Bitteliten Startet 11.Mars.2013 Del på Facebook Startet 11.Mars.2013 (redigert) Se bilde - hva er den røde justeringsskruen under svinghjulet til? Redigert 11.Mars.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Enten tomgang eller blanding, vil jeg tro? Tomgang er mest sannsynlig. Husker ikke om disse har spjeld eller stempel i forgasser, men om skruen går inn ved spjeld eller spempel vil jeg tro den danner mothold og dermed styrer tomgangshastighet. Disse småmotorene har ofte fingerskrue på tomgangsjustering for å kunne justere dorgehastighet underveis. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 (redigert) Takk, Jeg skrudde litt på den skruen i går - hadde ingen merkbar effekt på tomgang syntes jeg. Dessuten av utslaget på skruen litet - dvs at det var ikke mye jeg kunne skru uten verktøy. Skal den være hard å stille på? Jeg tok en kikk på deletegningene på motoren - og jeg tror det er del nr 38 på denne tegningen. Da er det tomgangsskrue http://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1996&hp=4&model=BJ4BREDS&manufacturer=Johnson&section=Ignition Så neste spørsmål: 1% eller 2% oljeblanding på denne? Kan de gå på alkylatbensin for 2 taktere? Redigert 11.Mars.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Usikker, men tror mest på 2%. Jeg er nesten sikker på at det står 50:1 under lokket på disse? Du finner manualen på nett for sikkerhets skyld, vel jeg tro. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Takk for tipset om at blandingsforholdet står under lokket Jeg blanda 1:50 med litt ekstra margin - greit å ha litt feit blanding. Før oppstart smørte jeg opp stempel og sylinder med litt motorolje rett i sylinderen også. Den tørner lett. manual online er ikke lett - dvs de ligger ute - men er ikke gratis. Så om noen har en scannet manual hadde det vært flott Har forøvrig funnet ut at motoren er lagd i Belgia. ravns garage har en fin side som forklarer modellkodene til BRP http://www.ravns-garage.com/LinkClick.aspx?fileticket=bl9uSDQTBG8%3D&tabid=193&mid=582 Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Blandingsforholdet er mellom 2 % og 4 %, avhengig av belastning, normalt 2 % står det i brukermanualen som ble hentet i går. Det står for øvrig ikke noe om den røde justeringsskruen. Har nå boka hjemme. Kan sende deg boka. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Den motoren skal ha 2% etter at motoren er ferdig innkjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Stod ikke noe på innsiden av lokket om blandingsforholdet. Jeg demonterte undre deksler i går, og da fant jeg jammen meg en sylinder til 2 sylindra liten rakker dette her. Plukka fra hverandre gasshåndtaket for oppsmøring, spraya litt hist og her, inkludert rensa opp glidelager av plast på stammen så den er litt lettere å svinge. Begynner å bli bra det her. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Tosylindra 4 hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Einar Kjærstad Svart 23.Mars.2020 Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 Jeg er veldig fornøyd med Evinrude 4hk med 2 sylinder , akkurat passe motor til gummijolla.. Den er relativt lett i vekt og kan håndteres av en person.. pga 2 sylinder så er det merkbare bedre kraft i Evinrude enn det er i Yamaha malta...lett å starte er den også? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 23.Mars.2020 Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 Rart hvis det ikke sitter en plombering på den der ? 4hk på en 2-sylindret skriker nesten plombert 6hk, noen som vet? mulig det ses på sprengskisse.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mars.2020 Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 mener at dette er en gammel konstruksjon , lagd som 4hk og ikke en nedtrimmet 5/6hk ..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 23.Mars.2020 Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 ivar skrev for 2 timer siden: mener at dette er en gammel konstruksjon , lagd som 4hk og ikke en nedtrimmet 5/6hk ..? Stilig, 2cyl 4hk :) må ha vært ett "petrolhead" som designet den, mulig noen av kolegaene mente kanske det var litt overkill Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mars.2020 Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 .. og sikkert en ivrig innsjøfisker, lei av knatringen fra de små 1syl motorene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 23.Mars.2020 Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 Har en 1973 Johnson 4 hk 2syl. Kjørt 2 timer i ferskvann i 73, startet på 4 draget etter 45 års dvale. Kun forover gear, 15 kg? Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Jeg har en lik fra 1970. Går som en drøm. Evigvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Evinrude har vel hatt to sylindrede motorer i veldig mange år. 60tallet runde som et egg nesten. Innebygd tank. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Tror de holdt på med dette helt til de små totakterne forsvant. Jeg hadde forøvrig en Johnson 4 hk "Deluxe" på 80-tallet, som hadde fullt girskift, og var av utseende nesten lik 5, 6 og 8-hesterne. Det fantes også en lettere utgave som bare hadde forover og fri, denne veide bare 15 kg. Senere kom denne med en løsning med "løs integrert" tank en periode, der tanken i plast lå rundt stammen, og kunne hektes av for påfylling og tyverisikring. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 (redigert) Min onkel har en 2syl 6hk Evinrude han kjøpte ny siste halvdel av 70tallet, den går helt fint enda, gått bare i sjøvann, ikke tæring. Ingen tvil om att støpen hadde bedre kvalitet før (i dag produseres ting for å vare en viss tid for å sikre salg....tror jeg ), ser det samme på feks 90talls Johnson, har hatt flere 90/115hk, har vært opp med de fleste ifbm rep/service, men aldrig sett korrosjon hverken i motorblokk eller i de lavere delene på de motorene jeg hadde. Redigert 24.Mars.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 25.Mars.2020 Del på Facebook Svart 25.Mars.2020 Har en to-sylindret Johnson 4hk faren min kjøpte ny i 1980. Den har stått opptil 4 år uten bruk innimellom. Starter lett, bruker 1% blanding og har aldri blitt byttet impeller på. Men den går kun i ferskvann. Men den trenger nye tennplugger hver sesong selv om de ser fine ut. Ellers vil den ikke starte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.