MT. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Hehe, man må bare bli imponert over kunnskapsnivå, argumentasjonspresentasjon og reaksjonsmønster. Off-topic er en ting, vi burde kanskje oppføre oss litt annerledes på fagforumet? Erik, jeg beklager nok en gang. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
ravddo Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Snakket med skipperen på Tussi som vant klassen sin med god margin på Skagen race i fjor med lang bankekryss (20 av 92 båter kom til mål). Kryssen ble seilt med kun genoua 4, uten storseil. Vindstyrke 40-50 knop. Ingen som seilte med kun genou fikk problemer med riggen. Det er OK å henge etter ett forseil/Fokke i medvind. Både brukere på BP og Seilerboka som Framtia linket til bekrefter jo det. I motvind er det best med begge seil, eller evt bare storseilet kan til nød gå (Først opp sist ned regelen). På bare storseil kan skuta bli avfeldig, men det er ikke fare for rigg. Jeg er tildels enig med konkulusjonen din Erik. Men i motvind er det ikke bare sort/hvitt. Jeg har seilt mye med bare fokk på kryss i mye vind. Jeg har en veldig myk Nordic mast med profil tilnermet X-99. Jeg har ingen problemer med å stabilisere riggen. Selvfølgelig ofrer jeg høyde men ikke noe mere en når man seiler med et storseil som blafrer forde man har for mye trykk. Men å seile kryss med en stor genoa i mye vind fungerer somregel dårlig. Som jeg har sagt tideligere i tråden er det ikke bare arealet på seilet som betyr noe. En kryssfokk på selvslåer for en turbåt er nødvendigvis ikke et hardvindseil selv om størrelsen tilsier det. Det er ofte designet til å virke best i det område som det typisk seiles i. Har man god dialog med en seilmaker så avtaler man slikt når seilet skal lages. Eksempel: Min far har Omega 30. På denne har vi montert en 106% kryssfokk som er designet for vindområde 3-7m/s idelt. Duktykkelsen er høyere for å ikke ødlegge den. I mye vind krenger denne fokken båten mye. Selvfølgelig kunne vi laget en fokk som var designet for mere vind men de ønsket å få båten til å gå best når de normalt seiler. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Erik Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 En kryssfokk på selvslåer for en turbåt er nødvendigvis ikke et hardvindseil selv om størrelsen tilsier det. Jeg regner med du her tenker mest på seilform, og at det kan være mye bus i seilet, og ikke nødvendigvis hva det er laget av, og hva det tåler. Eller er det selve kvaliteten , hva det tåler og hvor mye det evt strekker seg som kan være problemet ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Min selvslående fokk er mye dypere enn kryssfokka, og er et mindre egnet seil i kraftig vind. I tillegg er den mindre egnet for reving, da man ikke får flyttet skjøteløper på samme måte på selvslåeren hos meg, samt at den dype fasongen gjør at den står dårlig delvis innrullet. Men jeg skulle gjerne hatt en selvslående hardvindsfokk, da kunne man seile shorthanded helt inn til brygga selv i kraftig vind. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Får man kjøpt seg ferdig hardvinds fokk for å tre i forstagsprofilen istedet for den vanlige fokka/Genoa, eller må mann til Seilmaker og lage på mål ? Tenker at slikt kanskje kan ha mer standard mål og utforming og derfor kanskje er masseprodusert i motsetning til andre seil som er nøye tilpasset høyder og lengder etc... ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 På bare storseil kan skuta bli avfeldig, men det er ikke fare for rigg. Hvordan får du det til. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Rent logisk skulle mann jo tro den ble Logjerrig ja , siden vindtrykket kommer bak mast/kjøl, så om den mister ror (pga krengning) skulle man tro den gikk opp i vinden, ikke fra. Kanskje jeg tok/husker feil da . Det er kanskje bare forseil som vil gi Legjerrig båt.. Virker jo mest logisk, og er det som skjer i praksis hos meg hvis jeg ikke rever når vinden øker, da øker krengningen til roret glipper, og da styrer båten opp i vinden... Og jeg har mye mer duk bak masta enn foran med full seilføring. Men da er det kanskje ikke så farlig å seile på bare storseilet likevel da Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 jeg tenker litt høyt her: for at storseilet skal motvirke de krefter som driver riggen fremover må vel seilet være klosshalt (stramt storseilskjøte og stramt uthal+reveliner), men da vil en jo risikere en kraftig broach. Om derimot bommen slippes langt ut, er det på den andre side ikke mye som holder igjen riggen. Så hva er egentlig den store fordelen av å ha storseilet oppe på lens? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Jeg regner med du her tenker mest på seilform, og at det kan være mye bus i seilet, og ikke nødvendigvis hva det er laget av, og hva det tåler. Eller er det selve kvaliteten , hva det tåler og hvor mye det evt strekker seg som kan være problemet ? Jo tenker mest på seilets form.Seilduken er selvfølgelig med å holder seilets form. Får man kjøpt seg ferdig hardvinds fokk for å tre i forstagsprofilen istedet for den vanlige fokka/Genoa, eller må mann til Seilmaker og lage på mål ? Tenker at slikt kanskje kan ha mer standard mål og utforming og derfor kanskje er masseprodusert i motsetning til andre seil som er nøye tilpasset høyder og lengder etc... ? Nå sier jeg ikke at man må kjøpe nye seil. Men det kan være greit å ha en mening når man vil bruke mye penger på et nytt. Et seil som er ideelt på en turbåt i Oslofjorden passer nødvendigvis på vestlandet til vanelig. Jeg foreksempel hadde hatt lett genoa 1 hvis jeg bodde i Oslo. Men nede hos oss varierer vindstyrken så mye inne i skjærgården kontra litt lenger ute at det hadde fort blitt ødelagt. De fleste seilmakere har "standardmål" på de fleste vanlige båttyper. jeg tenker litt høyt her: for at storseilet skal motvirke de krefter som driver riggen fremover må vel seilet være klosshalt (stramt storseilskjøte og stramt uthal+reveliner), men da vil en jo risikere en kraftig broach. Om derimot bommen slippes langt ut, er det på den andre side ikke mye som holder igjen riggen. Så hva er egentlig den store fordelen av å ha storseilet oppe på lens? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
quantumduck Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 . Så hva er egentlig den store fordelen av å ha storseilet oppe på lens? Kreftene blir vel fortsatt fordelt bedre langs masta sammenlignet med "punktbelastning" der forstaget treffer masta. Så hvis man ikke har en rigg som tåler det er man muligens bedre tjent med bare storseil? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.