RSL Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 ....mest fordi jeg er livredd gass i hule rom og derfor litt skeptisk til å bruke selve ovnen Get over it :-) Gassovn er fantastisk og jeg liker den mye bedre enn den elektriske varianten. Gass avgir vanndamp når det forbrenner, så maten blir ikke så for tørr som i elektrisk ovn og man får sprø overflate på det aller meste selv uten grill-element. På vinterstid får man i tillegg en god og varm lunk i hele båten. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mariell Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Pizza i gassovn blir meget bra. Skikkelig sprø bunn. Hvis osten blir litt lite gratinert. fyrer jeg opp overvarmen (grillen)ett par minutter på slutten. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hanto1 Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Er ikke båtboer, men gassgrillen på dekk kan jo brukes som avlastning til steikepanna. Link to post
JGH Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Lagde meg veldig god middag igår. 2 stk laks, purreløk, brokkoli, salt og pepper, halv sitron kappa i 4, litt matolje og ein klatt smør, pakka alt i alufolie og heiv i ovnen 20 minutters tid. Beste laksen eg har ete. Ein god dash rømme til og såklart. Lavkarbo og greier for dei som er opptatt av sånt. BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Mariell Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Er ikke båtboer, men gassgrillen på dekk kan jo brukes som avlastning til steikepanna. Greit i sommerhalvåret. men ikke i -10 og snøfokk. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roger jo Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Jeg laget et 12 volts kjøkkenavsug i båten. Til dere som bor i båten hva med ventilator resirkulasjon med kullfilter http://beha.no/Hvitevarer/Ventilatorer/Ventilator-BV-920 En kan redusere sprut og stek os. glasslokk til stekepanna http://www.clasohlson.com/no/Glasslokk/Pr342352000 Sprutrist http://www.clasohlson.com/no/Capere-fettfanger/Pr343586000 Sprutfanger http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Kasseroller-og-stekepanne/Sprutfanger-85865/ Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 12v ventilatorer, både med avtrekk og filter. http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/productindex.asp?mc=7&sc=65 Link to post
RSL Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Det blir hverken spruterist eller ventilator for min del. Ventilator synes jeg ikke passer inn og slik spruterist og lokk, blir bare enda en ting å vaske opp. Latskapen lenge leve hehe.... (akkurat som det er lettere å vaske hele båten i stedet). Jeg er ikke fanatisk på stekefettet som setter seg rundt om i løpet av vinteren og båten skal uansett skrubbes helt innen påske, men jeg har jo fått noen tips om retter som egener seg for ovn eller kjele, så jeg skal ikke klage. Litt i overkant mange av dem gikk på fisk - som jeg ikke er så veldig overbegeistret for - men det kom da en og annen rett ut av det uansett. Nå skal det også snart gjøres plass til påskelammet i kjøleboksen, men det ser skummelt ut for issmeltingen her om dagen. 14,5 minusgrader på det minste i natt og det bidrar ikke akkurat til at det blir mindre is er jeg redd... sukk.... Det er vel bare å smøre seg med stekefett og vente.... NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Barbaria Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Det går i Wok om dagen, kjøpte en tynn fin Wok for snaue kr.160. Scampi, laks, svin og kylling i mange deilige sauser som smaker herlig. Mye grønnsaker fersk og ganske billig mat. Rema 1000 har en utmerket App som fikser handlelappen og menyen for hele uka. Ellers er det Persisk/Libanesisk mat som gjelder, Hummus, youghurt, bladpersille, tomater, løk, sitron, hvitløk, bulgur sammen med lammekjøtt, Libanesiske kjøttboller, vinblader osv. sammen med tynt brød som kjøpes i jalla jalla butikken. nam nam. Lukker opp en ventil over komfyren og opp med nedgangskluka, vips så er stekeosen borte. Husk å lukke til lugarene og ta bort klær som trekker til seg matlukt. yam yam.. Stekeos = UV-Beskyttelse Barbaria på tur - Blogg Link to post
RSL Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Stekeos = UV-Beskyttelse Jøss. selv jeg dusjer oftere enn som så... RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
All In Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 En god og lett matrett ombord. Pasta rør(de skråskjærte), biffstrimler, løk, rødløk, sopp og peppersaus. Servert med salat og brød. Fantastisk godt. Sent from my iPad using Tapatalk HD Link to post
