heim Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Som noen allerede har vært inne på: Det må håndteres litt forskjellig etter hvilken rigg man har. Jeg har en diger genoa og et mindre storseil, og da er det genoaen som er hovedmotor. Å seile bare på storseilet er sjelden noen suksess i min båt, men med et annet forhold mellom genoa og storseil vil jeg tro resultatet blir ganske annerledes. Ikke minst plasseringen av masten vil jo også ha sitt å si for balansen i båten. Dessuten er det jo ganske vesentlig hvilken kurs man seiler (i forhold til vinden). Med vind aktenfra er det jo bare å rulle ut en passelig størrelse på genoaen og surfe unna. Skal man tettest mulig opp mot vinden, er det vanskelig uten storseil, så da ville jeg nok prøvd å bruke begge seilene. Og så handler det jo om mannskap, eventuelt mangel på det. En rullefokk/genoa er lettere å håndtere, særlig i kraftig vind, og hvis vinden er kraftig nok, behøver man neppe å bekymre seg for dårlig fremdrift. Har man kapabelt mannskap, er det greit å håndtere et storseil som ikke er på rull, og kanskje bytte rev. Og så må man jo tenke litt fremover. Det som er fungerer greit på en kurs, kan plutselig bli et problem hvis man må skifte kurs, eller hvis vinden skulle gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Men det er jo ingenting som fester disse fallene oppe i masta der de kommer ut, så det blir jo ikke noe mot-hold selv om man skulle festet ett eller flere av de i dekk og strammet til, så jeg har egentlig slått det fra meg. Panneklask, ja ... selvfølgelig. Det blir vel en kraft som trekker midten på masta litt framover likevel, men den vil jo ikke gå langs opphalslina, men midt mellom den og masta, hvis man tenker kraftvektorer, og da blir vel effekten omtrent halvert. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Trolig vil ikke du få noen av disse fallene stramme nok. Du må jo også da ha noe sterkt tauverk.. sterkt tauverk og noen solide taljer løser det kanskje? Stramme nok til å feste Stormfokk i, eller stramme nok til reserve stag ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Panneklask, ja ... selvfølgelig. Det blir vel en kraft som trekker midten på masta litt framover likevel, men den vil jo ikke gå langs opphalslina, men midt mellom den og masta, hvis man tenker kraftvektorer, og da blir vel effekten omtrent halvert. Etter mine begrep vil fallet gi minimalt trekk fremmover og mest krefter nedover. Og dras masta bakover så vil fallet øke kreftene nedover. Men det vil vel kanskje ha en funksjon uansett? Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Stramme nok til at suggen i fallet ikke bare gjør ting verre.. reservestag er det ikke brukanes til uansett tror eg.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Kristian_H Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Når vi bytter forstag er det ikke noe problem å vinsje fallene stramme nok til at forstaget blir slakt, men tror jeg ville unngått å dra akterstag og storseilskjøte når det er lagt opp på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Etter mine begrep vil fallet gi minimalt trekk fremmover og mest krefter nedover. Og dras masta bakover så vil fallet øke kreftene nedover. Men det vil vel kanskje ha en funksjon uansett? Kan du feste opphalet helt i baugen tror jeg ikke vinkelen blir helt håpløs, men det vil jo også være en trinse eller blokk der lina møter masta, og den gir vel også masta en uønsket "bevegelsesfrihet"... Redigert 12.Mars.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Aha, så det er i sådann stund babystaget mitt kommer til nytte... Har gått snubla i det i ett år nå uten å vite helt når jeg skal ta det i bruk. Uansett antar jeg mesteinnfestingen til babystaget er plassert i forhold til øvrige vant og stag, slik at de jobber sammen for å støtte opp om masta når det drar seg til utpå og det settes rev. Og plasseringen er vel ikke hel tilfeldig. Og babystaget mitt er ihverfall ikke i umiddelbar nærhet til annet av opphal eller fall. Forøvrig, en meget lærerik og nyttig tråd. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg tror mange turseilere ville hatt stor glede av en forholdsvis flat kryssfokk i god stiv duk (ikke dacron) med et åpent akterlik. Et slikt seil vil gi enorm seilglede i de høyere vindstyrker som normalt turseilere seiler i. Bakdelen er at man da må bytte seil hvis man vil ha full seilføring i lite vind. Det er en misforståelse at det er kun arealet på seilet som betyr noe når vinden øker. Jeg har en relativt rank båt med mye seilareal. Men med rette seil/seiltrim er det utrolig å mye seilareal båten bærer. