Jump to content

Max reving. Seile på bare forseil eller bare storseil ?

Erik

Recommended Posts

I sterk vind, med ønske om minst mulig seilareal, velger man da bare forseil (evt litt revet) eller bare hovedseil (revet) ?

Eller bør man ha begge uansett, pga stabilitet ?

Jeg ville trodd bare forseil, men har også hørt at det kan være negativt pga legjerrighet/unfallenhet, og pga feil belastning på riggen.

Min båt har stort hovedseil (med kun 2 rev) og lite forseil (selvslående fokk), så fullt utrullet fokk er nok mindre areal enn 2 rev i storseil, og dessuten kan jeg nok rulle inn litt på fokken også uten helt å tape fasongen...

Men kan det bli trøbbel av det, eller er det uproblematisk å seile bare på forseilet ?

Er det evt negative konsekvenser av å seile bare på storseilet ? Antar båten da blir Logjerrig, og det er vel å foretrekke kanskje...?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Ved svær sjø er det jo en fordel å få dreid baugen mest mulig med sjøen om/når man mister styringen, og da er vel kun (om man må velge) fokk en fordel?

Husker en huskestue en gang med en fokk som kunne reves, men den var lavt skåret slik at den av og til fikk noe sjø i seg når båten ble lagt flat, det slipper man jo med storseilet, men normalt er vel fokka så høyt skåret i underliket at det ikke er noe problem.

Og så har vel riggtype en del å si. En masteheadrigg tåler vel kun forseil bedre enn en brøkdelsrigg?

Vet ikke. Har du en gigangtisk genoa oppe så ryker det vel uansett, vil vel heller si at poenget er å redusere seilareal tilstrekkelig, har du for mye duk oppe så ryker det jo uansett (hvis ikke er det ikke for mye duk, hehe :)

De fleste brøkdelsrigger har vel bakovervinklede salinger og overvant, evt. lensetakler, som er innfestet på samme sted som forstaget, sånn at belastningen tas opp. Alle som har slik rigg bør jo forøvrig være klar over hvordan kreftene virker og hva det betyr når akterstag og forstag ikke er innfestet i samme høyde.

Når jeg seiler alene er det alltid forseilet som går ned (rulles inn) sist, siden det er mye enklere og sikrere på min båt. Med bare klossrevet storseil blir det ikke mye framdrift heller om jeg skal mot vinden. Dessuten kan genoaen rulles inn til "lommetørkle", mens det er grenser for hvor mye jeg får revet storseil (har 2. rev) Er vi fler, eller jeg føler meg trygg på at det ikke skal begynne å blåse enda mer prioriterer jeg balanse i båten, og siden jeg bare har en III'er får denne ofte stå mens jeg flat-trimmer eller rever storseilet til 1. rev. Tar jeg 2. rev også passer det å rulle inn genoa litt samtidig.

Det skal helst være balanse i seilplanet, dessuten skal seilene helst ha en korrekt form. Et storseil kan reves inn mye og fortsatt ha bra form, mens et rulleseil mister mye av formen når det rulles inn. Best er det selvsagt å skifte seil, man kan jo skifte rulleseil til et minde rulleseil om man vil. Det er viktig å spille vind som det kalles ved å flate ut seilet og det er ikke så enkelt med et halvt innrullet forseil. Lenser du unne går det bra, men opp mot vinden er det ikke bra.

Etter hvert som vinden øker rever man storseil og skifter forseil (ruller inn, men det står ikke pent og beholder ikke formen så bra som ønskelig). Blir det forsatt for mye er det opp med de oransje stormseilene.

Tryseil på bommen og stormfokk, det er merkelig hvor godt man seiler med disse to seilene. Er det bare store nok bølger så det går det nydelig og behagelig, og det er tid for å sende noen inn for å koke te (kaffe for min del).

Ole
S/Y Algol

Husk at tryseil må settes i skinna til storseilet, hvis man har seil med sleider kan jo dette by på ett problem.

På min karbonmast ligger sporet skrudd utenpå selve "røret", som på bildet nedenfor. Da må jeg frem med umbraco og fjerne nederste del av sporet før jeg har mulighet til å sette tryseil.

Seilmakeren min anbefalte å sette på ett ekstra spor ved siden av det første til tryseilet.

p1010272.jpg

Det skal helst være balanse i seilplanet, dessuten skal seilene helst ha en korrekt form.

... for min del har jeg ikke så mange seil at det er noe å skifte til, kun III'er og den tåler jo å stå litt lengre enn I eller II. Balanse er fint, men sikkerhet viktigere, når vi kommer så langt at vi må tenke i de baner er storseilet mitt allerede nede når jeg seiler alene, Er det allerede revet er det jo ikke nødvendigvis noen stor slosskamp å få det helt ned, men i mye sjø og vind syns jeg det er fint å slippe.

