Jump to content

Mat, på og i gassovn. Hva spiser båtboere til hverdags.

RSL

Recommended Posts

Om andre båtboere er som meg, så forsøker de unngå steking mest mulig.

Kjele og ovn er det beste alternativet til at det lukter koteletter alt i stua.

Koteletter blir helt topp i et aliminumsfat fra rema (engang ildfast form) og mange andre ting gjør sikkert også det.. feks fiskepinner.

Nå er jeg drittlei av å forsøke finne på nye matretter til hverdags som passer i ovn eller kjele, så jeg vil gjerne ha tips fra andre båtboere hva de dytter i seg i løpet av vinteren når lukene stort sett er stengt.

Pølse i lumpe på vannkoker er ikke helt min greie.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det går i all mulig mat.

Alt fra pasta/ris retter til helstekt indrefilet via lutefisk, pinnekjøtt, kotelletter og fisk/skalldyr.

Bruker nok stekepanna og kjeler noe mer enn jeg bruker ovnen.

Lufter godt når jeg steker.

Sjokk lufting etter at måltidet er over, oppvasken er unna gjort og avfallet er bært ut.

Da innbiller jeg meg at mesteparten av lukta er borte.

Har kokt Får i kål ett par ganger, Den lukta satt i noen dager. Men det er godt da og det er det viktigste.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hmm.. du har nok noen flere kubikkmetre med luft i båten enn meg hehe...

Jeg har det med å grine på nesen når jeg skal dusje på land og det håndkleet jeg hadde meg meg fra båten lukter av gårsdagens middag.

Jeg har akkurat fått i meg en halv grisepikk (svin Indrefilét) som jeg først marinerte i en halvtime med salt, pepper og hvitløk, Så ble den bråsvidd litt i panne, før den havnet i ovnen i et slikt aliminiumsfat. Der fikk det stå til det var nesten ferdig og jeg stekte mengder av løk i panna over lav varme og kokte ris. Mens dette så måtte hvile, ble det laget slik bearnessaus og alt var komplett.

Resten av "Pikken" er snadder-pålegg i morgen og kaptein larsen er fornøyd, men det er en rekke måltider ellers i uken jeg kunne tenkt meg enklere... selv om timesmekking av mat som kan vare i to-tre dager er godt utnyttet tid.

Spiser ganske så vanlig mat, skulle jeg mene, skjønt jeg er ekstremt ivrig tilhenger av stekepanne. Kjapt, lite oppvask og ellers topp stemning. Lukta har ikke plaget meg noe særlig.

... men har en stekt alvorlige mengder hvitløk, rødt kjøtt og annet snadder skader det jo ikke å ta unna oppvasken rimelig fort.

Et godt "kjerringråd" for å fjerne lukt på kjøkken er flg;

Kok opp en blanding av sitronskall, kanel og bakepulver i en kasserolle, og la småkoke i noen minutter, og selv de ekleste matlukter som henger igjen blir historie.

BONITA I

Steker kjøttet hjemme før turen, varmer det opp eller har det i gryte(fløte) på turen.

Men vi er sjelden mer enn 2-4 dager på tur.

På denne måten blir det lite stekelukt, i godvær fyres selvsagt bål eller grill med ordentelige råvarer.

(Jukser litt med å koke kjøttet/koteletter hjemme før tur, kortere grilltid og mørere kjøtt...)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Det meste kan vel tilberedes i stekovn. Et hinsides godt tilbehør til kjøtt er å plukke ut stikken på et par sjampingioner, 2 pr pers, legg den opp ned, fylle med olivenolje, 1 sherrytomat, 1 god oliven, en strimle rød løk, en terning fetaost, salt og pepper, og inn i ovnen mot slutten av steketiden.... Saftigere sopp få du ikke.

Lager det meste på steikepanne eg, men må vel innrømme at laksen sitter igjen i lufta lenge. Men satser på ein god vask inniblandt. Ellers er kokt blomkål, steikt bacon og pølsebiter, løk og purreløk, gratinert med ein ostesaus ganske godt. Og ikkje minst kjapp mat. Lage mat til bare seg sjøl er lite spennende, så det blir hurtigmat.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Jeg har akkurat fått i meg en halv grisepikk (svin Indrefilét) som jeg først marinerte i en halvtime med salt, pepper og hvitløk, Så ble den bråsvidd litt i panne, før den havnet i ovnen

Jeg kaller den "grisehale" svir den litt i panna, ruller beacon rundt, inn i ovnen.

Mandelpotet -Asparges og en Blåmuggost saus til

En grov kjøttpølse ring, snitt en 2cm dyp fuge rundt fyll den med Blåmuggost i ildfast form 175 grader ca.20min.

Poretmos Mandelpoteter Smør. baconterninger fin hakket Sjalottløk, hvitløk, seterrømme eller crem fraiche, salt, pepper.

Dryss over fin hakket bladpersille.

En kjøttpølse i terninger en pose frossen lapskausblanding vann og buljongpulver,

med nystekte rundstykker til.

Hva med å be noen på middag og bli bet tilbake.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det med blå-osten er også godt å fylle i et tilsvarende snitt i svin-indrefilet stekt i ovnen (innsurret i skinke), ettersom trådstarter først liker denne type mat.

