Jump to content

Mat, på og i gassovn. Hva spiser båtboere til hverdags.

RSL

Recommended Posts

Enkelt og relativt raskt.

Cowboygryte:

2-3 pers

1 boks hakkede tomater (gjerne den med basilikum eller hvitløk)

1 boks Meksikanske bønner med chilli

1 boks tomatbønner

500 gram Kjøttdeig

250 gram bacon

noen fedd hvitløk

1-2 chilli

Champignon tilpass mengde etter ønske

Finhakk hvitløk og chilli og bland dette i en gryte sammen med boksene.

Stek kjøttdeig, bacon og champignon og tilsett dette i gryta.

Kok opp gryta og la den putre i 30 - 40 min.

Server med hvitløksbrød rett fra ovnen.

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Jeg er glad i å lage god mat, og spesielt når jeg har fri og god tid. Jeg er vel tilbøyelig til å lage det meste jeg lager hjemme også i båten, men da retter som krever kun kort steking eller koking. Den ene årsaken er at jeg er inprentet til å konservere gass, vann, strøm, osv. En stekeovn blir derfor mindre brukt. Den andre årsaken er at jo lenger man steker eller koker, jo mer os og damp blir det i båten.

Hjemme koker jeg kraft, lager egen majones, og bygger opp det meste fra bunn av - det gjør jeg ikke i båten av årsakene nevnt over. Enten tar jeg med slikt fra fryseren hjemme, eller så benytter jeg halvfabrikata som jeg setter min egen lille "touch" på.

Å kun ha to kokebluss er ingen hindring til å bruke mer enn feks to kjeler/panner - men det blir jo mer krøkkete, så det er absolutt en terskel der.

Skal man være lenger ute kan det jo være lurt å kjøpe frossen mat da det bidrar til å konservere strøm.

Jeg liker ikke å gi eksakte oppskrifter, fordi jeg mener man lærer mest ved å smakstilsette selv og ikke være redd for å bruke det man haver og ikke følge oppskrifter til punkt å prikke - det blir sjelden dårligere, kun to gode varianter av samme rett. Her er en oppskrift som kun tar få minutter å lage, passer for to bluss (og en til nød), benytter enkle ingredienser, og som oppleves som festmat:

Chilli og soyasausmarinert laks med pepperrotsaus, hurtige poteter og hurtig agurksalat:

Marinade:

50/50 soyasaus og olivenolje, feks 2 DL totalt

Paprikapulver, feks 1-2 tsk

Chillipasta, feks Sambal Olek (favoritt), eller fersk opphakket chilli - feks 1-2 tsk

Pepperrotsaus:

Smakstilsett ett rømmebeger med pepperrotpureet fra tube (1-2 tsk), dernest litt hvit eller svart pepper

Raske poteter:

Skrell og skjær poteter i 2cm terninger

1/2 terning grønnskasbuljong (frivillig) og evt et hvitløksfedd

Hurtig agurksalat:

Kutt en agurk i 2 cm terninger

Ha på en spiseskjed eller to med hvitvinseddik (eller annen eddik) og en spiseskjed sukker. Smakstilsett med salt og hvit pepper (svart går også bra)

Begynn med marinaden og legg så mange laksefileter du vil spise i marinaden og sett tilside.

Ta så for deg agurksalaten og sett tilside - denne skal ikke bli like myk og slimete som klassisk agurksalat - den skal knase litt mellom tennene

Kapp opp potetene og legg dem direkte over i en kjele med nok vann til å dekke potetene - potetene tar toppen 5-10 minutter å koke, så vent med å sett dem på til du er helt klar

Sett på potetene og varm opp stekepanna med litt olje. Når vannet koker legger du fisken i panna. Ha i resten av marinaden i panna mot slutten av steketiden slik at denne får et oppkok.

