring. Noe å tenke på for de som ikke kan drenere? Tilbake til denne tanken: Spørsmålet er hva tidligere eiere har utført av tapping? Hvor ofte har du tappet? Har full åpning på kranen og du tapper innimellom minst en liter uten stopp? Man bør bruke et stort gjennomsiktig norgesglass å tappe oppi for å kunne se fra siden om det kommer noe ut. Kanskje du har gjort det? Å se nedi en ugjennomsiktig plastkanne etc. kan i noen tilfeller lure en.Best å se fra siden hva som er i glasset. Kommer det antydning til slik guffe er det å tappe videre. Tappe hardt for å dra med dritt som ligger på bunnen. Fortsette til det ikke kommer noe mer. Ikke dumt å en og annen gang tappe rett etter en tur siden da kan det være en viss bevegelse i bunnfallet. Redigert 22.Mars.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Nå skal ihvertfall jeg ta ut tanken før jeg sjøsetter.. Skremmende syn det der. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
torbi Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Når eg ser på din og min tidligere tanken, ser at at det er sveisesømmen som ikke tåler vann som liggende på, Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
ebonita Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 (redigert) Princess har en sump-låda med avtappning i dom tankarna som jag har. Kanske kan det öka möjligheterna att samla och dränera skiten? Dvs om den kan få plats. Redigert 22.Mars.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Sen är ju frågan om det inte skall eftersträvas att anslutningarna till motor, värmare mm helst bör göras med sugrör från tanktaket? Och då isf i form av en isvetsad stos med ett igängat rör som man vid behov kan skruva ur och dra upp. Ibland går detta ju att lösa genom en inspektionslucka över tankanslutningen. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Skrekk og gru! Fikk påskepilsen i vrangstrupen. Skulle min tank begynne å lekke blir det å erstatte den med en i PE plast. Da er tæring ikke lenger et tema. Når vi først er inne på West Mekan må jeg jo nevne septiktanken i Viksund 900 som selvsagt er laget av samme bedrift og selvsagt i aluminium. Diesel er en ting men septik godsaker blandet med sjøvann + tid = katastrofe. Min septiktank var full av små hull som godsakene ville ut av. I tillegg var stigerøret tæret av halvveis ned i tanken. Jeg pirket litt i tanken fra utsiden og sekunder etter løp jeg ut av båten med tanken i armene. West Mekan leverte også 90 graders bend på septikslangen av aluminium. Dårlig gjort av Viksund! I dag er naturlig nok alt av dette kastet og ny 125L septiktank av PE plast montert i motorrommet. hls Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Komodo Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Interessant tråd, sørgelig å se på tanken, eg tenkte tilbake på min tidl saga 27, tæret på aluminium tanken. Eg sitter og følge med, bare så du vet det, stå på. :-) Jeg tenkte på deg jeg også. Du har jo motoren ute, så da har du jo en gyllen anledning til å ta ut tanken og renovere den også Nå¨er denne båten laget en gang på 80tallet, eller? Kanskje første gangen tanken der er ute? Tilbake til denne tanken: Spørsmålet er hva tidligere eiere har utført av tapping? Hvor ofte har du tappet? Har full åpning på kranen og du tapper innimellom minst en liter uten stopp? Båten er fra 1984, tviler på at den har vært ute noen gang. Det ble byttet motor i 2004, men tror ikke tanken var ute da heller. Jeg vet ikke hva tidligere eiere har gjort, men jeg har ihvetfall vært nøye med å tappe tanken. Problemet har vært at det ikke er noen avtapping på det laveste punktet i sumpen, slik at det kan legge seg vann og smuss den nederste centimeteren. Det er det vi ser restultatet av på bildene. Det var egentlig flaks at jeg tok tak i dette nå. Da jeg skulle tømme tanken for diesel for å ta den ut var faktisk uttaket til filteret i ferd med å gå tett Jeg vil tro dette er et tema for alle som ikke har mulighet til å tappe sumpen helt i bunn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Princess har en sump-låda med avtappning i dom tankarna som jag har. Det er tilsvarenede på tanken min. Problemet er at avtappingen ikke sitter på undersiden av