Jeg har heller ikke stormfokk. Nå fins jo varianter man kan tre utapå forstag med innrulla genoa så det blir relativt enkelt, men hvor ligger fordelen fremfor å ha en tilsvarende liten flik av genoa utrulla? Man må jo fram på dekk og heise dette seilet uansett om man ikke trenger å berge genoa, og det ser jeg ikke akkurat som noen udelt fordel.

Med bare 2 rev i storseilet, er det da vel så fornuftig å skaffe seg ett Tryseil som å få sydd ett ekstra rev i storseilet, eller bør man ha begge muligheter ?

Vil det ikke være enklere og sikrere med et 3. rev? Rigger du til riktig kan all reving gjøres fra cockpit, det må da være mye sikrere enn å bakse med stormfokk og tryseil? Eller har det andre fordeler å bruke slike seil som veier opp?

Enig, to rev er miste ett for lite. Prøv å gå på dekk å sette tryseil og stormseil når det virkelig hardner til. Det må settes før været starter opp dersom en ikke har med mannskap fra Volvo-race. I praksis rever man ned så langt det går eller tar seila ned.

Det kan for øvrig monteres egen skinne for tryseil.

Redigert av pettersand (see edit history)

Lærerikt med slike tråder, jeg har ikke erfaring fra virkelig friske forhold. Men jeg tenker at dette vil avhenge av hvor man planlegger å seile i forhold til vindretning. F.eks om jeg skulle være på sørlandskysten og skulle ta meg hjem til Oslofjorden i kuling fra SW. Da ville jeg trolig valgt å bare rulle ut en flik av fokka, stramme til akterstaget, og så seile lens uten fare for jibb i rullende sjø. Under slike forhold ser jeg det for meg som en lite morsom manøver å skulle vende opp i vinden for å reve storseil. Selv har jeg tre rev i storen, men det er kun to av disse som har reveliner på tur (færre i regatta).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har tre rev i storseilet men i stor sj s堦ler jeg belastningen blir vel stor til tider med storseil oppe da b崦arten varierer veldig og b崥n gjerne stopper veldig opp til tider. Faren for ufrivillig jibb med knekt bom og det som verre er er jo ogs堮oe som man tenker p堮岠man surfer i stummende mrke med Brytende blger bakfra. Vi har mange ganger opplevd fartsforskjell som strekker seg fra 4-5kn i oppoverbakkene til over 15kn i surfene. Da blir det ikke akkurat jevn fart og jevn kurs p堥n flatbunnet b崠som er allovertheplaceherreverden til tider.

V岠lsning er da storfokk p堫utterstaget alene eller innrullet genoa, g岠man da overende i en blgedal s堫nekker ihvertfall ikke bommen s堬ett

Redigert av Enzo (see edit history)

[...] Da ville jeg trolig valgt å bare rulle ut en flik av fokka, stramme til akterstaget, og så seile lens uten fare for jibb i rullende sjø. Under slike forhold ser jeg det for meg som en lite morsom manøver å skulle vende opp i vinden for å reve storseil. Selv har jeg tre rev i storen, men det er kun to av disse som har reveliner på tur (færre i regatta).

Å rulle ut bare litt av en rullefokk fungerer på ett vis, men er langt fra optimalt på grunn av to hovedfaktorer: 1 Seilet kommer unødvendig høyt opp fra dekket 2 Du får ikke ett særlig flatt seil, da strekk i duken og ugjevn komprimering av en tykk seilrull vil bidra til dyp bus på seilet. (og 3 ikke alle rullefokker er solide nok sjitvær?). Da er det beste å ha ett dedikert sorm/hardvindseil på eget stag

Har tre rev i storseilet (selv om det ikke er så digert på en mastheadrigget båt fra 1982)

Alle revlinene er permanet i-tredd da jeg stort sett seiler singlehanded.

Har benyttet 3. revet flere ganger og med delvis innrullet genoa (har en ny og stabil II) balanserer båten bra.

Imidlertid er den beste løsningen for meg å sette kutterstaget og kryssfokka som krokes på staget.

Det tar noen minutter å gjøre alt klart, så stort sett brukes dette oppsettet når det er varslet drittvær, og jeg av en eller annen grunn må seile.

Sammen med fullrevet storseil er det en grei løsning for meg som stort sett seiler "stor kystfart".

På slør og romme kurser går det greit å seile kun med genoa, men på bidevind og kryss i dårlig vær er fullrevet stor og lite forseil absolutt å foretrekke for å få fremdrift og mulighet til å ta høyde.

Først må man vel definere hva som man mener med hardt vær.

