toretang Startet 10.Mars.2013 Del på Facebook Startet 10.Mars.2013 Oppdaget i slutten av forrige sesong at det lekker endel diesel nedi kjølsvinet ( som jeg tørker rent etter hver tur). Dieselslangene er byttet til nye ifjor så tror ikke det er de. Kan virke som om lekkasjen kommer fra området rundt nikkepumpen. Her er det trangt og jeg kan ikke se skikkelig pga luftinntaket er over. Hva kan være galt? Hva kan det lekke fra? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Det kan være membranen i pumpa det er hull i. Noen av disse nikkepumpene som du kaller det har ett lite sladrehull som skal slippe ut dieselen , nettopp for og vise at nå er det hull i membranen. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Er det mye arbeid å bytte denne membranen? Den lekker også diesel når den ligger stille. Ikke voldsomt mye, men det er jo ikke noe gøy... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 (redigert) Først må jeg si at jeg vet ikke om din motor engang har membranpumpe, men jeg antar det siden dette var vanlig på litt eldre modeller. Det er vanligvis en enkel jobb og bytte hvis du bare kommer til. Hvis du pumper med håndpumpa uten og åpne noen lufteskruer er det sikkert lettere å lokalisere lekkasjen, og sladrehullet hvis dette finnes. Lekker det ut av sladrehullet er det nesten 100% sikkert membranen i pumpa som er deffekt. Det beste er å ta pumpa helt av, åpne den, og sjekke de små tilbakeslagventilene også samtidig. Det hender at deler fra ventilene løsner og disse kan da forårsake hull i membran. Redigert 10.Mars.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Ikke helt like disse md21b motorene tydeligvis.Jeg har også en md21b i min båt,men den har ikke føde pumpe i hele tatt:) Sitér dette innlegget Link to post
jarvis Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hadde samme problem med lekkasje på matepumpen på min md21b. Giddet ikke reparere denne da den var 30 år gammel. Kjøpte en ny hos Tønsberg Elektrodiesel, å det ble helt tett. Prisen var under 1000,- med frakt. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Du sier noe der... Min er 31 år gammel... Kan jeg bare kjøpe en til bilmotor som er mye billigere enn vp sin? Sitér dette innlegget Link to post
jarvis Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Ja, det kan du nok. Vp sin får du vel ikke tak i, da den ikke produseres lenger. Den jeg kjøpte var ikke helt lik, men passet perfekt. Har tidligere hørt hos bertel og steen (peougot) etter deler, men de hadde ikke noe. For gammelt var svaret. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Først av alt må du kanskje finne ut om det virkelig er pumpa som lekker. Om denne pumpa er lik som på på bil kan godt hende, men på bil er det ofte ei elektrisk fødepumpe bak ved tanken. Det er forsåvidt ingenting i veien for å bruke elektrisk fødepumpe i båt heller, hvis det er håpløst og få tak i ei lik den orginale. Faktisk er det bedre med elektrisk med tanke på lufting av systemet. Elektrisk fødepumpe får du for noen hundrelapper på biltema. Ulempen er at motoren blir avhengig av strøm, mens med den orginale kan du komme deg til land helt uten strøm hvis bare motoren først er i gang. Ikke bruk båten før dette er reparert. Du risikerer motorstopp hvis lekkasjen blir større, og det er stor fare for at diesel kommer inn i motoren sammen med motorolja. Tror nok denne pumpa har tettning inn mot motor, men med diesel på feil side av membranen kan tettningen presses ut når membranen trekkes inn. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 (redigert) Hva tror dere er galt her? Man ser fra bildene at det er fuktig under pumpa Redigert 10.Mars.2013 av toretang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hei. Ser ut til at du har en ny slange inn på pumpa. På tilkoblingen skal det sitte en metall skive (metallpakning) som tetter mot pumpa. Om denne ikke ble byttet sammen med slangen. kan det være årsaken. Hadde samme motor og byttet matepumpa, da den begynte å fuske. Fulgte med nye pakninger, men de gamle så ok ut, så "gjerrigknarken" i meg sparte de og jeg skrudde på plass de gamle. Det ble noen turer ut og inn med skruen før jeg gav opp og satte inn den nye pakningen. Da var problemet løst. Pumpa er evt. lett å demontere, Løsne inn/ut side på pumpa, løsne de to feste skruene på pumpa (umbraco) og du kan ta pumpa ut. sitter pakning mellom blokka og pumpa. På toppen er et lokk. under der er en sil og i lokket antar jeg at det og er en pakning. Membranet ligger i mellom der du har flere skruer rundt. Lykke til Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Kaptein Hansen Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Lekker det mye diesel? Kan også være tanken som lekker? Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Nei, ikke så mye. Lekker både under kjøring og når den ligger stille. Ser slik ut etter en tur... Bare mer diesel og mindre olje: Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Ut fra bildene er det umulig og si hvor lekkkasjen er da diesel har en tendens til å sige ned langs rør og slanger før den drypper. Men hvis lekkasjen oppsto etter slangebyttet er det jo nærliggende å tro at feilmontering av disse kan være årsaken slik Captain 1911 antyder. At det lekker mens motor er i ro skyldes sikkert heverteffekten og det skjer vel enten det er pumpa eller kobling som er defekt. Er jo fristet til og spørre Captain 1911 eller andre som kjenner pumpa om noen la merke til om det var sladrehull i pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hei. La ikke merke til sladrehull i min pumpe. Hadde heller ikke lekasje før jeg byttet pumpa. ( motoren hadde en tendes til å ruse opp 100-200 O/min for så å gå normalt igjen) Ny pumpe fra sverige kostet en drøy 1000 lapp, så jeg byttet. Etter det kom lekasjen. Min og lakk selv om motoren ikke gikk. Tørket godt med masse papir for så å kjenne etter/lyse med lykt osv. for å slå fast hvor det lakk. Det første jeg da så var at "dråpen" hang midt under pumpa, og det var dermed tett mellom blokk og pumpe. Løsnet jeg på inntaket økte lekasjen osv. I og med at jeg hadde ny pumpe var det jo bare disse stedene lekasjen kunne komme fra. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
toretang Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Tror nok kanskje jeg først bør bytte pakningene på banjokoblingen som foreslått. Har startet båten 1 gang i måneden ca og kjørt den 20 min hver gang. Ellers har den bare ligget stille i vinter siden slutten av oktober. Har ikke tørket kjølsvin siden det.. Ser ut som den drypper mer diesel enn olje. Hvor lekker disse motorene olje? Bilde fra idag: Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Hvis det ikke er sladrehull i fødepumpa så har heller ikke dieselen så mange steder og komme ut selv om det skulle være hull i membranen. Ett sted kan være akkurat der hvor pumpehåndtaket gå inn i pumpa. Men sjekk slangekoblinger, og som sagt, pump med håndtaket, så bør lekkasjen bli synlig. Det som er skummelt med hull i pumpemembranen er at dieselen kan komme inn i motorblokka og blander seg med oljen. Peile oljen, og er nivået steget, eller olja virker tynn, så må du være obs. Dessuten skal jo silen i pumpa rengjøres av og til, men er det forfilter før pumpa kommer det ikke noe skitt i silen. Ellers er det jo noen som tror at fødepumpa kun brukes til lufting, og at pumpa ikke har noen betydning når motor er startet. Men fødepumpa går altså hele tiden og motoren er vanligvis helt avhengig av at den virker. Ville bare nevne det om du skulle ha en annen oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Kunne vel ikke vært sagt bedre. Pumpa er mekanisk, og har en arm som får en dytt hver gang motoren tørner. Skal ta en titt i garasjen og se om jeg fortsatt har den gamle pumpa og se om jeg kan se et sladre hull. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Antilia Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Toreatang. Har du behov for instruksjonsbok til motoren, så har jeg den elektronisk og kan sende deg den om ønskelig. Send evt. IM med e-post adresse. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Ronald Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Hvordan gikk det med denne saken, toretang? Ser ut som at jeg må gjennom dette jeg også, og da kunne det være interessant å høre hvilken løsning du endte opp med... Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Gjorde ikke noe mer enn å tørke opp etter hver tur. Virker som om det lekker når den står lenge... Ikke mye etter hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Ok, da er du nok heldigere enn jeg er, på dagens tur på ca to timer var det i alle fall bortimot en liter i kjølsvinet. Jeg har klart å inspisere alle andre steder enn området rundt fødepumpa, og en hånd under fødepumpa bekreftet mine mistanker når jeg var i land - godt og vått. Det er trangt som f.... i "området", men det ser ut som jeg kan få en helt annet varden dersom jeg tar av "kassa" rundt luftinntaket. Måtte du også ta bort dette for å komme ordentlig til? Hvis ja - var det kurant å fjerne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.