MT. Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Sjøsprøyt avhenger av bølgefasong og bølgefrekvens. Jeg ville tro at bølgehøyde sier vel så mye om vindstyrken? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Framtia Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) Alltid vanskelig å vurdere sjø og vindstyrke ut fra film, men jeg har filmet litt selv i 10-12 m/s og det ser mistenkelig likt ut med det en ser i denne filmen. Fraværet av sjøsprøyt gjør det usannsynlig at vindstyrken er mye høyere enn det. Ikke noe problem å få 2-4 meter høye bølger i slike vindstyrker. At de heiser flagg på land sier jo ikke mye om hva faktisk vind er. Lagt til: her er det visstnok 25-30 knop vind: Redigert 13.Mars.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MT. Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Synes både linsa og linselusa holder seg tørr i siste video også, samtidig som det meste av skummet forårsakes av båten? Husk at det alltid ser mer dramatisk ut med film fra egen skute og bølgene på nært hold enn feks når en 26-foting filmes med zoom fra en 65-foting et stykke unna som knapt nok duver. Ta med i betraktningen at mastehøyden på MacGregor 26 er 11 meter over vannet, så kan man jo gjøre seg noen tanker rundt bølgehøyde på første og andre video. Hyggelig at dere vil diskutere båtkonsepter, men det var ikke meningen å kuppe tråden. Det jeg lurte på, var synspunkter rundt å seile i sterk vind kun på forseil på båter der storseil er tenkt som "hovedmotor", slik som MagGregor 26M. Og om det i så fall har noe for seg å strekke spinnakerskjøtet akterut for å avlaste riggen? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
quantumduck Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) Hyggelig at dere vil diskutere båtkonsepter, men det var ikke meningen å kuppe tråden. Det jeg lurte på, var synspunkter rundt å seile i sterk vind kun på forseil på båter der storseil er tenkt som "hovedmotor", slik som MagGregor 26M. Og om det i så fall har noe for seg å strekke spinnakerskjøtet akterut for å avlaste riggen? Hvis båten ikke har akterstag skal overvantene (m. vinklede salingshorn) holde, ellers ville jeg heller kalle det konstruksjonsfeil. Men om man likevel skulle finne det nødvendig, f.eks. pga. annen riggskade, eller betryggende, å gjøre det, så er det bedre å bruke spinnakerfallet enn storseilfallet på en båt som har brøkdelsrigg. Mest sannsynlig vil man heller velge å rulle inn genoa/fokka ytterligere fordi båten krenger for mye. Redigert 13.Mars.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) Eller bruke toppinglift. Ellers så er det sånn, som sagt over, at storseilet skal først opp, og sist ned. Storseilet fordeler kreften over hele masten så langt opp det er satt. Genoaen belaster masten i ett punkt uansett hvor mye av den som er satt. Derfor skal man aldri seile med kun genoa. Redigert 13.Mars.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Eller bruke toppinglift. Ellers så er det sånn, som sagt over, at storseilet skal først opp, og sist ned. Storseilet fordeler kreften over hele masten så langt opp det er satt. Genoaen belaster masten i ett punkt uansett hvor mye av den som er satt. Derfor skal man aldri seile med kun genoa. Storseilet fordeler vel bare sine egne krefter utover hele masta, genoaen kun i ett punkt, selv om storseilet er oppe. Så jeg må innrømme at jeg av og til tar sjansen ... :o) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Genoaen belaster masten i ett punkt uansett hvor mye av den som er satt. Derfor skal man aldri seile med kun genoa. Sitat fra selerboka, ukens tips fra Seilas: Turseilere pleier ofte å ta storseilet helt ned, og bare seile med forseil, når vinden er hard og aktenfor tvers. Det er en glimrende idé: Forseilet trekker foran i båten, og det gjør den kursstabil. Det er betydelig mindre sjanse for en ufrivillig jibb, eller en broach. Og forseilet leverer mer enn nok kraft til å holde en fin og behagelig fart. Her står det at det er en glimrende idè....... Hva er korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Her er det blitt mye frem og tilbake og mange interessante avsporinger/side spor, men jeg er egentlig fortsatt litt i tvil om hva som er smart/trygt å gjøre. Jeg har brøkdelsrigg, storseil som hovedmotor, og selvslående fokk som er ytterligere beskåret pga solskade i akterliket. Fredag skal jeg krysse Boknafjorden, det er meldt 15m/s. Det gir mao god sjanse til å eksperimentere litt. På boknafjorden er det ganske god plass, men dessverre vil det være mørkt når vi passerer. I denne vindstyrke , vil