Skal man seile over havet lengre en en ferietur til Danmark krever det annet oppsett. Dette forde man ikke kan rømme unna på komme i le.

Min erfaring er at når mange velger å sette et rev strammer mange ikke storseilet nok. Med et storseil i normal cruising kvalitet må man dra revelinen så hardt til at seilet blir helt flatt ved bommen.

3 rev kan være en god løsning men faren er at akterliket på storseilet trekker så hardt i flyndren i seilet slik at masten bøyes feil vei.

Jeg skjønner at jeg bør få sydd meg ett ekstra rev i storseilet. Er det noen som aner hva det kan koste ? Det dreier seg om en talje i rett høyde framme ved masta og ett feste/hull(Malje?) i samme høyde i bakkant hvis jeg skal ha samme patent som på de to rev jeg har fra før (og tenker da bare å låne Rev 1 tauet, slik at jeg da har rev 2 og rev 3 men ikke rev 1).

Men jeg er fremdeles litt i tvil. Med dagens oppsett, er minste seilføring jeg nå kan ha rev 2 i storseil + fokka ute, eller kan jeg seile på bare stor seil eller bare på framseil, eller er det skummelt/skadelig ?

Noen synes å mene ja, andre kanskje ikke. Selv er jeg fortsatt litt i tvil....

Jeg har jo egentlig prøvd og praktisert begge deler før, uten at det har gått så ille, men jeg kan jo ha hatt flaks...

Og jeg tenker nå egentlig mest på ordinær seiling i sterk men ikke dramatisk vind, altså jeg ønsker å redusere seilføring for å roe gemyttene ombord, gjøre det litt komfortabelt og kanskje tilogmed lage litt mat etc på tur seiling i litt vanlig vestlands kuling, ikke først og fremst å ri av en storm.

Regner med at det oppsettet du har funker opp tilogmed stiv kuling (to rev og kryssfokk). Blir det mer, ruller du inn litt på fokka. Blir det liten storm mener jeg iallefall at kun fokka er et godt og sikkert alternativ.

På min forrige båt kjøpte jeg et nytt storseil med bare et rev. Det var seilmakerens idè. Da var det meningen at jeg skulle skifte nedover til stormfokk framme, og hvis det fortsatte å øke var det bare å ta ned storseilet. Båten fungerer greit i sterk kuling med kun en liten fokk både på kryss og lens. Men da er det en liten fokk og ikke en innrullet genoua som vil fungere dårlig i innrullet tilstand. Trimmeguiden til min katamaran sier også kun fokk i den sterkeste vinden.

Tre rev på en høy brøkdelsrigg må brukes med forsiktighet fordi toppen av storseilet vil trekke midten av masta bakover og det kan føre til at den inverterer. Man trenger da egentlig et babystag forover for å holde imot som på solide gammeldagse rigger. Pass ihvertfall på at det er maks stramming på akterstaget for å motvirke inverteringen. Dette gjelder på kryss. Lens er en annen historie og er i utgangspunktet mye snillere mot riggen. Spesielt om vi unngår ufrivillig jibb.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Og jeg tenker nå egentlig mest på ordinær seiling i sterk men ikke dramatisk vind, altså jeg ønsker å redusere seilføring for å roe gemyttene ombord, gjøre det litt komfortabelt og kanskje tilogmed lage litt mat etc på tur seiling i litt vanlig vestlands kuling, ikke først og fremst å ri av en storm.

Hvis du rever såpass at du havner i komfortsonen for mannskapet så er du nok godt innafor komfortsonen for riggen også, hvis den ikke er satt helt hakke galt i utgangspunktet.

Tre rev på en høy brøkdelsrigg må brukes med forsiktighet fordi toppen av storseilet vil trekke midten av masta bakover og det kan føre til at den inverterer.

De fleste mastheadrigger har kanskje babystag, men hvis ikke har vel kanksje brøkdelsriggen et fortrinn.

Jeg har ikke noe babystag å sette, og ikke noe 3. rev heller for den saks skyld, men kunne man brukt opphalet for spinnakerbommen som provisorisk babystag for å unngå slike problemer?

kunne man brukt opphalet for spinnakerbommen som provisorisk babystag for å unngå slike problemer?

Dette har jeg også tenkt på, for jeg har tre fall som kommer ut foran på masta i 3 høyder, Spinnakker fall øverst, skjøte til Fokka under, og spinnaker bomopphal nederst.

Men det er jo ingenting som fester disse fallene oppe i masta der de kommer ut, så det blir jo ikke noe mot-hold selv om man skulle festet ett eller flere av de i dekk og strammet til, så jeg har egentlig slått det fra meg.

Men man kunne kanskje festet en stormfokk på ett slikt 'jukse stag', eller ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...