Jump to content

Defekte forbruks batterier ?

windy26

Recommended Posts

Ifjord begynte det å bli oftere tomt for strøm på forbruksbatteriene mine jeg har 2 stk 100amp (200 amp) totalt forbruk , det er biltema sine SMF batterier ,som jeg har vært veldig fornøyd med til da..... trodde det først var en strøm sjuv men var litt usikker

nå parralell koblet jeg batteriene og koblet på 4 stk h7 pærer = ca 18 ampere , tok tiden og dem begynte å gløde etter ca 4 timer da var det slutt , noen strøm eksperter som er enig med meg at dem er defekte?!

Hei!

For at en slik test skal ha noen mening, må du sikre at batteriene er helt oppladet før du starter testen.

Fulladede batterier skal ha en spenning på rundt 12,7V, målt 2-3 timer etter at du stanset ladingen. Hva var batterispenningen da du koblet til lyspærene?

Jeg foreslår at du starter med å koble batteriene fra slik at du unngår eventuelle strømtyver ombord, for så å lade dem helt opp med en landstrømslader. Deretter kan du kjøre belastningstesten din.

Som "oivindg" er inne på, bør du også ta en gjennomgang av ladeopplegget ombord, for å utelukke at det er der problemet med dårlig batterikapasitet ligger.

For øvrig er Ingars dynamo- og ladebeskrivelse et utmerket oppslagsverk når det gjelder slike ting!:

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

Det er greit at batteriene er toppladet før helgen, men hvor mye tapper du de ned i løpet av helgen? Tapper du de med mer enn 50% (i ditt tilfelle 100Ah), reduseres levetiden drastisk. jeg tapper sjelden batteriene ned med mer enn 30%, og da varer de 8 - 10 år (Exide/Sønnak batterier).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...