Jump to content

Mat, på og i gassovn. Hva spiser båtboere til hverdags.

RSL

Recommended Posts

....mest fordi jeg er livredd gass i hule rom og derfor litt skeptisk til å bruke selve ovnen

Get over it :-)

Gassovn er fantastisk og jeg liker den mye bedre enn den elektriske varianten.

Gass avgir vanndamp når det forbrenner, så maten blir ikke så for tørr som i elektrisk ovn og man får sprø overflate på det aller meste selv uten grill-element.

På vinterstid får man i tillegg en god og varm lunk i hele båten.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Pizza i gassovn blir meget bra. Skikkelig sprø bunn. Hvis osten blir litt lite gratinert. fyrer jeg opp overvarmen (grillen)ett par minutter på slutten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Lagde meg veldig god middag igår. 2 stk laks, purreløk, brokkoli, salt og pepper, halv sitron kappa i 4, litt matolje og ein klatt smør, pakka alt i alufolie og heiv i ovnen 20 minutters tid. Beste laksen eg har ete. Ein god dash rømme til og såklart. Lavkarbo og greier for dei som er opptatt av sånt.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Jeg laget et 12 volts kjøkkenavsug i båten.

Til dere som bor i båten hva med ventilator resirkulasjon med kullfilter http://beha.no/Hvitevarer/Ventilatorer/Ventilator-BV-920

En kan redusere sprut og stek os.

glasslokk til stekepanna http://www.clasohlson.com/no/Glasslokk/Pr342352000

Sprutrist http://www.clasohlson.com/no/Capere-fettfanger/Pr343586000

Sprutfanger http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Kasseroller-og-stekepanne/Sprutfanger-85865/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det blir hverken spruterist eller ventilator for min del. Ventilator synes jeg ikke passer inn og slik spruterist og lokk, blir bare enda en ting å vaske opp.

Latskapen lenge leve hehe.... (akkurat som det er lettere å vaske hele båten i stedet).

Jeg er ikke fanatisk på stekefettet som setter seg rundt om i løpet av vinteren og båten skal uansett skrubbes helt innen påske, men jeg har jo fått noen tips om retter som egener seg for ovn eller kjele, så jeg skal ikke klage. Litt i overkant mange av dem gikk på fisk - som jeg ikke er så veldig overbegeistret for - men det kom da en og annen rett ut av det uansett.

Nå skal det også snart gjøres plass til påskelammet i kjøleboksen, men det ser skummelt ut for issmeltingen her om dagen. 14,5 minusgrader på det minste i natt og det bidrar ikke akkurat til at det blir mindre is er jeg redd... sukk.... Det er vel bare å smøre seg med stekefett og vente....

rulle-tomler.gif

Det går i Wok om dagen, kjøpte en tynn fin Wok for snaue kr.160. Scampi, laks, svin og kylling i mange deilige sauser som smaker herlig. Mye grønnsaker fersk og ganske billig mat. Rema 1000 har en utmerket App som fikser handlelappen og menyen for hele uka.

Ellers er det Persisk/Libanesisk mat som gjelder, Hummus, youghurt, bladpersille, tomater, løk, sitron, hvitløk, bulgur sammen med lammekjøtt, Libanesiske kjøttboller, vinblader osv. sammen med tynt brød som kjøpes i jalla jalla butikken. nam nam.

Lukker opp en ventil over komfyren og opp med nedgangskluka, vips så er stekeosen borte. Husk å lukke til lugarene og ta bort klær som trekker til seg matlukt. yam yam..

Stekeos = UV-Beskyttelse

Lørdagskos for to i båten:

to biffstykker av hjort (a 200g 2 cm tykke) - tre/fire skrellete poteter - tre skivete gullrøtter - fem/seks skivete champinjong - en vanlig løk strimlet - fire/fem hvitløkfedd (båter) presses gjennom hvitløkspressen eller finhakkes - melange smør - rapsolje - en terning oksebuljong - salt / pepper - jerngryte med lokk for steking og tilbereding. Gjør klar alle ingrediensene, skive gulrøtter og champinjongen etc.