sumpen, så det blir alltid en skvett igjen som ikke kan dreneres. I tillegg er det veldig liten høydeforskjell mellom dreneringen og uttaket til motoren. Sen är ju frågan om det inte skall eftersträvas att anslutningarna till motor, värmare mm helst bör göras med sugrör från tanktaket? Och då isf i form av en isvetsad stos med ett igängat rör som man vid behov kan skruva ur och dra upp. Vet ikke om jeg helt forstår fordelen med denne monteringen kontra å ha uttaket nær bunn av tanken. Såvidt jeg har forstått er det en standard som sier at tanker skal lages på denne måten nå, men er det noen andre fordeler enn at det blir ett mindre potensielt lekkasjepunkt? Skrekk og gru! Fikk påskepilsen i vrangstrupen. Når vi først er inne på West Mekan må jeg jo nevne septiktanken i Viksund 900 som selvsagt er laget av samme bedrift og selvsagt i aluminium. Diesel er en ting men septik godsaker blandet med sjøvann + tid = katastrofe. Min septiktank var full av små hull som godsakene ville ut av. I tillegg var stigerøret tæret av halvveis ned i tanken. Vi har tilsvarende West Mekan tank til septik. Etter at en kompis med lik båt fikk kjølen full av dr... tok jeg ut tanken for å lage ny i syrefast. Etter å ha gjort grundig rent og inspisert ble planene skrinlagt. Den var som ny innvendig Etter litt forskning fant jeg ut at kompisen min hadde helt på en liter klorin for å ta lukten på tanken, det var ikke lurt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Komodo: Vet ikke om jeg helt forstår fordelen med denne monteringen kontra å ha uttaket nær bunn av tanken. Såvidt jeg har forstått er det en standard som sier at tanker skal lages på denne måten nå, men er det noen andre fordeler enn at det blir ett mindre potensielt lekkasjepunkt? Tja jag tänkte väl också på att denna standard och 'good practice' som ju borde vara baserad på erfarenhet av något slag. Kan väl komma på ett och annat t ex som Du skriver när det gäller potentiella läckagerisker, men här skulle man kanske vilja se någon 'tankgubbe' på banan. En anledning i Ditt fall skulle väl kunna vara att Du kunde dedicera sumpen till en rejäl dränering (minst 1" för att kunna få ut t ex slemmiga föroreningar) och sedan slippa att ha sugpunkterna i samma 'skitgömma'. En annan anledning skulle kunna vara om Du har t ex Eberspächer ombord. Jag har för mig att dom föreskriver ett 2 mm rör som helst skall gå ner (i ett annat rör) till sugpunkten i tanken. Like so: Men jag tror nog att man kan få värmaren att fungera med annan installation också... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 En anledning i Ditt fall skulle väl kunna vara att Du kunde dedicera sumpen till en rejäl dränering (minst 1" för att kunna få ut t ex slemmiga föroreningar) och sedan slippa att ha sugpunkterna i samma 'skitgömma'. Noe sånt hadde jeg tenkt ja. Vurderer å flytte uttaket opp i selve tanken, altså ikke i sumpen slik det er nå. Du ser tydelig hvodan det er i innlegg 12 og 30. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 (redigert) Nå har denne sumpen den oppgaven den skal håndtere bunnfall og vann som måtte komme i tanken. Når motoren går er det bevegelse i tankinnholdet mot avtappingspunktet som dermed automatisk drar med seg vann og bunnfall mot og ned i denne avtappingspungen. Hvis du studerer bildet som viserselve bunnen av avtappingpungen ser du du at det har det blitt dratt guffe mot kranen men ikke godt nok., Men dette har fungert i 30 år. Det er først nå når du åpner du oppdager det ligger noe guffe igjen rundt omkring som ikke har blitt dratt med ut. Ville derfor heller vurdert å flytte eksisterende avtappingskran til under avtappingspungen. Siktet sånn midt på bunnlokket, eller der det er plass til å komme til.. Er jo og noe med å komme til når den er skrudd fast i båten igjen.. Vi har sett andre her som har vist bilder av tanker med gørren fordelt rundt i tankene og gjerne med ansamlinger rundt skvalpeskott og i hjørnene. Ved å endre på prinsippet bak denne tankens konstruksjon kan man ikke lengre si at det ikke kan bli slik her og. En annen ting som er viktig sikkerhetsmessig er at ved å flytte uttak til motor opp i tanken kan du under slingring med slakke tanker risikere luft til motor.Behøver ikke skje, men muligheten er der.. I dag har du en liter eller to som hele tiden er nedi der slik at det ikke er så enkelt å få denne luften. Mine to hjerneceller ville ha justert litt og ikke endret totalt. Redigert 23.Mars.