navid Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 (redigert) Lørdagskos for to i båten: to biffstykker av hjort (a 200g 2 cm tykke) - tre/fire skrellete poteter - tre skivete gullrøtter - fem/seks skivete champinjong - en vanlig løk strimlet - fire/fem hvitløkfedd (båter) presses gjennom hvitløkspressen eller finhakkes - melange smør - rapsolje - en terning oksebuljong - salt / pepper - jerngryte med lokk for steking og tilbereding. Gjør klar alle ingrediensene, skive gulrøtter og champinjongen etc. Sett potetene til koking. Biffstykkene tørkes rene med tørkepapir, kryddres med litt salt og pepper på hver side. Varm opp jerngryta på god varme. Tilsett en klatt melange i gryta. Smøret varmes til det begynner å bli brunt. Biffene freses da 2 min (bruk klokke)eller 0,2nm i 6knop på hver side i jerngryta. Juster ned varmen når biffene vendes. Ta biffene opp og legg de til "hvile". Hell litt olje i gryta og fres champinjongen, dryss på litt salt og pepper, tilsett løken og hvitløken. Fres til løk og sopp er gyllen brun. Tilsett tre dl vann og en terning oksebuljong. Kok opp under litt omrøring. La gryta stå å småputtre i ca 10 min under lokk. Legg biffene i gryta og ta den av varmen. Klar for servering. Fortøy båten. Serveres med øl eller rødvin. Cognac og kaffe til dessert. Buen Apetito! Redigert 15.Mars.2013 av navid (see edit history) Link to post
S/Y Emma Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Pølse- og makaronigrateng! Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Hekladuk i båten, det står det respekt av Steinsvik. Var ute og trakk torsk idag etter å ha fått omniovnen. Får vel teste den en av de første dagene. Link to post
Euklid Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Jeg noterer meg at oppskriftene for én har en tendens til å være i retning "holder det ikke med ketchup på svidd pølse, da?", mens det knapt finnes grenser for kompleksiteten i tosomhetsoppskrifter. I mitt tilfelle er det mild krise ombord når ketchuplageret nærmer seg 0, mens jeg nok har tilgode å ha noe så huslig som en duk ombord. navids biffsteketips skal definitivt innføres ombord, heretter skal ingen biff i panna uten at loggen følges nøye. Litt mer on topic: jeg har planer om å kjøpe en trykkoker i nær fremtid, det tror jeg kommer til å gjøre mye for at en latsabb som meg skal gidde å lage mat som tar litt tid. Også kjekt for å spare gass i fleng på langtur. Link to post
Vegardos Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 (redigert) Jeg må le litt, alle er på havet, men er få som nevner att de spiser fisk, fanget for en halv time siden :) Redigert 15.Mars.2013 av Vegardos (see edit history) Link to post
glalaks Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 I kveld spiste vi(riktignok hjemme i leiligheten) havregrynpannekaker.. Servert av rederinnen med blåbærsyltetøy og banan.. Jeg satt å tenkte at dette hadde smakt godt til frokost ombord i båten! Var faktisk veldig godt! Dette er vel populært til barna;) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Skulle nesten tro ungene likte den første enda bedre :-) Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Oppskrift til havrepannekakene please :-) Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Hva med å legge ut oppskrifter på enkle og greie retter som tilog med kapteinen klarer å rote sammen, vil jo nødig ta fra fruen gleden med å stå i byssen men dog Link to post
Lovart låring Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) 1 pose sjallottløk 1-2 fl rødvin 1 kurv hel sjampignon 3 store gulerøtter 1 persillerot en kvast fersk koriander en kvast kruspersille ca 500 gram biffkjøtt, Indre/ ytrefilèt eller mørbrad av storfè eller elg. 1-2 buljongterninger. Godt smør rapsolje . -Skjær biffkjøtt i like store terninger, ca 1,5-2 cm -Ha i like deler smør og rapsolje i en glovarm jerngryte og la smøret bli nøttebrunt før du: krydrer med salt/pepper, bruner terningene i en stor jerngryte. ikke brun alt på èn og samme gang, men brun kjøttet i flere vendinger slik at kjøttet ikke blir kokt. Hell så det brunede kjøttet over i en bolle etc. - Stek de de hele sjalottløkene i jerngryta til de er gyldenbrune, og ha disse over i en bolle. - Vask og brun sjampignonene og ha de sammen med sjalottløken( for å spare oppvask ) - Ha kjøttet tilbake i jerngryten, og sikt over kjøttet ca 1.5 dl hvetemel, og rør dette inn i kjøttet. - Da er det på tide å tilsette vinen, ( ikke noe billig squip, men en god og fyldig en ) la så dette