Sett potetene til koking. Biffstykkene tørkes rene med tørkepapir, kryddres med litt salt og pepper på hver side. Varm opp jerngryta på god varme. Tilsett en klatt melange i gryta. Smøret varmes til det begynner å bli brunt. Biffene freses da 2 min (bruk klokke)eller 0,2nm i 6knop på hver side i jerngryta. Juster ned varmen når biffene vendes. Ta biffene opp og legg de til "hvile". Hell litt olje i gryta og fres champinjongen, dryss på litt salt og pepper, tilsett løken og hvitløken. Fres til løk og sopp er gyllen brun. Tilsett tre dl vann og en terning oksebuljong. Kok opp under litt omrøring. La gryta stå å småputtre i ca 10 min under lokk. Legg biffene i gryta og ta den av varmen. Klar for servering.

Fortøy båten. Serveres med øl eller rødvin. Cognac og kaffe til dessert. Buen Apetito!

Redigert av navid (see edit history)

Jeg noterer meg at oppskriftene for én har en tendens til å være i retning "holder det ikke med ketchup på svidd pølse, da?", mens det knapt finnes grenser for kompleksiteten i tosomhetsoppskrifter. I mitt tilfelle er det mild krise ombord når ketchuplageret nærmer seg 0, mens jeg nok har tilgode å ha noe så huslig som en duk ombord.

navids biffsteketips skal definitivt innføres ombord, heretter skal ingen biff i panna uten at loggen følges nøye.

Litt mer on topic: jeg har planer om å kjøpe en trykkoker i nær fremtid, det tror jeg kommer til å gjøre mye for at en latsabb som meg skal gidde å lage mat som tar litt tid. Også kjekt for å spare gass i fleng på langtur.

I kveld spiste vi(riktignok hjemme i leiligheten) havregrynpannekaker..

Servert av rederinnen med blåbærsyltetøy og banan.. Jeg satt å tenkte at dette hadde smakt godt til frokost ombord i båten!

Var faktisk veldig godt!

abeze7ez.jpg

Dette er vel populært til barna;)

tu8aha6e.jpg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

1 pose sjallottløk

1-2 fl rødvin

1 kurv hel sjampignon

3 store gulerøtter

1 persillerot

en kvast fersk koriander

en kvast kruspersille

ca 500 gram biffkjøtt, Indre/ ytrefilèt eller mørbrad av storfè eller elg.

1-2 buljongterninger.

Godt smør

rapsolje

.

-Skjær biffkjøtt i like store terninger, ca 1,5-2 cm

-Ha i like deler smør og rapsolje i en glovarm jerngryte og la smøret bli nøttebrunt før du:

krydrer med salt/pepper, bruner terningene i en stor jerngryte. ikke brun alt på èn og samme gang, men brun kjøttet i flere vendinger slik at kjøttet ikke blir kokt. Hell så det brunede kjøttet over i en bolle etc.

- Stek de de hele sjalottløkene i jerngryta til de er gyldenbrune, og ha disse over i en bolle.

- Vask og brun sjampignonene og ha de sammen med sjalottløken( for å spare oppvask )

- Ha kjøttet tilbake i jerngryten, og sikt over kjøttet ca 1.5 dl hvetemel, og rør dette inn i kjøttet.

- Da er det på tide å tilsette vinen, ( ikke noe billig squip, men en god og fyldig en :pray: )

la så dette få et oppkok, før du setter ned varmen på det laveste, for nå skal dette koke under lokk på svak varme i ca 3 timer ( Husk å ha butanpatronene klar til skifte ).

Da har man to timer på seg til å gjøre følgende:

Vask, skrell og skjær gulerøttene i skiver

Skrell persillerot og skjær persilleroten like store biter som gulerøttene.

Grøvhakk korianderen og kruspersillen.

Etter ca 1,5 time: Ha oppi sjalottløken og sjampignon

etter ca 2 timer: ha oppi røttene. la koke uten lokk herfra.

de siste minuttene har man oppi krydderurtene.

