Jump to content

Grab bag - sikkerhetsutstyr


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg jobber med å utstyre en Grab Bag til båten. En Grab Bag er en liten, vanntett pakke som inneholder det mest nødvendige nødutstyr ombord. Tanken min er å samle nødustyr ett sted i båten i tillegg til at det skal være enkelt å få med seg i tilfelle vi må "evakuere skipet"

 

Jeg har en Garmin 725 bærbar VHF som "overskuddsmateriell" fra Bitteliten II. Har tenkt å legge den i denne Grab bagen. Det jeg lurer på er hva slags batterier jeg bør ha med her. Det følger med to typer batterier

MIMH

NICAD

holder for tørrbatterier

Tanken er at jeg skal kunne lade opp batteriet til VHF'en 1-2 ganger i løpet av sesongen, så jeg er ute etter det batteriet som holder best på strømmen. Noen som vet det? Uansett kommer jeg til å ha med en "fulladet" holder til VHF'en slik at jeg alltid har strøm tilgjengelig

 

Utover dette ser jeg for meg at Grab bagen inneholder

nødraketter/håndbluss

kone treplugger

ekstra GPS

lommelykt

kniv (leatherman e.l.)

enkelt førstehjelpsutstyr (bandasjer/plaster/enkeltmannspakke)

 

Er det noe mer grab bagen bør inneholde?

Link to post
Share on other sites

En ting du IKKE trenger i Grab bagen, er treplugger. Idet Grab bagen plukkes frem, er det for seint for sånt. Grab bagen er desidert siste alternativ, som du røsker med deg når du hopper på sjøen. Jeg ville lagt inn et uknuselig båtspeil, m hull i midten.

 

GPS trenger du trolig heller ikke, all den tid du skal oppholde deg i Skagerrak. Når du hopper overbord, har det trolig vært ståhei på VHF en en stund ( grunnet brann ?? ) og alle iler til unsettning. Hvis ikke vil Tjøme radio, sammen med redningsskøytene trolig peile deg raskere enn den tiden du trenger for å sende din posisjon. Du skal vel ikke drive omkring i dagesvis ?

 

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Litt sent med treplugger når du forlater båten...

 

dette kan være greit å ha i tilegg til den listen du har laget

 

Å holde varmen er viktigt, da bruker du:

-Sølvfolie (spesialgreie for slikt) eller bobleplast (det funker Ypperligt)

(da under forutsetning av at du hopper i redningsflåte eller gummibåt)

 

-Vaterjel bandasje (for brannsår, et utroligt produkt)

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt sent med treplugger når du forlater båten...

 

dette kan være greit å ha i tilegg til den listen du har laget

 

Å holde varmen er viktigt, da  bruker du:

-Sølvfolie (spesialgreie for slikt) eller bobleplast (det funker Ypperligt)

-Vaterjel bandasje (for brannsår, et utroligt produkt)

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte at det ville komme kommentar om trepluggene. Tanken er å samle alt nødutstyr til båten ett sted - uansett om man trenger det før eller etter at man forlater skuta. Men vi har jo kniv når vi ligger i vannet - så da kan vi jo spikke når vi har trepluggene :wink:

 

Utover det som grab bagen vil inneholde har vi også redningsvester og redningsdrakter ombord - så varme holder vi oss (så lenge vi har tid til å få på oss utstyret)

Link to post
Share on other sites

Ser poenget ditt, Bitteliten, men unsett, jeg ville ikke lagt trepluggene der. Det beste er egentlig å feste trepluggene til de gjennomføringene de passer til, m. tynn tråd av noe slag ( to runder sytråd, eller EN runde med tape.. ) Tilpass pluggene i ro og mak, dra evt. til en båtsjappe og prøv de ut på tilsvarende dimensjon gjennomføringer der. Deretter kaster du de du ikke trenger.

Når du trenger de, er de raske å "røske løs" fra slangene, og montere i den defekte gjennomføringen, enten fra inn eller utsiden.

 

Så slipper du fomle rundt i en pose med "diversee" når du trenger pluggene som mest. Akkurat som du selv skisserer..

 

En siste sak er at dette neppe er noe du trenger, mine var trolig 30 år gamle og fortsatt tette og fine. Er allikevel byttet nå, just in case.

 

Men - jeg har registrert at du tar sikkerheten alvorligere enn de fleste...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder oppladbare batterier så holder vel NiCd ladingen bedre enn NiMH. Derimot har jeg hørt at det er IKKE-OPPLADBARE Li-ion-batterier som er det beste til nødutstyr. De er ganske dyre men holder ladingen i 10 år. Så da ville jeg har byttet dem etter 5 år.

 

(Men jeg håper at noen kan bekrefte dette, siden jeg ikke er på heeeelt fast grunn her...)

Link to post
Share on other sites

Suzuki: Takk for tipset om pluggene. Skal ta en kikk på det til våren når båten kommer "hjem"

 

Men - jeg har registrert at du tar sikkerheten alvorligere enn de fleste...

 

Sikkerheten tar jeg ganske så på alvor. Det er egentlig to årsaker:

1. Jeg synes det er morro å handle inn saker og ting som kan være nyttige (mer eller mindre)

2. Ett år i KV Nord ga meg respekt for dårlig vær og at ting kan skje raskt - så jeg prøver å være på den sikre siden og tenke på hva som kan være greit å ha i tilfelle noe skjer

 

Mange vil sikkert synes at jeg overdriver sikkerheten

 

GPS'en ligger i grab bagen av samme grunn som trepluggene - alt nødutstyr samlet på ett sted. Og grab bagen er stor nok til å romme den uten problemer

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derimot har jeg hørt at det er IKKE-OPPLADBARE Li-ion-batterier som er det beste til nødutstyr. De er ganske dyre men holder ladingen i 10 år. Så da ville jeg har byttet dem etter 5 år. (Men jeg håper at noen kan bekrefte dette, siden jeg ikke er på heeeelt fast grunn her...)

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er herved bekreftet, jobber med både ladbare/ikkeladbare Li-Ion batterier daglig. (Ladbare holder også ganske lenge.)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er herved bekreftet, jobber med både ladbare/ikkeladbare Li-Ion batterier daglig. (Ladbare holder også ganske lenge.)

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Disse "superbatteriene" høres jo interessant ut. Får man de i penlight utførelse (R6 tror jeg de heter)? Og hvor får man eventuelt kjøpt slike? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Bitteliten !

 

jätteintressant spmål, du tar opp !

 

har du livflotte ombord ? då finns ju en del utrustning i den

eller skall du ha grabbagen som komplement till gummibåten?

 

jag skulle definitivt tagit med en handhållen GPS om du har en extra!

då kan hjälpande båtar gå rakt mot dig, även dom som ikke har VHF-pejl ombord!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Bitteliten !

 

jätteintressant spmål, du tar opp !

Takk for det :smiley:

 

har du livflotte ombord ?    då finns ju en del utrustning i den

eller skall du ha grabbagen som komplement till gummibåten?

Vi har ikke livflåte ombord. Vi har vurdet det slik at gummibåten for duge til det formålet sammen med redningsdraktene vi har ombord (de blir lagt i samme rom ombord som grab bagen). Vurderingen er gjort i lys av at vi ferdes i kystnært farvann samt at vi har VHF med DSC så det vil være relativt lett å kalle på hjelp. Dessuten ville livflåten dramatisk redusere lagringsplassen ombord i båten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det  :smiley:

Vi har ikke livflåte ombord. Vi har vurdet det slik at gummibåten for duge ........................

<{POST_SNAPBACK}>

då skulle jag tittat lite på vad en livflotte innehåller o kompletterat lite i förhållande til den

 

her fann jag en sida med Viking flottar innehåller

 

http://www.viking-life.com/usr/viking/viki...nt?opendocument

 

några grejjer

 

ett öskar + svamp !

lite enkla mediciner + sjösjuketabletter!

alla livflottar har ju ett lys på taket, du kanske skulle skaffat en sådant lys til en livboj

og haft i gummibåten!