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Sun Flyer Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg har ikke noe babystag å sette, og ikke noe 3. rev heller for den saks skyld, men kunne man brukt opphalet for spinnakerbommen som provisorisk babystag for å unngå slike problemer? Ja, det vil kunne støtte opp masten hvis inntaket er omtrent der storseilet rekker til når du har tre rev. Men det er ikke bra nok til å bruke som kutterstag for seil. Sansynligvis seiler båten din kjempefint på kryss i sterk kuling/liten storm med kun en firer men uten storseil. Men du kan jo teste det med en lånt fokk før du evt bestiller et sånt seil. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Et babystag er vel egentlig montert for å stabilisere bøyen i masten. Staget er vel ikke ment å bære et seil i hardt vær. Hulda er utstyrt med kutterstag som går inn ved øvre saling. Staget balanserer med to lensestakler. Resten er masthead med doble undervanter og doble akterstag. Når det blåser over evne, blir genoaen rullet inn, storseilet pakkes inn, og seilasen fortsetter med selvslående kryssfokk på kutterstaget. Båten går som et tog og balanserer fint fra 17 m/s og oppover et stykke. Storseilet har to rev, det burde hatt tre rev. Redigert 12.Mars.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Et babystag er vel egentlig montert for å stabilisere bøyen i masten. Staget er vel ikke ment å bære et seil i hardt vær. Jepp, problemstillinga var "invertert" mastebøy når storseilet er revet med 3. rev. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Riktig Hulda, men med en masiv masttopprigg med babystag kan jeg ikke uten andre vektige argument se at det ikke kan brukes til en liten stormfokk. På en slik rigg kan også montere et ordentlig kutterstag å sette det så høyt at en ikke trenger plagsomme lensetakler. Men dette handler også om stivhet i riggen mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Jeg planla riggen ut fra to grunntanker. Kutterstaget skulle sitte så høyt at jeg slapp de forbannede lensestaklene. Ett stag eller vant skulle kunne ryke uten at riggen ble satt ut av funksjon. Da jeg mottok riggen, så hadde dusten som laget den satt kutterstaget der han pleide å sette det, og montert lensestakler. Så for et par år siden krysset jeg Sekken rett vest at Tisler. Vinden hadde stått på rundt 20 m/s SW til W ett døgn. Brenningene på strekket Tisler til Tristein var helt rå. Akkurat der var jeg glad for at jeg kunne seile med to stramme lensestakler og kryssfokka på kutterstaget. Fokka sto som en plate, dønn stram uten svikt, båten gikk forbausende høyt i vinden og SOG lå på 6- til 8 knop. Så egentlig har jeg fått en bedre hårdvindsrigg enn det jeg opprinnelig planla. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Ja tviler ikke på at det fungerer. Jeg monterte kutterstag på min tidligere Hero 101 og satte den helt opp i toppen. Det fungerte godt, masta på heroen var stiv og lite bøyelig i tillegg til ett lavt babystag. Dette ble i overkant med stag så jeg monterte kutterstaget løsbart og monterte det bare etter behov. Det ble egentlig lite brukt. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Jeg er ingen habil seiler, men har logisk sans. Riggen og balansen i båten bestemmer hvordan dette løses, vil jeg tro. Finnes sikkert noen uttrykk og betegnelser jeg bommer på siden jeg bare har hatt motorbåter selv, men da får dere i så fall arrestere meg. Jeg lærer gjerne. Vender stadig tilbake til MacGregor, har jo kikket litt på dem... MacGregor har masta langt frem, og stort storseil ift genoa såvidt jeg kan bedømme. I tillegg har vist utgave roterende mast, og mangler derfor akterstag. På videoen brukes såvidt jeg kan se det ene revet de har i storseil, pluss en liten flik av rullegenoa. Om man seilte uten storseili i det hele tatt, ville det nok røynet mye hardere på de noe bakovervinklede vantene. Om man skal seile i kraftig vind med bare forseil, har man derimot ingen nytte av roterbar mast. Jeg ville derfor tro at man med fordel kan bruke spinnakerfallet akterut for å stive av mast og rigg? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Arild Iversen Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) Har innimellom irritert meg over babystaget som kan være i veien, men alt sett under ett er den gammeldagse mastheadriggen ganske så solid. Jeg har undervant, mellom-og toppvant samt akterstag, babystag og forstag, i tillegg et avtagbart kutterstag festet ca 3 meter ned på masta, samt lensetakler (eller check stag) fra samme innfestingspunkt. Har faktisk hatt stormfokk på babystaget og det gikk greit. Men det beste alernativet for meg i ruskete vær på kysten er som sagt å sette kutterstaget, huke på kryssfokken og fullreve storseilet. Hadde denne løsningen en gang fra Halten og inn til Stokkøya på fastlandet. Det hadde blåst nordlig stiv til sterk kulen et par døgn, og på grunn av passasjerer ventet jeg med avgangen. Da vinden minket litt tok vi løs, og med fortsatt kraftig og tung havsjø og vinden rett fra sida, gikk den småfete franske damen som en drøm innover...kjempeseilas ! Redigert 13.Mars.2013 av Arild Iversen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) Har innimellom irritert meg over babystaget som kan være i veien, men alt sett under ett er den gammeldagse mastheadriggen ganske så solid. Jeg har undervant, mellom-og toppvant samt akterstag, babystag og forstag, i tillegg et avtagbart kutterstag festet ca 3 meter ned på masta, samt lensetakler (eller check stag) fra samme innfestingspunkt. Jeg har samme opplegg på min, men har laget Babystaget også avtagbart... eller det vil si, jeg har satt på et par blokker som gjør at jeg kan slakke det helt og legge det langs masten i lite vind om jeg vil. Babystaget kan strammes fra Cocpit. Kutterstagets festepunkt på dekk, er mye lengre frem en Babystaget og synes ikke på bildet, Der kan det hukes fast med Pelikankroken som nesten syns under strammehjulet til kutterstaget. Redigert 13.Mars.2013 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Arild Iversen Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Artig...jeg har akkurat samme løsningen. Avtakbart babystag som kan fjernes når kutterstaget er i bruk. Ser jaggu ut som om vi har samme løsningen på kutterstaget også. Wichard strammehjul med pelikankrok! Festepunktet mitt for kutterstaget sitter på skottet mellom kjettingboksen og forcabinen. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Festepunktet mitt for kutterstaget sitter på skottet mellom kjettingboksen og forcabinen. Akkurat samme her :-) Festet til Babystaget, er forankret inne i forlugaren med en en Rod som går helt ned i bunnen av båten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
quantumduck Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Vender stadig tilbake til MacGregor, har jo kikket litt på dem... Den store fordelen med disse er vel at de er synkefri, trailbare og kan kjøres raskt for motor, seilegenskaper og generell skjødyktighet er nok ganske så middels. Syns egentlig ikke det ser ut som det blåser over 22ms på den videoen heller, men det kan jo bare være fordi sola skinner :o) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 I den videoen er det neppe mer enn 8-10 sm (tipper på 8) I 22sm --> som er LIten Storm heter det i Beauforts skala --> Høye bølger. Tette skumstrimer driver i vindretningen. Sjøen begynner å «rulle». Sjørokket kan minske synsvidden Amerikanere har det med å overdramatisere "litt" hehe RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
MT. Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) Det kan nok hende. Kystvaktstasjonen som passeres varsler imidlertid med dobbelt varselflagg, men det trenger kanskje ikke bety noe? Båtkonseptet som sådan kan sikkert også diskuteres, jeg ser at feks Diva henger seg på med ny 24 fots trailbar seiler som skal inspiseres på messa til helgen. Den ser imidlertid ut til å ha mindre ballast enn MacG, så da er vel seilegenskapene enda verre. Edit: Jeg ser at MacGregor 26M har et lystall på 1,04 med 60hp outb. Hvordan er dette sammenlignet med svenske båter i samme størrelses- og prisklasse, dvs feks Albin Vega og Maxi Fenix fra 80-tallet? Edit 2: De doble røde vimplene hos kystvakten er "gale warning", som det nevnes i videoen. Brukes i 34 til 47 knops vindstyrke. Altså 17,2 til 20,7 sekundmeter. Kan tyde på at vindinstrumentene deres trenger kalibrering, gutter. http://www.nws.noaa.gov/os/marine/cwd.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Beaufort_scale Men hadde dere noen synspunkter rundt dette med rigg og kombinasjon av for- og storseil? Redigert 13.Mars.2013 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Faktisk fra 17,2 til 24,4 sekundmeters vind, ser jeg nå. Var jo enda ei linje der. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
RSL Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Edit 2: De doble røde vimplene hos kystvakten er "gale warning", som det nevnes i videoen. Brukes i 34 til 47 knops vindstyrke. Altså 17,2 til 20,7 sekundmeter. Kan tyde på at vindinstrumentene deres trenger kalibrering, gutter. http://en.wikipedia.org/wiki/Beaufort_scale At det VARSLES om kuling, er ikke det samme som at det er akkurat da. I linken din, er det bilder av 17-24sm og som du ser, er det betydelig mer sjøsprøyt på dette bildet enn det blir vist i videoen. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.