Jump to content

Demontere dieseltank på Viksund 900 Futura


Komodo

Recommended Posts

Med en bra dränering från tanksumpen som Du gjort så tror jag att det skall fungera bra utan någon ytterligare uppsamlare.

 

Det är ju önskvärt att man kan åstadkomma tillräcklig fallhöjd under avtappningen så att man kan få in t ex en plastflaska eller något liknanande att enkelt ta prov och samla upp skiten i.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponert, du må bare begynne å drive firma som lager dieseltanker av godt gjennom tenkt.:-).

Det tror jeg utgår, jeg har jobb :smiley:

 

Med en bra dränering från tanksumpen som Du gjort så tror jag att det skall fungera bra utan någon ytterligare uppsamlare.

 

Det är ju önskvärt att man kan åstadkomma tillräcklig fallhöjd under avtappningen så att man kan få in t ex en plastflaska eller något liknanande att enkelt ta prov och samla upp skiten i.

Ok, da går jeg for å droppe den ekstra tanken. Satser heller på en slange ned mot kjølen som jeg kan holde en kanne under.

 

Er dessverre borte på en jobb noen dager, så det blir dårlig med framdrift med båten i påsken :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Du bør ha dobbel sikring av en slik drenering. F.eks med en blindplugg i tillegg til stengeventilen. Du ønsker ikke at hele innholdet i tanken skal renne ut om du er uheldig å komme bort i ventilen.

 

Jeg tror slik dobbel sikring er et krav på nye båter. Viksunden vår er utstyrt med drenering fra fabrikken, og her er det blindplugg i tillegg til stengeventil.

 

Og Komodo: Takk for nok en veldokumentert og lærerik tråd. Jeg lar meg stadig imponere av dine ferdigheter innen metallsløyd.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbakemelding Brigg!

 

Og til begge; joda, jeg hadde tenkt å bruke kran + blindmutter, har vært borti dette temaet før :smiley: var imidlertid bare litt usikker på om jeg burde ha en ekstra sumptank under i tillegg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

På grunn av sykdom ble dette lille prosjektet (og alle andre...) liggende på is en stund. Nå er imidlertid tanken på plass, og alt er tett og fint :smiley:

 

bilde

 

Når først tanken var ute for rep. benyttet jeg anledninigen til å sveise inn to gjengemuffer i enden av tanken. Der monterte jeg to vinkler med en slange mellom som en ekstra "manuell" tankmåler.

 

Jeg brukte en stiv nylonslange med støttehylser og klemring på fittingsen. Føler meg trygg på at dette holder, har gjort det på to bensintanker jeg har laget før til ribèr jeg har hatt.

 

bilde

 

 

I bunn ble det en 1" tappekran med blindplugg.

 

bilde

 

 

Deretter var det klart for filterbytte. Ingen tvil om at det var på tide med en tanksjau her nei :yesnod:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

står det etikett med West Mekan på mannlokket du laget ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja nå ser det jo helprofft ut :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Denne tråden fortjener å bli løftet !

 

Anbefaler alle med diesel installasjon og aluminiums tank å lese hele tråden for å bedre kunnskapen om:

  • hvordan aluminium kan korrodere
  • hva som kan utfelles i et dieselsystem over tid
  • hvordan montere inspeksjonsluke
  • tips om vedlikehold av dieseltank
  • tips om sjekk av stengekraner og slanger

Komodo - har du en Sundt hjemme ?

Link to post
Share on other sites

He he, moro at du løfter denne gamle tråden :smiley:

 

Hadde den Brødrene Sundt benken sammen med en kamerat sammen med en del annet. Når han skulle flytte delte vi på utstyret, han tok benken og jeg tok en Brideport vi hadde. Bridgeporten er borte for lenge siden, og nå har jeg en Meuser benk som har stått i et vedlikeholdsverksted tidligere.

 

Her fra en annen tråd:

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Veldig fin tråd, spesielt for meg som vurderer kjøp av gammel båt. 

Velger å atter en gang løfte den fram. 

 

Men mitt spørsmål: Hvorfor ikke få revet ut den gamle tanken (i biter), rengjøre området, støpe noen fester og sette inn en mindre plasttank? 

 

Dette gjelder hvertfall de som kjører mindre turer med båten og har 4-5 år gammel diesel på tanken. Hvis man fyller for lite løper vel også sannsynligheten for kondens?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
On 3/16/2013 at 9:58 PM, Komodo said:

Da var første del av jobben gjort. Tanken tømt, skrudd løs, batterier fjernet.

 

2013-03-10_17.36.51.jpg

 

Jeg har samme tanken som deg, og mistenker også litt vann i bunn. Av de tre kranene er det kun den til venstre som er i bruk hos meg. Når jeg tapper, tar jeg av tilførselsslangen og lar det renne en liter ca. Er det noe ulempe ved det annet enn at det er litt tungvint? Er det forskjell på de tre kranene? Takk for en flott tråd, skal si du er handy! :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Og da var det min tur. Ikke i min båt, men i båten til en hyggelig gammel dame som trengte litt hjelp. Tanken er av aluminium. Jeg har tømt den, tatt den ut og lokalisert en liten lekkasje i en sveis langs bunnen. Det var ikke vann, men mye grums i bunnen.

 

Tanken ser ellers bra ut og er solid i relativt tykt materiale. Jeg tror en bør satse på å sveisreparere, ikke minst da den er "formsydd" til en trang plass. Jeg vil rengjøre den innvendig selv, men kan ikke sveise aluminium.

 

Spørsmålet mitt er da om noen vet hvor i Oslo-området man kan få sveisereparert en relativt liten (70 - 80 liter?) dieseltank  . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...