Legg opp ferdig på på tallerken og sil av marinaden fra panna og server denne ved siden av - folk elsker denne marinaden. Fisken blir best på grillen, og gjør seg utmerket i stekeovn - men stekepanna er lettest. Fersk laks er selvsagt best, men vakumpakkede frossne laksefileter (med skinn og uten marinade) går også bra, og kan være et lurt alternativ i båt. Husk, laks smaker bedre om den er for lite stekt enn for mye - når den begynner å falle fra hverandre når du tar på den er den ferdig.

Denne middagen tar toppen 30 minutter fra start til slutt!

Redigert av zooper (see edit history)

Vi spiser også alt mulig rart ombord, er heldige og har både ventilator og oppvaskmaskin, men vi steker mye ombord og synes vanligvis ikke det er noe problem så lenge en kan ha luka åpen og fyre litt for kråkene... Ellers blir det mye grilling i sommerhalvåret. Deilig å ta med seg noen øl på land og fyre grillen når sola skinner etter jobb :drink::cool:

Hei,

Jeg har ikke lest hele tråden så det er mulig andre har vært inne på det samme. Vi hadde SY C34 i over 10 år og synes det var en stor og fin båt, men selvfølgelig var det ikke all verden med luft i den når man stekte. Det vi gjorde var å lage en del mer luktende mat ute i cockpiten for eksempel steking av fisk var bannlyst i cabinen. I begynnelsen brukte jeg en god gammel primus, men etter hvert oppgraderte jeg til et gass apparat. Da kan du steke i vilden sky bokstavelig talt. Hvis du uansett vanligvis ligger i havn når du lager mat er dette en grei måte.

Vi farter rundt i en express hele sommeren og når det da er fire slitne karer med hjelmer to størrelser for små på tur blir det mye dårlig dyr mat fra restauranter rundt om kring. Men det hender vi tar litt tak i oss selv og da klarer vi å trylle sammen de herligste retter på ett dårlig bluss som slukker om det er mer en laber bramseils kuling ;) Hadde stor suksess med fiskesuppe i fjor, oppskriften fant vi på mens vi stod i fiskebutikken i hamburgsund, eneste vi hadde klart for oss før vi dro var at vi skulle koke egen kraft.

Vi kokte kraft på blåskjell, det er den enkleste sak i verden og smaker mye bedre enn kjøpekraft.

Fres hvitløk og charlottløk i en stor kjele og ta oppi en klunk med hvitvin, før du så tar oppi blåskjell. Når blåskjellene er ferdige må man ta dem ut, og hvis man er fin på det sile kraften. Jeg foretrekker blåskjell uten skjell i fiskesuppen så da setter jeg bort rensing av blåskjell til en av fokkeslaskene, og begir meg over fiskesuppekokkeleringen.

Heller fløte oppi kraften så det blir en fin mengde og får fin fiskesuppefarge.

Oppi det som etterhvert skal bli fiskesuppe tar man gulrøtter og persillerot skåret i tynne strimler, og lar det småkoke.

Hva slags fisk du skal bruke i suppen må du nesten finne ut av selv, jeg synes alt som svømmer i havet smaker helt utmerket, og blant det som svømmer der er reker blant favorittene, jeg liker derfor store mengder reker i suppen.

Fisken skjæres i passende biter og legges i suppen rett før grønnsakene er ferdige.

Noe av det kjipeste som finnes er reker som er stekt/kokt for lenge så jeg tar oppi rekene så og si idet skal serveres.

Krydre med salt og pepper til du er fornøyd, og bruk det du måtte ønske av passende urter oppi suppa, selv er jeg miljøskadd etter mange sommere i sverige så da blir det dill.

Ellers er ostesmørbrød en klassiker når vi er ute å seiler, der er det så mange variasjoner at jeg man spise det flere dager i strekk uten å gå lei!

Vi synes bacalao er greit å tilberede i båt, og kjempegodt! Skal vi bare på helgetur, vanner vi klippfisken ut et par dager på forhånd hjemme og oppbevarer den i kjøleboksen til vi skal bruke den. I ferien derimot har vi tørr klippfisk liggende i båten som vi vanner ut før vi skal bruke den. Tar ikke opp plass i kjøleboksen.

Mange gode oppskrifter på nettet :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...