Jump to content

amg gel eller syrebatteri som en kan ta ut mest av?

catano

Recommended Posts

Dette med 50% er bare et myte.
Gjerne fortalt av selgere, eller fra folk som ikke har behov for full batteri-effekt og som aldri sjekker kapasiteten etter hvert.

Selvfølgelig -kan- batterier utlades med så mye, men da kan man bare anbefale å sjekke dette nøye.

Nøye betyr også at man forstår at bly med flytende elektrolytt og Gel ikke tåler gjentatte utladinger med 50% uten å ta skade.
Dette går kraftig på både antall ladesykler og levetid med det.
Ønsker man lang levetid også på disse batteriene da må man redusere utladinger på maks 30% og helst enda mindre.

AGM (av kvalitet) tåler bare flere og dypere utladinger => uten å få knekken med en gang.
Skikkelig gode AGM kan også utlades med 80% og delvis 100%, noe som ville drepe de fleste andre batterier med en gang.

Likevel gjelder akkurat det samme prinsippet ang. antall ladesykler også for AGM,
dype utladinger sliter mens mindre dype utladinger øker levetiden regnet i tid ganske så betydelig.

Men dette kan stortsett ikke diskuteres slik at man kan si noe både generell og for å sammenlikne begrep som "bly-syre", "Gel" og "AGM"
Les og sammenlikne helst bare databladene til batteriene du er interessert i.

Slik finnes for de fleste batterier og er faktisk det absolutt eneste som svarer ærlig og nøytral på slike spørsmål.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Max 50% utlading er vel et passelig kompromiss for levetid kontra bruksverdi. Et fulladet batteri som er plassert i fryseboksen varer tilnærmet evig men har jo lite eller ingen bruksverdi... All bruk sliter på batteriet men ved å gjentatte ganger tappe mer enn 50% må en regne med at levetiden forkortes mer enn med å holde batteriene mer enn 50% oppladet alltid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

...mmmmh, forskjellen mellom 30 og 50% utlading kan bety ganske så mye for batteriets levetid.

Kaster man en kjapp blikk på bare få blad til diverse traksjonsbatterier betyr det en forskell om så mye som 400 til 900 ladesykler.

Selvfølgelig avhengig kvalitet, men dog betyr maks 30% for enkle batterier noe ganske så formidable 15 til 40% mer levetid i forhold til 50% utlading.
Regner vi dette i transporterte Wh da blir det godt økonomi i tillegg til økt økologi og bra funksjon også "i gamle dager".

Jeg tror jeg liker fortsatt 30% som god grense for normale forhold. :smiley:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joda, men hvor stor blir batteribanken din når du skal ligge i uthavn en langhelg uten tilgang på landstrøm? Kjøleskap, lys, radio, VHF o.l. blir LETT til 4A i snitt. Med max utlading på 30% blir nok batteribanken en smule større enn du får plass til i en gjennomsnitts 28 foter så selv om der er mye teori i dette så handler det like mye om en praktisk tilnærming til problemet så får heller levetiden bli noe kortere enn optimalt.

Forstår jeg deg riktig, Jørg, få er vanlige bly/syre og GEL i omtrent samme klasse mens AGM er bedre med tanke på hvordan de takler utlading og det er vel det Catano spør om.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Man må vel sammenlikne eple med eple siden det finnes gode produkter i hver gruppe.
I grunn leker alle i samme klasses fordi alle disse batteriene er blybatterier med syre som elektrolytt i et eller en annen form.
Mange satser på Gel og AGM mens andre mener åpne bly-syre men som traksjonsbatteri i HD-kvalitet er tingen.
Neste mannen, som jeg, hevder at Gel er for komplisert fordi den må utjevnes så ultralenge etter hvert syklisk utlading.

Andre mener det er for dyrt å bygge om hele ladesystemet for å kunne drifte AGM slik det må til ang. spenninger

etc. etc.

Så til mitt svar, som du og trådstarteren spør om og som jeg pleier å svare her til mine kunder.
En som ha god plass og som kan bære god kapasitet er helt uavhengig av spørsmålet om hvilken type batteri man skal kjøre.
Med 25% utlading holder nesten alle batterier nesten "endeløs" mens spørsmålet om nødvendig kapasitet er besvart allerede.

Da trenger vi bare å lete etter praktiske fordeler som f.eks. rask etterlading, som by the way fortsatt går raskest med gode gamle åpne bly-syre.

Men allerede med lite plass tilbyr AGM (av kvalitet, ikke ping-pong-kvalitet made-in-garasje) det meste av fordelene i nesten alle situasjoner
og derfor mest mht. levetiden og frihet ved bruk (les "misbruk").
AGM, så sant ladesystemet stemmer, tåler rett og slett flere av de vanlige påkjenningene som "normale" (dvs. ukyndige brukere) pleier å påføre batteriene vanligvis.

I tillegg yter de fleste AGM nå også like gode (eller si nesten bedre) elektriske verdier som alle andre, og blir derfor også universell-brukelig,

samtidig den koster ikke mye mer enn andre batterier av kvalitet.

Og, ved realistisk sammenlikning av datablader, tåler AGM flest flere utladesykler enn de fleste andre,
som da svarer på bruksverdien med lite plass på båten.

Så, man må først se hva men egentlig gjør med batteriene, dvs. ikke det man leser om hva man kunne gjøre med batteriene.
En som bare seiler ut en time og ligger der med radio på i to timer, og som drar inn til ladestasjonen igjen

har trolig "ikke helt" det samme behov som en med seilbåt på lang tur uten daglig lading og som trenger hvert eneste Wh hver dag.

Så, atter en gang til.

- sjekk behovet, ærlig med deg selv => på et stykke papir.

=> med det ser du hva du trenger, så kan du begynne med å undersøke datablader. (datablader, det betyr ikke merkenavn, priser og type batterier)

- når du vet hva du har behov for kan du sjekke det som må til.
=> dette betyr spørsmålet om batteriene klarer seg med både ladesystemet og vanene som du har.

Det siste til det::

Mangler en lyst på å se nøye på det da trenger en i grunn ikke å lure om batterier,
fordi i så fall hjelper heller ikke de beste egenskapene som et batteri bare kan tilby.
Så er akkurat det kanskje en av de viktigste tipsene man kan gi. :smiley:

Jørg

For øvrig bra at du tester.
Men for meg er det ikke helt klar om du har brukt 11,5V som grense (32timer med 20W-pære på 60Ah...)?

Poenget med det er også verdt å vite for andre.

Dype utladinger med bare lite strøm er mye verre for batterier enn enda dypere utladinger med høy strøm over bare kort tid.
Derfor drepes batterier mye effektivere med små forbruk enn med stort.

Også en feilaktig utført test kan skade og t.o.m.ta knekken på batteriet.
Dette blir enkelt forståelig hvis man husker at batterier sulfaterer (senest) ved allerede 12,4V
mens utladingen med så lite strøm går videre over mange timer også etter at denne grensen ble passert.
Hver eneste time med dyp utlading teller.

Så, isteden å bruke så lite belastning som 20W burde du neste gang (så sant du har gjort) helst ikke måle hvor lenge lyspæren lyser,

men tiden som gikk til det ble anbefalt lavest spenning (V) med gitt utlade-strømmen (A).

Så kan det enkelt beregnes om batteriet fortsatt har kapasiteten den er angitt for.

Laveste grense ved utlading (V) per celle, temperatur, og strømmen (A) det gjelder = se databladet til nøyaktig det batteriet du eier.

Jørg

Låner tråden med litt samme spørsmål. I forrige båten hadde vi monitor og følte det som enorm trygghet for batterioversikt. I den båten vi har nå er det ingenting. Det er ikkje lett å "tyde" datablad synest eg.

Dersom eg har (gammelt) kjøleskap + litt lys og toalett/radio, snittforbruk på 4a. Hvor lenge kan eg ligge med to slike paralell?

http://www.leoch.se/images/stories/produktblad/DJM12-200.pdf

Dieselvarmeren går på 24V, eg trur den trekker 6a. Den drives av to seriekoblede slike:

http://www.leoch.se/images/stories/produktblad/DJM12-150.pdf

Eg kvir meg for å ligge ei helg i uthavn i tilfelle vi går tom... Starter også motor på 12V banken, så derfor er vi redd for å gå tom..... Vurderer å putte ombord separat startbatteri ila sesongen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

fin diskusjon.

For å utdype spørsmålet.

har en en batteribank på oppgitte 100 amp sies det at en kan bruke 50 amp(50%) av disse på syrebatteri.

jeg mener å ha lest at enten på amg eller gel batteri kunne en bruke 80% av oppgitt styrke dvs på en batteribank på 100 amp kan en bruke 80 amp?

medfører dette rigtighet?

mvh

Catano

Mvh

catano

Du kan selvfølgelig tappe ned batteriene dine så mye du ønsker, men tapper du de ned mye, reduseres livslengden, mindre med kostbare AGM. Da er det å bruke regnestaven. Svarer det seg å belaste batteriene så hardt at de dør etter kun beskjedne 5 - 6 år og så må byttes ut, eller investerer du i større bank som lever opp mot 10 år? Lever batteriene under 5 år, vil jeg påstå at belastningen er for stor eller at ladingen er feil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg leser trådstarter som han lurer på hvilken type batterier som egner jeg best for gjenntatt dyputladning. Da vinner rørcelle batteriene hver gang. Tåler flest dyputladninger og tar raskt til seg lading. MEN de krever mere lade strømm. Når en beveger seg inn på rørceller stiger prisen veeldig. Et 12v 60 Ah timer kan godt koste 1700-2500 inn til grossist. Det er også gjerne lang leveringstid på de større batteriene (+120Ah) gjerne 6-10 uker....OPZV er en type er også gjerne 2v celler. Har 6 stk 2000Ah stående i garasjen for fremtidig solcelle anlegg. Glad jeg fikk de gratis....

