Jump to content

Diesel lekkasje vp md21b


toretang

Recommended Posts

Oppdaget i slutten av forrige sesong at det lekker endel diesel nedi kjølsvinet ( som jeg tørker rent etter hver tur).

 

Dieselslangene er byttet til nye ifjor så tror ikke det er de. Kan virke som om lekkasjen kommer fra området rundt nikkepumpen. Her er det trangt og jeg kan ikke se skikkelig pga luftinntaket er over.

 

Hva kan være galt? Hva kan det lekke fra?

Link to post

Først må jeg si at jeg vet ikke om din motor engang har membranpumpe, men jeg antar det siden dette var vanlig på litt eldre modeller. Det er vanligvis en enkel jobb og bytte hvis du bare kommer til. Hvis du pumper med håndpumpa uten og åpne noen lufteskruer er det sikkert lettere å lokalisere lekkasjen, og sladrehullet hvis dette finnes. Lekker det ut av sladrehullet er det nesten 100% sikkert membranen i pumpa som er deffekt.

Det beste er å ta pumpa helt av, åpne den, og sjekke de små tilbakeslagventilene også samtidig. Det hender at deler fra ventilene løsner og disse kan da forårsake hull i membran.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Først av alt må du kanskje finne ut om det virkelig er pumpa som lekker. Om denne pumpa er lik som på på bil kan godt hende, men på bil er det ofte ei elektrisk fødepumpe bak ved tanken. Det er forsåvidt ingenting i veien for å bruke elektrisk fødepumpe i båt heller, hvis det er håpløst og få tak i ei lik den orginale. Faktisk er det bedre med elektrisk med tanke på lufting av systemet. Elektrisk fødepumpe får du for noen hundrelapper på biltema. Ulempen er at motoren blir avhengig av strøm, mens med den orginale kan du komme deg til land helt uten strøm hvis bare motoren først er i gang.

 

Ikke bruk båten før dette er reparert. Du risikerer motorstopp hvis lekkasjen blir større, og det er stor fare for at diesel kommer inn i motoren sammen med motorolja. Tror nok denne pumpa har tettning inn mot motor, men med diesel på feil side av membranen kan tettningen presses ut når membranen trekkes inn.

Link to post

Hei. Ser ut til at du har en ny slange inn på pumpa. På tilkoblingen skal det sitte en metall skive (metallpakning) som tetter mot pumpa. Om denne ikke ble byttet sammen med slangen. kan det være årsaken. Hadde samme motor og byttet matepumpa, da den begynte å fuske. Fulgte med nye pakninger, men de gamle så ok ut, så "gjerrigknarken" i meg sparte de og jeg skrudde på plass de gamle. Det ble noen turer ut og inn med skruen før jeg gav opp og satte inn den nye pakningen. Da var problemet løst. Pumpa er evt. lett å demontere, Løsne inn/ut side på pumpa, løsne de to feste skruene på pumpa (umbraco) og du kan ta pumpa ut. sitter pakning mellom blokka og pumpa. På toppen er et lokk. under der er en sil og i lokket antar jeg at det og er en pakning. Membranet ligger i mellom der du har flere skruer rundt. Lykke til :thumbsup:

Link to post

Ut fra bildene er det umulig og si hvor lekkkasjen er da diesel har en tendens til å sige ned langs rør og slanger før den drypper. Men hvis lekkasjen oppsto etter slangebyttet er det jo nærliggende å tro at feilmontering av disse kan være årsaken slik Captain 1911 antyder. At det lekker mens motor er i ro skyldes sikkert heverteffekten og det skjer vel enten det er pumpa eller kobling som er defekt. Er jo fristet til og spørre Captain 1911 eller andre som kjenner pumpa om noen la merke til om det var sladrehull i pumpa.

Link to post

Hei. La ikke merke til sladrehull i min pumpe. Hadde heller ikke lekasje før jeg byttet pumpa. ( motoren hadde en tendes til å ruse opp 100-200 O/min for så å gå normalt igjen) Ny pumpe fra sverige kostet en drøy 1000 lapp, så jeg byttet. Etter det kom lekasjen. Min og lakk selv om motoren ikke gikk. Tørket godt med masse papir for så å kjenne etter/lyse med lykt osv. for å slå fast hvor det lakk. Det første jeg da så var at "dråpen" hang midt under pumpa, og det var dermed tett mellom blokk og pumpe. Løsnet jeg på inntaket økte lekasjen osv. I og med at jeg hadde ny pumpe var det jo bare disse stedene lekasjen kunne komme fra. :pray:

Link to post

Tror nok kanskje jeg først bør bytte pakningene på banjokoblingen som foreslått.

 

Har startet båten 1 gang i måneden ca og kjørt den 20 min hver gang. Ellers har den bare ligget stille i vinter siden slutten av oktober. Har ikke tørket kjølsvin siden det..

 

Ser ut som den drypper mer diesel enn olje. Hvor lekker disse motorene olje? Bilde fra idag:

 

6ubepusa.jpg

Link to post

Hvis det ikke er sladrehull i fødepumpa så har heller ikke dieselen så mange steder og komme ut selv om det skulle være hull i membranen. Ett sted kan være akkurat der hvor pumpehåndtaket gå inn i pumpa. Men sjekk slangekoblinger, og som sagt, pump med håndtaket, så bør lekkasjen bli synlig.

Det som er skummelt med hull i pumpemembranen er at dieselen kan komme inn i motorblokka og blander seg med oljen. Peile oljen, og er nivået steget, eller olja virker tynn, så må du være obs. Dessuten skal jo silen i pumpa rengjøres av og til, men er det forfilter før pumpa kommer det ikke noe skitt i silen.

 

Ellers er det jo noen som tror at fødepumpa kun brukes til lufting, og at pumpa ikke har noen betydning når motor er startet. Men fødepumpa går altså hele tiden og motoren er vanligvis helt avhengig av at den virker. Ville bare nevne det om du skulle ha en annen oppfatning. :smiley:

Link to post
  • 4 måneder senere...

Ok, da er du nok heldigere enn jeg er, på dagens tur på ca to timer var det i alle fall bortimot en liter i kjølsvinet. Jeg har klart å inspisere alle andre steder enn området rundt fødepumpa, og en hånd under fødepumpa bekreftet mine mistanker når jeg var i land - godt og vått.

 

Det er trangt som f.... i "området", men det ser ut som jeg kan få en helt annet varden dersom jeg tar av "kassa" rundt luftinntaket. Måtte du også ta bort dette for å komme ordentlig til? Hvis ja - var det kurant å fjerne?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...