Ved behov, så kan sausen jevnes ytterlig ved å blande godt et par klikker godt smør med hvetemel, og rører dette

inn i gryten.

Serveres med potetstappe ( hjemmelaga den au vel? :giggle: i så måte husk knuste lauberblad i potetvannet. )

Det fine med denne oppskriften, er at en ikke må stresse og lage alt med en gang. Det kjipe er at det går en haug med patroner, om man da ikke hopper i land og lager gryten på bål.

Bon apetit! :wink:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Havrepannekaker:

4 dl havregryn

1 dl melk

1 ss sukker

1 egg.

Stekes i olje, og de må trykkes ned i panna med stekespaden. Stekes til de er gyllenbrune..

Sikkert mye godt pålegg som passer, men blåbær og banan var godt;)

Dette klarer vel de fleste kapteinene å kokkelere sammen også;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Denne må vi gjerne ha 2-3 ganger i løpet av sesongen: :wink:

Skipets fiskesuppe (2 personer):

1/2 skrellet løk kuttet i tynne båter/skiver

2 store skrellede poteter kuttet i tynne strimler

1 skrellet gulrot kuttet i tynne strimler

2 vårløk eller en tilsvarende stor bit purre kuttet i tynne strimler

2 hvitløkskløfter finhhakkes

Varm opp et par ss olje (raps eller lignende) i ei passende gryte

Ha i 1/4 ts chilipasta, et lite dryss karri og de oppkuttede grønnsakene. Fres dette et par minutter.

Ha i 1/2 liter fiskekraft. Enten ekte kraft eller av fiskebuljong. Medbrakt rekeskallkraft fra den hjemlige fryseren gir et fantastisk resultat! :wink:

Tilsett 1/2 liter melk og en skvett fløte og la småputre til grønnsakene er passe møre.

Jevne suppen med ei ss maizennamel utrørt i litt kaldt vann (ha i litt av gangen til suppekonsistensen blir passe)

Ha i en passende mengde av det du måtte ha av fisk (f.eks. fersk eller frossen torsk og laks) kuttet i terninger pluss 8-10 kokte eller rå, rensede scampi. La trekke til fisken er kokt.

Smak til med salt og sitronsaft

Server med nystekte baguetter eller chiabatta med godt smør og en god hvitvin!

Kos dere!

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Jeg må le litt, alle er på havet, men er få som nevner att de spiser fisk, fanget for en halv time siden :)

Jaja.. du må da bare le om du vil, men i og med at tråden heter "hva spiser båtboere til hverdags", så er det i det minste litt søkt for min del å måtte gå rett ut på isen med en øks hver dag etter jobben for å håpe på å få tak i en fisk før mørket slår til. (midtvinters er det mørkt allerede når jeg kommer fra jobb).

At jeg heller ikke er spesielt glad i fisk, gjør ikke det alternativet mer aktuelt for min del.

Selv om denne tråden var ment til båtboere som kunne fortelle om et typisk hverdagsmåltid som aller helst ikke innebar alt for mye steking i panne (Les: stekefett i salongen, i klær og møbler), må jeg si at det er mange gode tips til måltider i båt her, så slutt for all del ikke å slenge ut oppskrifter som lokker konger og jomfruer.

Når vi er to i båten i sesongen, lages det helt andre måltider ombord enn det jeg lager for meg selv etter jobb på en tirsdag i januar mens det er 15 minus ute.

Ofte lager jeg da mat som kan varmes opp både to og tre dager etterpå. Kjøttkaker (laget fra bunn), gryteretter, lasange, gratenger o.l. kan man ha flere dager på rad.

I går hadde jeg ferske reker, og enklere blir det ikke. Ikke så mye bedre heller etter min smak.... men å kalle det hverdagskost er å ta hardt i.

MEN som sagt... pøs på med oppskrifter og forslag til måltider både til hverdags og fest, sommer som vinter, til en eller mange..

RSL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...