Det finnes også en fin sak fra Maggi, krydderåose/suppeleverandøren: kjøp en slik maggi pose for laks, der posen inneolder en stekepose og krydderblanding som du putter laksefileene eller bitene inn i sammen med aktuelle grønnsaker, og så putter du det i ovnen. Du får da en sunn laksemiddag uten stekeosen fra panna, men et minimum av lakselukt må du jo leve med ettersom det skal på tallerken. Det finnes flere tilsvarende løsninger for andre type hovedingredienser fra samme og andre leverandører, eksempelvis kylling, kalkun fileter etc. Man sparer mye steke-os på denne måten, men får et måltid -som etter min vurdering - er bedre enn om samme ingrediens hadde vært stekt på annen måte.

Men steking genererer jo generelt de små partiklene i lufta som det er greit å få direkte ut under selve stekingen, og ikke etterpå. For etterpå har jo partiklene rukket å lande, sikrer lukt veldig mye lengre.

Siden det er begynt å komme oppskrifter.

En veldig enkel og meget god variant av laksen til "nordan family 27" over.

1 stk pakke med 4 laksefiletbiter (type billig frossen Rema1000/Kiwi)

1 stk pakke med marinert scampi.(type billig frossen Rema1000/Kiwi)

1-2 stk vårløk.

1 stk aluminiumsfolie stykke pr. filetstykke

Legg tint laksefilet på aluminiums folien,

fordel tint Scampi og marinade på fileene.

kuttet vårløk over.

strø salt, hvitpepper og eller sitronpepper

brett opp folien rundt laksen slik at det blir en liten pose.

20 - 25 minutter i ovnen på god tempratur. Anbefales å sette posene i en alubakk og ikke rett på risten.

Server med poteter og salat.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Om jeg skjønner det rett, skal en slik omni erstatte en ovn og siden jeg allerede har en ovn og er på leit etter mer å bruke den til, skal jeg ikke kommentere Omni som temmelig sikkert er gull verd om man ikke har ovn.

Mange skriver om lukt etter steking og det er det vel jeg som startet, men det er ikke bare lukten som gjør at jeg er på jakt etter nye retter og tilbredningsmetoder. Lukt og litt fett på vegger,tak, solbriller, instrumenter, klær, vinduer og dørk kan jeg leve med da jeg jo kan vaske... MEN.. siden jeg i min tid som landboende har vent meg til å steke det aller meste av middagsmat i panne, er jeg på jakt etter flere måltider som kan tilbredes i ovn og kjele da mine husmorgener er veldig svake slik at "husvask" utsettes i det aller lengste.

Selvfølgelig blir det en god del steking i panne, men en masse kan man heller steke i Alutray i ovnen med hell og slippe at alt i salongen glinser av fett i etterkant.

Nakke- og svinekoteletter feks, egner seg yppelig i ovn uten steking i forkant. Det samme gjelder fersk kylling.

Når det gjelder feriemat, så er et frossent lammelår fast måltid ombord i svAda. Det ligger noen dager i kjøleboksen og hjelper til med å kjøle og ergo spare strøm. Så holder det seg i mange dager til det er en regntung eller sur dag hvor slik mat passer. Da bener vi ut låret, freser det litt i pannen før det får stå i ovnen til det er ferdig. Under er det selvfølgelig gulrøtter, vann og løk som lager yppelig saus sammen med benene som er kokt samtidig. Poteter og grønnsaker + nystekt lammelår med knallgod saus er ubetalelig og nesten umulig å ødelegge.

Så har man et yppelig restemåltid til lunsj dagen etter også.

Når det gjelder stekepannemat som også blir bra i alutray, må jeg forresten nevne fiskepinner. De blir fantastisk gode av å stekes i ovnen og det er nesten synd å ha annet enn raspet gulerøtter i sur/søt saus til. Er jeg alene, dropper jeg potetene og sitter å gafler i meg rett fra alutrayet.

Forresten er vinteren snart over og forsøker å manne meg opp til å starte med å vaske ned hele båten etter 3-4 måneder med matlaging.

RSL

Her er en enkel oppskrift på fisk. Blir lite oppvask og lite styr, men kjempegodt. Bør vel legge til at vi er spesielt glade i fisk, og at fisk er 1. valg når vi er ombord.

Til to personer: frossenfile av laks og torsk, to av hver. Slike stykker som er pakket i plast uten noe marinering.

En tomat, litt brokkoli, gulrøtter skjært i tynne strimler, vitløk, charlottenløk og paprika i strimler.

Surr charlottløken og vitløken i litt olje sammen med hakket tomat. Salt og pepper på fisken som legges oppå grønnsakene i en stekepanne, gjerne wokpanne. Sett lokket på og la dette surre i egen damp. Blir nok veske av tomaten og fisken. Etter ca 15 minutt har du en fantastisk smakfull rett med kjempegod saus i bunnen av pannen. Små mandelpotet hører også med.

...Selvfølgelig blir det en god del steking i panne, men en masse kan man heller steke i Alutray i ovnen med hell og slippe at alt i salongen glinser av fett i etterkant.

Det burde være et marked for et skikkelig 12 volts kjøkkenavsug, dette er noe produsentene burde merke seg! Selv steker jeg mest på panna, mest fordi jeg er livredd gass i hule rom og derfor litt skeptisk til å bruke selve ovnen (har sprengt noen gassbokser i bunkerser i ungdommen, meget tøft, men bakdelen er at man kan få en viss skepsis for mediet etterpå). Det ser ikke ut over ovnen etter steking, så et godt avsug hadde vært fantastisk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Vis emner ut fra nøkkelord:

Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

• Statistikk

• Antall medlemmer
      102900
  • Create New...