Bitteliten Startet 23.Februar.2005 Del på Facebook Startet 23.Februar.2005 Jeg jobber med å utstyre en Grab Bag til båten. En Grab Bag er en liten, vanntett pakke som inneholder det mest nødvendige nødutstyr ombord. Tanken min er å samle nødustyr ett sted i båten i tillegg til at det skal være enkelt å få med seg i tilfelle vi må "evakuere skipet" Jeg har en Garmin 725 bærbar VHF som "overskuddsmateriell" fra Bitteliten II. Har tenkt å legge den i denne Grab bagen. Det jeg lurer på er hva slags batterier jeg bør ha med her. Det følger med to typer batterier MIMH NICAD holder for tørrbatterier Tanken er at jeg skal kunne lade opp batteriet til VHF'en 1-2 ganger i løpet av sesongen, så jeg er ute etter det batteriet som holder best på strømmen. Noen som vet det? Uansett kommer jeg til å ha med en "fulladet" holder til VHF'en slik at jeg alltid har strøm tilgjengelig Utover dette ser jeg for meg at Grab bagen inneholder nødraketter/håndbluss kone treplugger ekstra GPS lommelykt kniv (leatherman e.l.) enkelt førstehjelpsutstyr (bandasjer/plaster/enkeltmannspakke) Er det noe mer grab bagen bør inneholde? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 (redigert) En ting du IKKE trenger i Grab bagen, er treplugger. Idet Grab bagen plukkes frem, er det for seint for sånt. Grab bagen er desidert siste alternativ, som du røsker med deg når du hopper på sjøen. Jeg ville lagt inn et uknuselig båtspeil, m hull i midten. GPS trenger du trolig heller ikke, all den tid du skal oppholde deg i Skagerrak. Når du hopper overbord, har det trolig vært ståhei på VHF en en stund ( grunnet brann ?? ) og alle iler til unsettning. Hvis ikke vil Tjøme radio, sammen med redningsskøytene trolig peile deg raskere enn den tiden du trenger for å sende din posisjon. Du skal vel ikke drive omkring i dagesvis ? Suzuki Redigert 23.Februar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 (redigert) Litt sent med treplugger når du forlater båten... dette kan være greit å ha i tilegg til den listen du har laget Å holde varmen er viktigt, da bruker du: -Sølvfolie (spesialgreie for slikt) eller bobleplast (det funker Ypperligt) (da under forutsetning av at du hopper i redningsflåte eller gummibåt) -Vaterjel bandasje (for brannsår, et utroligt produkt) Redigert 23.Februar.2005 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Litt sent med treplugger når du forlater båten... dette kan være greit å ha i tilegg til den listen du har laget Å holde varmen er viktigt, da bruker du: -Sølvfolie (spesialgreie for slikt) eller bobleplast (det funker Ypperligt) -Vaterjel bandasje (for brannsår, et utroligt produkt) <{POST_SNAPBACK}> Tenkte at det ville komme kommentar om trepluggene. Tanken er å samle alt nødutstyr til båten ett sted - uansett om man trenger det før eller etter at man forlater skuta. Men vi har jo kniv når vi ligger i vannet - så da kan vi jo spikke når vi har trepluggene Utover det som grab bagen vil inneholde har vi også redningsvester og redningsdrakter ombord - så varme holder vi oss (så lenge vi har tid til å få på oss utstyret) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 OG ikke minst, meld fra allerede nå til Norske Sjø hvis du er forsikret der, slik at de kan starte på behandlingen av forsikringsoppgjøret. Spøk til side jeg fikk noen tips til min egen Grab bag utfra listen din Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Ser poenget ditt, Bitteliten, men unsett, jeg ville ikke lagt trepluggene der. Det beste er egentlig å feste trepluggene til de gjennomføringene de passer til, m. tynn tråd av noe slag ( to runder sytråd, eller EN runde med tape.. ) Tilpass pluggene i ro og mak, dra evt. til en båtsjappe og prøv de ut på tilsvarende dimensjon gjennomføringer der. Deretter kaster du de du ikke trenger. Når du trenger de, er de raske å "røske løs" fra slangene, og montere i den defekte gjennomføringen, enten fra inn eller utsiden. Så slipper du fomle rundt i en pose med "diversee" når du trenger pluggene som mest. Akkurat som du selv skisserer.. En siste sak er at dette neppe er noe du trenger, mine var trolig 30 år gamle og fortsatt tette og fine. Er allikevel byttet nå, just in case. Men - jeg har registrert at du tar sikkerheten alvorligere enn de fleste... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Når det gjelder oppladbare batterier så holder vel NiCd ladingen bedre enn NiMH. Derimot har jeg hørt at det er IKKE-OPPLADBARE Li-ion-batterier som er det beste til nødutstyr. De er ganske dyre men holder ladingen i 10 år. Så da ville jeg har byttet dem etter 5 år. (Men jeg håper at noen kan bekrefte dette, siden jeg ikke er på heeeelt fast grunn her...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Kanskje det burde ligge noe sjokolade og en liten flaske med ferskvann i bagen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 (redigert) Suzuki: Takk for tipset om pluggene. Skal ta en kikk på det til våren når båten kommer "hjem" Men - jeg har registrert at du tar sikkerheten alvorligere enn de fleste... Sikkerheten tar jeg ganske så på alvor. Det er egentlig to årsaker: 1. Jeg synes det er morro å handle inn saker og ting som kan være nyttige (mer eller mindre) 2. Ett år i KV Nord ga meg respekt for dårlig vær og at ting kan skje raskt - så jeg prøver å være på den sikre siden og tenke på hva som kan være greit å ha i tilfelle noe skjer Mange vil sikkert synes at jeg overdriver sikkerheten GPS'en ligger i grab bagen av samme grunn som trepluggene - alt nødutstyr samlet på ett sted. Og grab bagen er stor nok til å romme den uten problemer Redigert 23.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Derimot har jeg hørt at det er IKKE-OPPLADBARE Li-ion-batterier som er det beste til nødutstyr. De er ganske dyre men holder ladingen i 10 år. Så da ville jeg har byttet dem etter 5 år. (Men jeg håper at noen kan bekrefte dette, siden jeg ikke er på heeeelt fast grunn her...) <{POST_SNAPBACK}> Dette er herved bekreftet, jobber med både ladbare/ikkeladbare Li-Ion batterier daglig. (Ladbare holder også ganske lenge.) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 (redigert) Dette er herved bekreftet, jobber med både ladbare/ikkeladbare Li-Ion batterier daglig. (Ladbare holder også ganske lenge.) Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Disse "superbatteriene" høres jo interessant ut. Får man de i penlight utførelse (R6 tror jeg de heter)? Og hvor får man eventuelt kjøpt slike? Redigert 23.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Hej Bitteliten ! jätteintressant spmål, du tar opp ! har du livflotte ombord ? då finns ju en del utrustning i den eller skall du ha grabbagen som komplement till gummibåten? jag skulle definitivt tagit med en handhållen GPS om du har en extra! då kan hjälpande båtar gå rakt mot dig, även dom som ikke har VHF-pejl ombord! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 (redigert) Hej Bitteliten ! jätteintressant spmål, du tar opp ! Takk for det har du livflotte ombord ? då finns ju en del utrustning i den eller skall du ha grabbagen som komplement till gummibåten? Vi har ikke livflåte ombord. Vi har vurdet det slik at gummibåten for duge til det formålet sammen med redningsdraktene vi har ombord (de blir lagt i samme rom ombord som grab bagen). Vurderingen er gjort i lys av at vi ferdes i kystnært farvann samt at vi har VHF med DSC så det vil være relativt lett å kalle på hjelp. Dessuten ville livflåten dramatisk redusere lagringsplassen ombord i båten. Redigert 23.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Takk for det Vi har ikke livflåte ombord. Vi har vurdet det slik at gummibåten for duge ........................ <{POST_SNAPBACK}> då skulle jag tittat lite på vad en livflotte innehåller o kompletterat lite i förhållande til den her fann jag en sida med Viking flottar innehåller http://www.viking-life.com/usr/viking/viki...nt?opendocument några grejjer ett öskar + svamp ! lite enkla mediciner + sjösjuketabletter! alla livflottar har ju ett lys på taket, du kanske skulle skaffat en sådant lys til en livboj og haft i gummibåten! ang sjösjuketabletter fikk jag lära mig her på en Basic Safety-kurs jag gick her för en månad sen att alla skall ta sjösjuketablett när man väl kommit ner i livflotten, även dom som aldrig blir sjuka, för börjar en o spy i livflotten så kommer snart resten oxo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Rossicus Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Dette er herved bekreftet, jobber med både ladbare/ikkeladbare Li-Ion batterier daglig. (Ladbare holder også ganske lenge.) Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Heilt einig med Lars H. Viss du har moglegheit sats på Li-Ion. Viss du skal bruke NiCd eller NiMH så må du lage deg eit veldig konsekvent "laderegime". NiCd har en sjølvutlading på ca 1% pr døgn ved romtemperatur, NiMH er oppe i 2-3% pr døgn i romtemperatur. Ein kan difor rekna med at i dei fleste praktiske tilfeller er et NiMH batteri "flatt" etter 1 månad, medan NiCd kanskje holder 2 måneder før det må lades. Oppladbare Li-Ion derimot har så låg sjølvutlading som 1-8% pr måned. Viss eg skulle valgt, trur eg at eg ville satsa på tørrbatterikassett på VHF og fått tak i ikkje oppladbare Litium-Ion batteri som passer i den. Tørrbatteriversjonen av Li-Ion (dvs ikkje oppladbare) bør kunne lagrast i mange år og allikevel vera rimeleg spreke når ein plutselig får bruk for dei. Samma batteria passer kanskje i GPS også? mvh Rossicus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Viss eg skulle valgt, trur eg at eg ville satsa på tørrbatterikassett på VHF og fått tak i ikkje oppladbare Litium-Ion batteri som passer i den. <{POST_SNAPBACK}> Men ikke glem et mye billigere alternativ, vanlige Alkaline batterier, de holder faktisk ganske lenge og er billige å bytte ut med jevne mellomrom. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Men ikke glem et mye billigere alternativ, vanlige Alkaline batterier, de holder faktisk ganske lenge og er billige å bytte ut med jevne mellomrom. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Det er dagens løsning. Men skulle jo gjerne hatt noen av disse "superbatteriene" da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Det er dagens løsning. Men skulle jo gjerne hatt noen av disse "superbatteriene" da. <{POST_SNAPBACK}> ELFA har godt utvalg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Hur gör man med denna vhf'n den har Li ion batterier men det finns ingen extra batterihållare att köpa til den för vanliga torrbatterier og ingen kontakt för 'external power' ?? ICOM IC-M1 EURO V Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Når det gjelder oppladbare batterier så holder vel NiCd ladingen bedre enn NiMH. Derimot har jeg hørt at det er IKKE-OPPLADBARE Li-ion-batterier som er det beste til nødutstyr. De er ganske dyre men holder ladingen i 10 år. Så da ville jeg har byttet dem etter 5 år. (Men jeg håper at noen kan bekrefte dette, siden jeg ikke er på heeeelt fast grunn her...) <{POST_SNAPBACK}> Så i dag for første gang Li-ion AA (pen-light) batterier på Clas Ohlson. Produktnummer: 36-1073 kr. 98 for 2 stk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Så i dag for første gang Li-ion AA (pen-light) batterier på Clas Ohlson. Produktnummer: 36-1073 kr. 98 for 2 stk. <{POST_SNAPBACK}> Takk for tipset. har bestilt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Så i dag for første gang Li-ion AA (pen-light) batterier på Clas Ohlson. Produktnummer: 36-1073 kr. 98 for 2 stk. <{POST_SNAPBACK}> Samme batteri hos ELFA til samme pris, best.nr. 69-252-26 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Hur gör man med denna vhf'n den har Li ion batterier men det finns ingen extra batterihållare att köpa til den för vanliga torrbatterier og ingen kontakt för 'external power' ?? ICOM IC-M1 EURO V <{POST_SNAPBACK}> lyfter fram denna igen................. finns det något alternativ med tom-kasett för torrbatterier piratdeler eller er det bara att kjöpe ett par Li Ion-kassetter till för 700kr /st Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Skal en "nød"VHF ha noen grad av pålitelighet må det bli en slik Blir levert både med NiCad og forseglet Lithium batteri. Flyter med Lithiumbatteriet isatt. Riktignok må jeg bytte Lithiumbatteriet hvert 5. år, men det gjør jeg gladelig. Sailor og andre har tilsvarende i sortimentet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Skal en "nød"VHF ha noen grad av pålitelighet må det bli en slik........ tenkte satsa pengarna på en Epirb istellet.......men måste först köpa lite nye pengar ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.