få et oppkok, før du setter ned varmen på det laveste, for nå skal dette koke under lokk på svak varme i ca 3 timer ( Husk å ha butanpatronene klar til skifte ). Da har man to timer på seg til å gjøre følgende: Vask, skrell og skjær gulerøttene i skiver Skrell persillerot og skjær persilleroten like store biter som gulerøttene. Grøvhakk korianderen og kruspersillen. Etter ca 1,5 time: Ha oppi sjalottløken og sjampignon etter ca 2 timer: ha oppi røttene. la koke uten lokk herfra. de siste minuttene har man oppi krydderurtene. Ved behov, så kan sausen jevnes ytterlig ved å blande godt et par klikker godt smør med hvetemel, og rører dette inn i gryten. Serveres med potetstappe ( hjemmelaga den au vel? i så måte husk knuste lauberblad i potetvannet. ) Det fine med denne oppskriften, er at en ikke må stresse og lage alt med en gang. Det kjipe er at det går en haug med patroner, om man da ikke hopper i land og lager gryten på bål. Bon apetit! Redigert 16.Mars.2013 av Lovart låring (see edit history) Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
glalaks Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Havrepannekaker: 4 dl havregryn 1 dl melk 1 ss sukker 1 egg. Stekes i olje, og de må trykkes ned i panna med stekespaden. Stekes til de er gyllenbrune.. Sikkert mye godt pålegg som passer, men blåbær og banan var godt;) Dette klarer vel de fleste kapteinene å kokkelere sammen også;) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Arvid_A Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) Denne må vi gjerne ha 2-3 ganger i løpet av sesongen: Skipets fiskesuppe (2 personer): 1/2 skrellet løk kuttet i tynne båter/skiver 2 store skrellede poteter kuttet i tynne strimler 1 skrellet gulrot kuttet i tynne strimler 2 vårløk eller en tilsvarende stor bit purre kuttet i tynne strimler 2 hvitløkskløfter finhhakkes Varm opp et par ss olje (raps eller lignende) i ei passende gryte Ha i 1/4 ts chilipasta, et lite dryss karri og de oppkuttede grønnsakene. Fres dette et par minutter. Ha i 1/2 liter fiskekraft. Enten ekte kraft eller av fiskebuljong. Medbrakt rekeskallkraft fra den hjemlige fryseren gir et fantastisk resultat! Tilsett 1/2 liter melk og en skvett fløte og la småputre til grønnsakene er passe møre. Jevne suppen med ei ss maizennamel utrørt i litt kaldt vann (ha i litt av gangen til suppekonsistensen blir passe) Ha i en passende mengde av det du måtte ha av fisk (f.eks. fersk eller frossen torsk og laks) kuttet i terninger pluss 8-10 kokte eller rå, rensede scampi. La trekke til fisken er kokt. Smak til med salt og sitronsaft Server med nystekte baguetter eller chiabatta med godt smør og en god hvitvin! Kos dere! Redigert 16.Mars.2013 av Arvid_A (see edit history) Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Se her ja, mange gode tips til god mat ombord. Detter er mat som alle kan lage uansett hvilket kokeapparat man har, ikke gi opp nå. En del av kosen ved båt er nettopp god mat og drikke. Link to post
RSL Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Jeg må le litt, alle er på havet, men er få som nevner att de spiser fisk, fanget for en halv time siden :) Jaja.. du må da bare le om du vil, men i og med at tråden heter "hva spiser båtboere til hverdags", så er det i det minste litt søkt for min del å måtte gå rett ut på isen med en øks hver dag etter jobben for å håpe på å få tak i en fisk før mørket slår til. (midtvinters er det mørkt allerede når jeg kommer fra jobb). At jeg heller ikke er spesielt glad i fisk, gjør ikke det alternativet mer aktuelt for min del. Selv om denne tråden var ment til båtboere som kunne fortelle om et typisk hverdagsmåltid som aller helst ikke innebar alt for mye steking i panne (Les: stekefett i salongen, i klær og møbler), må jeg si at det er mange gode tips til måltider i båt her, så slutt for all del ikke å slenge ut oppskrifter som lokker konger og jomfruer. Når vi er to i båten i sesongen, lages det helt andre måltider ombord enn det jeg lager for meg selv etter jobb på en tirsdag i januar mens det er 15 minus ute. Ofte lager jeg da mat som kan varmes opp både to og tre dager etterpå. Kjøttkaker (laget fra bunn), gryteretter, lasange, gratenger o.l. kan man ha flere dager på rad. I går hadde jeg ferske reker, og enklere blir det ikke. Ikke så mye bedre heller etter min smak.... men å kalle det hverdagskost er å ta hardt i. MEN som sagt... pøs på med oppskrifter og forslag til måltider både til hverdags og fest, sommer som vinter, til en eller mange.. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn