windy26 Startet 10.Mars.2013 Del på Facebook Startet 10.Mars.2013 Ifjord begynte det å bli oftere tomt for strøm på forbruksbatteriene mine jeg har 2 stk 100amp (200 amp) totalt forbruk , det er biltema sine SMF batterier ,som jeg har vært veldig fornøyd med til da..... trodde det først var en strøm sjuv men var litt usikker nå parralell koblet jeg batteriene og koblet på 4 stk h7 pærer = ca 18 ampere , tok tiden og dem begynte å gløde etter ca 4 timer da var det slutt , noen strøm eksperter som er enig med meg at dem er defekte?! Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Det høres lite ut, men får batteriene dine nok lading? Lite vits i å bytte batterier hvis det er ladingen som er problemet. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Arvid_A Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hei! For at en slik test skal ha noen mening, må du sikre at batteriene er helt oppladet før du starter testen. Fulladede batterier skal ha en spenning på rundt 12,7V, målt 2-3 timer etter at du stanset ladingen. Hva var batterispenningen da du koblet til lyspærene? Jeg foreslår at du starter med å koble batteriene fra slik at du unngår eventuelle strømtyver ombord, for så å lade dem helt opp med en landstrømslader. Deretter kan du kjøre belastningstesten din. Som "oivindg" er inne på, bør du også ta en gjennomgang av ladeopplegget ombord, for å utelukke at det er der problemet med dårlig batterikapasitet ligger. For øvrig er Ingars dynamo- og ladebeskrivelse et utmerket oppslagsverk når det gjelder slike ting!: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Joda batteriene var tatt inn i varmen (garasjen)og toppladet før jeg belastet dem , har en c-tek lader (3 trinns lader) som gjør bra nytte merket at batterikapasiteten begynte å bli dårlig mitt sommers 2012 , batteriene har bestandig vært toppladet før jeg har dratt ut i helgene Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Det er greit at batteriene er toppladet før helgen, men hvor mye tapper du de ned i løpet av helgen? Tapper du de med mer enn 50% (i ditt tilfelle 100Ah), reduseres levetiden drastisk. jeg tapper sjelden batteriene ned med mer enn 30%, og da varer de 8 - 10 år (Exide/Sønnak batterier). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GURIMALLA Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Hvis vi tenker oss at du har en batteribank på 200A, så har du i praksis ca 100A til rådighet. Hvis batteribanken er redusert med 10% så stemmer nok det. Men å kjøpe nye batterier tror jeg kanskje jeg hadde ventet med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.