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 (redigert) Komodo skrev: Noe sånt hadde jeg tenkt ja. Vurderer å flytte uttaket opp i selve tanken, altså ikke i sumpen slik det er nå. Du ser tydelig hvodan det er i innlegg 12 og 30. Jo jag ser. Dock framgår inte vilka möjligheter det skulle kunna finnas att via inspektionslucka /or/ uppifrån kunna komma åt en 'rad' med isvetsade R½" rörstosar i tanktaket och därmed kunna bygga sig förbi botten-uttagen? I kombination med Gudruns farhåga att motorn skulle kunna suga luft så borde väl en sugrörsplacering några cm över tankbottens centrala del vara optimal? Redigert 23.Mars.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Tenkte eg skulle vise 3 bilder fra min tidligere båt saga 27, måtte dele i to og tas ut, en j....dritt jobb. Eg satte guleringer med tusj der hvor lekkasje kom ut. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Har gjort en liten innsats med tanken i dag også begynte med å ta ut hull til mannluke. Brukte vippesag med metallblad og litt rødsprit. Etterpå tilpasset jeg hullet med rettsliperen til flensen passet inn. Med et større hull i tanken kom jeg bedre til for en innvendig sjekk. Det var endel avleiringer på tankbunn. Ikke mye, men greit å få vasket det vekk. Jeg boret et større hull fra sumpen og opp i tanken for å få en bedre drenering av evt. vann mm. ned i sumpen og ut. Jeg boret også hull i skvalpeskottene med hullsag for å øke tilgangen til rengjøring fra mannluken etter at tanken er montert. Deretter helte jeg på et par bøtte med glovarmt zalovann og skuret med oppvaskbørsten. Der det har vært avleiringer er det tydelige spor av tildekkingskorrosjon. Ikke uventet, men heller ikke særlig alvorlig. Etter å ha sett hvordan tilstanden er innvendig og et mindre vellykket forsøk på rengjøring bestemte jeg meg for å ta ut et hull over hvert rom slik at jeg kan få rengjort skikkelig en gang for alle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Gott arbete som vanligt Komodo! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Takk for det Ebonita Den orignale mannluken på tanktoppen var tydeligvis av støpegods. På undersiden av hvert skruehull var det vorter slik at hullene ikke var gjennomgående. Det var jo betryggende å se! Her er noen bilder av korrosjonen som forårsaket lekkasjen. Kranene var av denne typen. De er like fine, så jeg tenkte å bruke dem omigjen. De har R 1/4" gjenger og er montert med to overganger til 1/2". Disse tenkte jeg å bytte ut med en reduksjon. Det gir meg tre lekkasjemuligheter mindre Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Interessant å følge med.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Da jeg forsøkte å rengjøre tanken i går fant jeg ut at det var håpløst å komme til i alle rom. Jeg bestemte meg derfor for å lage noen hull for å rengjøre som jeg bare sveiser igjen. Dermed ble tanken seende slik ut. Det viste seg snart at det var greit med flere hull, inni så det nemlig slik ut: Nå begynner jo denne tanken å dra på åra, men jeg skjønner ikke helt filosofien bak å lage en tank det er umulig å få gjort skikkelig ren. Jeg begynner ihvertfall å få en liste over noen krav dersom jeg en gang skal bygge meg en båt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Jeg laget meg en muffe for å sveise inn i bunnplata i sumpen. Jeg valgte 1" rørgjenger for å få skikkelig gjennomstrømming. For å sikre at jeg skal få tappet ut alt vann faset jeg den i 80 grader. Da ble det slik. Med en pen liten smeltesveis tror jeg det skal gå bra å få drenert den siste svetten med kondens Litt usikker på om jeg skal sette inn en kran, eller om jeg skal ha en slangenippel ned til en egen sumptank. Jeg har denne sumptanken som jeg lagde meg for et par år siden av et 4" rør, men aldri har fått satt inn. Lurer litt på om jeg skal bore ut niplene og sette inn 1" istedenfor 1/4" som er der nå og bruke den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.