det være forbundet med fare å forsøke å seile med bare forseil, for å kjenne hvordan båten oppfører seg ? Vi skal medvinds, men kan jo teste andre kurser bare for å se. Vil det være fare forbundet med å teste på bare storseil, med samme intensjoner ? Er det noe spesielt vi bør se etter for å ta evt fare signaler ? Det er mørkt som sagt, så invertering av mast etc kan bli vanskelig å oppdage. Bør vi avvente testing til dagslys, og seile på begge seil for å være sikre ? Ka dokk trur ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ravddo Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 I medvind går det helt fint å henge etter en fokk. Helt topp det! Da slipper du også å jibbe. Er det ekstremvær er det noen som liker å kuvende istedenfor å ta en jibb når man har oppe storseil.. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Sjekk 45 sekunder ut i denne filmen, helt utrolig hva en rigg kan tåle. Erik, fordelen med å bare ha ut et lite forseil (forutsatt at du har rulleforstag) er jo at du lett kan reve videre om kreftene blir for store. Om det skjer med for mye storseil oppe, krever det jo at man må gå opp i vinden (noe som ikke er så gøy om man har vinden og sjøen i ryggen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Sjøsprøyt avhenger av bølgefasong og bølgefrekvens. Jeg ville tro at bølgehøyde sier vel så mye om vindstyrken? Her vil jeg med respekt å melde si at du er litt ute på viddene. Sjøsprøyten mellom bølgedalene er revet løs av vinden på det bildet og du kan se helt bort i at en og annen litt stor bølge bryter. I videoen er det ikke slik at skumtoppene blåses til sjøsprøyt og at det er litt rotete gammel sjø når de filmer, har ingenting med vindstyrken å gjøre. Det er i det minste veeeldig langt unna den vindstyrken de på står i videoen. At en Amerikaner som forsøker å selge en båt påstår at de filmer i stiv kulig - liten storm forundrer meg ikke i det heletatt, men jeg vil påstå at det maks er frisk bris. Bølgehøyden sier bare at det har VÆRT masse vind eller at de har fått bygget seg opp over en lengre strekke. Bølgehøyde og avstanden mellom dem varierer også utifra at om det er medstrøm eller motstrøm. Nå aner ikke jeg fra hvilken del av landet du befinner deg da du velger å ha en så annonym avatar at det ikke står i hvilken halvdel av norge du befinner deg en gang, men om du snakker med folk som har kjørt ut av glomma eller drammenselven i motvind --sikkert det samme ut fra alle elver med en del vannføring --, så kan de sikkert fortelle deg litt om hvor mye bølger det kan bli allerede fra 4-5 s/m. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sun Flyer Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Ellers så er det sånn, som sagt over, at storseilet skal først opp, og sist ned. Storseilet fordeler kreften over hele masten så langt opp det er satt. Genoaen belaster masten i ett punkt uansett hvor mye av den som er satt. Derfor skal man aldri seile med kun genoa. Nja, nei. Uenig. Riggen tåler maks trøkk selv om det kun er fokk oppe. Og maks trøkk=det rettende momentet båten har før den slipper styringen. Snakket med skipperen på Tussi som vant klassen sin med god margin på Skagen race i fjor med lang bankekryss (20 av 92 båter kom til mål). Kryssen ble seilt med kun genoua 4, uten storseil. Vindstyrke 40-50 knop. Ingen som seilte med kun genou fikk problemer med riggen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
MT. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Her vil jeg med respekt å melde si at du er litt ute på viddene. Så flott. Da forventer jeg en utredning på hvordan bølgene formes, sånn at jeg kan få fornyet kunnskapen fra den tida jeg jobbet med mekanisk styrkeberegning av sonaranlegg for undervanns havneovervåkning hos Kongsberg Defence. Kjør på, jeg elsker ny kunnskap. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Poenget til RSL og som jeg deler er at mye tyder på at bølgene du ser i filmen kan skyldes at det er rester av havdønning i et område med liten vanndybde. Da får man lett relativt store bølger uten at det trenger å blåse veldig mye. Liten kuling utenfor Vestfoldkysten kan være mye verre enn det en ser på denne filmen. Jeg hadde ikke noe spesielt forhold til slike ting før jeg begynte med seiling, men har lært utrolig mye om sjøen etter at all fokus er rettet mot vindretning/stryke jfr seilføring og sjø hver gang jeg er på tur. Det er en umulig oppgave å vurdere eksakt hva vindstyrken var da den båten ble filmet. Jeg har heller ikke seilt så mange ganger i stiv/sterk kuling. Men det jeg vet er at jeg normalt trives bedre i havn under slike forhold. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MT. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Poenget til RSL og som jeg deler er at mye tyder på at bølgene du ser i filmen kan skyldes at det er rester av havdønning i et område med liten vanndybde. Nei, RSL skriver at jeg er på viddene når jeg påpeker at bølgehøyden formes av vind mens andre krefter bestemmer bølgefasong og bølgefrekvens. Derfor forventer jeg at RSL forklarer hva han mener med at jeg er på viddene. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
