Jump to content

Evinrude 4 hk 2 takt 1996 modell - hva er rød justeringsskrue til?


Bitteliten

Recommended Posts

Enten tomgang eller blanding, vil jeg tro? Tomgang er mest sannsynlig.

 

Husker ikke om disse har spjeld eller stempel i forgasser, men om skruen går inn ved spjeld eller spempel vil jeg tro den danner mothold og dermed styrer tomgangshastighet. Disse småmotorene har ofte fingerskrue på tomgangsjustering for å kunne justere dorgehastighet underveis.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Takk,

 

Jeg skrudde litt på den skruen i går - hadde ingen merkbar effekt på tomgang syntes jeg. Dessuten av utslaget på skruen litet - dvs at det var ikke mye jeg kunne skru uten verktøy. Skal den være hard å stille på?

 

Jeg tok en kikk på deletegningene på motoren - og jeg tror det er del nr 38 på denne tegningen. Da er det tomgangsskrue :smiley:

http://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1996&hp=4&model=BJ4BREDS&manufacturer=Johnson&section=Ignition

 

Så neste spørsmål: 1% eller 2% oljeblanding på denne? Kan de gå på alkylatbensin for 2 taktere?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Takk for tipset om at blandingsforholdet står under lokket :yesnod: Jeg blanda 1:50 med litt ekstra margin - greit å ha litt feit blanding. Før oppstart smørte jeg opp stempel og sylinder med litt motorolje rett i sylinderen også. Den tørner lett.

 

manual online er ikke lett - dvs de ligger ute - men er ikke gratis. Så om noen har en scannet manual hadde det vært flott :smiley:

Har forøvrig funnet ut at motoren er lagd i Belgia. ravns garage har en fin side som forklarer modellkodene til BRP

http://www.ravns-garage.com/LinkClick.aspx?fileticket=bl9uSDQTBG8%3D&tabid=193&mid=582

Link to post

Stod ikke noe på innsiden av lokket om blandingsforholdet. Jeg demonterte undre deksler i går, og da fant jeg jammen meg en sylinder til :smiley: 2 sylindra liten rakker dette her. Plukka fra hverandre gasshåndtaket for oppsmøring, spraya litt hist og her, inkludert rensa opp glidelager av plast på stammen så den er litt lettere å svinge. Begynner å bli bra det her.

Link to post
  • 7 år senere...

Tror de holdt på med dette helt til de små totakterne forsvant. 

Jeg hadde forøvrig en Johnson 4 hk "Deluxe" på 80-tallet, som hadde fullt girskift, og var av utseende nesten lik 5, 6 og 8-hesterne. Det fantes også en lettere utgave som bare hadde forover og fri, denne veide bare 15 kg. Senere kom denne med en løsning med "løs integrert" tank en periode, der tanken i plast lå rundt stammen, og kunne hektes av for påfylling og tyverisikring. 

 

Link to post
Guest Balder..

Min onkel har en 2syl 6hk Evinrude han kjøpte ny siste halvdel av 70tallet, den går helt fint enda, gått bare i sjøvann, ikke tæring.

 

Ingen tvil om att støpen hadde bedre kvalitet før (i dag produseres ting for å vare en viss tid for å sikre salg....tror jeg ), ser det samme på feks 90talls Johnson, har hatt flere 90/115hk, har vært opp med de fleste ifbm rep/service, men aldrig sett korrosjon hverken i motorblokk eller i de lavere delene på de motorene jeg hadde.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

Har en to-sylindret Johnson 4hk faren min kjøpte ny i 1980. Den har stått opptil 4 år uten bruk innimellom.

Starter lett, bruker 1% blanding og har aldri blitt byttet impeller på. Men den går kun i ferskvann.

Men den trenger nye tennplugger hver sesong selv om de ser fine ut. Ellers vil den ikke starte.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...