 

ang sjösjuketabletter fikk jag lära mig her på en Basic Safety-kurs jag gick her för en månad sen

att alla skall ta sjösjuketablett när man väl kommit ner i livflotten, även dom som aldrig

blir sjuka, för börjar en o spy i livflotten så kommer snart resten oxo :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette er herved bekreftet, jobber med både ladbare/ikkeladbare Li-Ion batterier daglig. (Ladbare holder også ganske lenge.)

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Heilt einig med Lars H.

Viss du har moglegheit sats på Li-Ion. Viss du skal bruke NiCd eller NiMH så må du lage deg eit veldig konsekvent "laderegime". NiCd har en sjølvutlading på ca 1% pr døgn ved romtemperatur, NiMH er oppe i 2-3% pr døgn i romtemperatur.

 

Ein kan difor rekna med at i dei fleste praktiske tilfeller er et NiMH batteri "flatt" etter 1 månad, medan NiCd kanskje holder 2 måneder før det må lades.

 

Oppladbare Li-Ion derimot har så låg sjølvutlading som 1-8% pr måned.

 

Viss eg skulle valgt, trur eg at eg ville satsa på tørrbatterikassett på VHF og fått tak i ikkje oppladbare Litium-Ion batteri som passer i den.

Tørrbatteriversjonen av Li-Ion (dvs ikkje oppladbare) bør kunne lagrast i mange år og allikevel vera rimeleg spreke når ein plutselig får bruk for dei. Samma batteria passer kanskje i GPS også?

 

mvh

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Viss eg skulle valgt, trur eg at eg ville satsa på tørrbatterikassett på VHF og fått tak i ikkje oppladbare Litium-Ion batteri som passer i den.

<{POST_SNAPBACK}>

Men ikke glem et mye billigere alternativ, vanlige Alkaline batterier, de holder faktisk ganske lenge og er billige å bytte ut med jevne mellomrom.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er dagens løsning. Men skulle jo gjerne hatt noen av disse "superbatteriene" da.

<{POST_SNAPBACK}>

ELFA har godt utvalg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder oppladbare batterier så holder vel NiCd ladingen bedre enn NiMH. Derimot har jeg hørt at det er IKKE-OPPLADBARE Li-ion-batterier som er det beste til nødutstyr. De er ganske dyre men holder ladingen i 10 år. Så da ville jeg har byttet dem etter 5 år.

 

(Men jeg håper at noen kan bekrefte dette, siden jeg ikke er på heeeelt fast grunn her...)

<{POST_SNAPBACK}>

Så i dag for første gang Li-ion AA (pen-light) batterier på Clas Ohlson. Produktnummer: 36-1073

kr. 98 for 2 stk.

Link to post
Share on other sites

Så i dag for første gang Li-ion AA (pen-light) batterier på Clas Ohlson.  Produktnummer: 36-1073 kr. 98 for 2 stk.

<{POST_SNAPBACK}>

Samme batteri hos ELFA til samme pris, best.nr. 69-252-26

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hur gör man med denna vhf'n den har Li ion batterier men det finns ingen extra batterihållare

att köpa til den för vanliga torrbatterier og ingen kontakt för 'external power' ?? 

ICOM IC-M1 EURO V

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

lyfter fram denna igen.................

 

finns det något alternativ med tom-kasett för torrbatterier piratdeler eller

er det bara att kjöpe ett par Li Ion-kassetter till för 700kr /st

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal en "nød"VHF ha noen grad av pålitelighet må det bli en slik

 

Bilde

 

Blir levert både med NiCad og forseglet Lithium batteri.

 

Flyter med Lithiumbatteriet isatt.

 

Riktignok må jeg bytte Lithiumbatteriet hvert 5. år, men det gjør jeg gladelig.

 

Sailor og andre har tilsvarende i sortimentet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...