quantumduck Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Nei, RSL skriver at jeg er på viddene når jeg påpeker at bølgehøyden formes av vind mens andre krefter bestemmer bølgefasong og bølgefrekvens. Jeg aner ikke hva han mener, men jeg mener du er på "viddene" (ikke mitt ordvalg :o) når du skriver "Sjøsprøyt avhenger av bølgefasong og bølgefrekvens. Jeg ville tro at bølgehøyde sier vel så mye om vindstyrken?" Vinden er selvfølgelig årsaken (stort sett) til at det er bølger i det heletatt, men bølgene du ser "nå" er resultatet av "vinden som blåste i går", så bølgehøyden på videoen sier fint lite om hvor mye det blåser der. Sjøsprøyten er på sin side i stor grad et resultat av vinden som blåser akkurat nå, det er jo vann som blir "blåst løs" fra bølgetoppene. Muligens blir det litt mer av det når bølgene er krappe. Hvitt skum på bølgetoppene får du jo uansett om det blåser mye og lenge ute til havs, eller for en kort stund i en fjordarm hvor det hverken er tid eller plass tila t det bygger seg opp store bølger. Gale-warning-flaggene likeså, de skal vel helst heises *før* det begynner å blåse, og blir sikkert hengende litt etter at det har gitt seg og, just in case? Tror heller ikke den båten hadde seilt såpass uanstrengt med den seilføringen i 22ms ++ Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Vinden er selvfølgelig årsaken (stort sett) til at det er bølger i det heletatt, men bølgene du ser "nå" er resultatet av "vinden som blåste i går", så bølgehøyden på videoen sier fint lite om hvor mye det blåser der. Da er vi over på enda en formel, og det er hvor effektkrevende det er å flytte vann gjennom vann. Om full storm blåser hav i en kjent retning med kjent virkelengde og kontaktareal, så blir det plutselig vindstille, hvor lang tid tar det da før havflata er blikkstille? Statikk og dynamikk på høyt nivå, dette. Om bølgene på videoen jeg linket til ble forårsaket av vindstyrker for tosifret antall timer siden, ville det ikke vært tilstrekkelig med trekanta flagg i stanga hos kystvakta. Det er et faktum. Da skulle det ifølge retorikken som brukes av andre enn meg selv, vært varslet enda mere vind. Kort og godt, selvmål. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Erik Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 At det er enn viss sammenheng mellom vindstyrke , bølger og skum har vært annerkjent en stund : Beuforths skala. Dog kan nok landformasjoner påvirke dette noe, tror den gjelder mest for åpent hav ? Kan vi ikke legge den diskusjonen død (eller flytte til egen tråd), og gå litt tilbake til tema, som er hvordan seile på minst mulig areal (for mest mulig komfort). Jeg er i ferd med å komme til en konklusjon , hva tror dere om den (og jeg poengterer at vi snakker tur seiling i sterk vind, ikke nød prosedyrer) : Det er OK å henge etter ett forseil/Fokke i medvind. Både brukere på BP og Seilerboka som Framtia linket til bekrefter jo det. I motvind er det best med begge seil, eller evt bare storseilet kan til nød gå (Først opp sist ned regelen). På bare storseil kan skuta bli avfeldig, men det er ikke fare for rigg. Øverst på ønskelisten min står også ett rev 3 da. Noen som har formening om hva det kan komme til å koste å få sydd inn ? PS : Seilturen over Boknafjorden i morgen er avlyst pga mannskaps desertering. Værvarsel på 17 m/s, minusgrader, og snøvarsel ble litt mye, så vi tar visst ferja over i stedet Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Om full storm blåser hav i en kjent retning med kjent virkelengde og kontaktareal, så blir det plutselig vindstille, hvor lang tid tar det da før havflata er blikkstille? Akkurat det er ett spørsmål jeg skulle likt å vite svaret på selv. Men kan vi ikke lage en egen tråd om dette interessante tema ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 r tosifret antall timer siden, Det var en grunn til at jeg skrev "Vinden som blåste i går" i anførselstegn. Og det var at det skulle tolkes som "Vinden som blåste før videoen ble tatt opp", og ikke som "Vinden som blåste for et tosifret antall timer siden". Tenkte det kanskje var implisitt kunnskap at også vinden som blåste for mindre enn et tosifret antall timer siden påvirker bølgehøyden vi ser akkurat nå. Det tar tid både for bølger å bygge seg opp etter at det har begynt å blåse, og det tar tid før havet legger seg igjen. Er du uenig i det? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Enig med konklusjonen din. Heng etter fokk om du bare skal lense unna, men dersom du risikerer å komme i en situasjon der du kanskje må sløre eller krysse for å komme deg i gjennom skjærgården bør du ha seilføring som gir balanse og mulighet til å ta høyde uten å få for mye krengning. 17 m/s, minusgrader og nattseilas høres ut som god reklame for fergetur... Ikke minst fordi at om det meldes 17 m/s så vil vinden i kastene være vesentlig kraftigere. Det å få sydd inn et tredje rev koster neppe all verden, men du bør vel ta en ringerunde til lokale seilmakere for å få et tilbud. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MT. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Beklager at jeg spurte om noe relevant, men samtidig la med en video som ødela tråden din, Erik. Avslutter med en oppsummering: Siden det er video av ei jolle, kan vindhastighet umulig overstige 8 m/s. Det tilsvarer en bølgehøyde opptil 2 meter etter Beauforts skala. Bølgehøyden er imidlertid mellom 5 og 6 meter i deler av videoen, så det må ha vært vesentlig mer vind. Denne vinden må ha avtatt ganske nylig, siden kystvakta fortsatt varsler vind i underkant av hva som trengs for å forårsaket denne type bølger for litt siden. Konklusjonen blir noe sånt som at kystvakta ikke bare må melde vind, men også sjøsprøyt. Både sjøsprøyten som var, sjøsprøyten som er, og sjøsprøyten som blir. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
RSL Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Nei, RSL skriver at jeg er på viddene når jeg påpeker at bølgehøyden formes av vind mens andre krefter bestemmer bølgefasong og bølgefrekvens. Derfor forventer jeg at RSL forklarer hva han mener med at jeg er på viddene. Ikke for å dra dette lengre, men det du påstår i sitatet over, stemmer ikke. Jeg sa du var på viddene når du påstod: Sjøsprøyt avhenger av bølgefasong og bølgefrekvens. Mens jeg påpekte at det er vinden som lager sjøsprøyt. Jeg har ikke påstått at vinden ikke påvirker bølgehøyden. Nå viser det seg jo at du er et unikum uten like på dette feltet gjennom ditt arbeid med undervanns havneovervåkning, så du bør straks sette den ned å forandre Bouforts skala og andre sider på Wikipedia på dette emnet. Mitt forslag blir derfor at du lager en ny måte å måle vindstyrke på. La oss måle vinden i bølgehøyde og slutte med det tullet med meter i sekundet osv osv. Jeg beklager at jeg har trukket din ekspertise i tvil og unnlater fra og med nå å kommentere dette emnet videre i denne tråden. Til Topic... eller nesten. Her står det litt om muligheter man har i sterk vind og det skrives b.l.a. at man når/om man skal legge bi, kan velge et revet storseil eller et tryseil. Det med å legge BI, er jo ikke helt på topic det heller, men det er nyttig lesing uansett. Selv har jeg muligheter for å ha tre rev, men har ikke snorer i det tredje revet. Skal jeg over et strekke hvor jeg kan forvente store vindstyrker, vil jeg nok ofre det første revet og gjøre klart for det tredje før jeg legger avgårde. Magefølelsen min tilsier at Jeg i det lengste vil seile med en liten flik at genoaen, før jeg evt hever stormfokken på kutterstaget. Stromfokken kan gjøres klar før avreise og surres fart på fordekk med et tauverk jeg klarer å ryke om jeg skal heise stormfokken så jeg slipper å gå på fordekk i alt for store bølger. Enn så lenge, har jeg ikke satt ut i slike vinder at dette er nødvendig, men den tiden kan jo komme. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 kystvakta ikke bare må melde vind, men også sjøsprøyt. Både sjøsprøyten som var, sjøsprøyten som er, og sjøsprøyten som blir. Et godt Sprøytvarsel er ikke å forakte: http://28815.vgb.no/ Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Nå viser det seg jo at du er et unikum uten like på dette feltet gjennom ditt arbeid med undervanns havneovervåkning, så du bør straks sette den ned å forandre Jai kan ikke se den bøølge ynder vann! Storm i en suppebolle spør du meg Det som evt er interessant her er vel sjødyktigheten til MacGregor 26, jeg tror ihvertfall den har ganske lav ballastprosent (uten at jeg dermed påstår at dét påvirker bølgehøyden :o) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.