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Kanskje det viktigste poenget er å ikke la batteriene være mer eller mindre utladet over tid men å få ladet de opp igjen så raskt som mulig.

• Barnevaksiner

Rørceller, plater, GEL, AGM eller "gammeldagse" gode batterier med mulighet til etterfylling av vann; Dyputlading reduserer levetiden enormt uansett.

Det sutres stadig om at "mine batterier" begynner å bli dårlige etter 3 år, osv. Da er det brukeren som ikke har behandlet batteriet riktig (selvfølgelig kan det være enkelte produksjonsveil) og får ta følgene selv. Tar en ikke hensyn til hvordan et batteri skal behandles, er det kun en selv en kan klandre.

Og greit nok, alle er ikke eksperter på batterier, men det burde ikke være så vanskelig å lese seg litt til hvordan behandle et batteri her på forumet. Men hold deg unne uttalelser som: " Dette vet jeg ikke noe om, men jeg vil anbefale å . . . .! At noen i det hele tatt kan skrive noe slikt, må bestå i skrivekløe.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Rørceller, plater, GEL, AGM eller "gammeldagse" gode batterier med mulighet til etterfylling av vann; Dyputlading reduserer levetiden enormt uansett.

No argue... Mine er dypfryste nå, så jeg får noe å bruke lønna på før sesongen...

Gel batterier (altså silica gel som absorberer syra) har annen ladekarakteristikk enn AGM og flytende syrebatterier. Ikke aktuellt regner jeg med...

Deep-cycle batterier som du kan ta 80% DOD (Depth Of Discharge) ut av er ikke uvanlig. Det som spiller en stor rolle på hvor mye du kan ta ut av et batteri er platetykkelsen, og dermed øker også prisen. Om du da velger flytende syre eller glassmatter rundt platene er av mindre betydning. Se derfor heller på de andre viktige tingene med AGM; ingen gassing, ingen vedlikehold, lav selvutlading osv.

Kapasitet er et omtrentlig mål på batterier. Om du lader ut batteriet på 100timer eller 25timer så vil du ha to forskjellige resultater. Peukerts konstant spiller her inn, og her har AGM en fordel på vanlige batterier. Eksempel Varta LA 95 (AGM) og LFD 90 der AGM har 95Ah og 85Ah på 5h mens det vanlige har 90Ah og 77Ah på 5h.

Dype utladinger med bare lite strøm er mye verre for batterier enn enda dypere utladinger med høy strøm over bare kort tid.

Derfor drepes batterier mye effektivere med små forbruk enn med stort.

Hva med et lithium batteri i forkant som et buffer, og ladet lithium batteriet i korte kraftige sykluser på en slik måte at syrebatteriet kun så forbruk i 1/10 av tiden f.eks?

Uansett hva valget faller på er det viktig å overvåke utladningen av batteriene. Jeg holder på å bytte batteribank i båten og installerer i den forbindelse en batteri overvåker. Her kan man selv stille inn hvor mye man ønsker å lade ut batteriene før det går en alarm.

går for denne modellen:

http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BMN-1_Battery

1 båtlapp på Ebay :smiley:

Installerer AGM batterier

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hei eiaro.
Man kan gjøre mye hvis man vill.
Men jeg ville holde føttene mine på tørt bunn ang. Lithium for tiden.
Ser vi bare på alle forskjellige BMS, ladesystemer og alle forskjellige spenninger av hver eneste produsent som forandres hver andre dag,
vises det for meg bare at det ikke finnes noe standard for tiden.
Samtidig er det ikke bare bare å blande systemene.

Med det er det høyest uaktuell for hvermannsen, bokstavelig talt, allerede siden ikke en gang forhandlere virkelig vet hva de både snakker om og anbefaler.
Gjelder i hvert fall de fleste, inkludert meg per dags dato.

Denne greien er i hvert fall fortsatt så usikker at ikke en gang Boing klarte å holde riktig styre på det,
og de burde i hvert fall vite hva de holder på med.

Og hvorfor skal man tenke komplisert?
Litium (i dimensjoner som kan brukes og betales for bruk på båt) finnes for tiden bare hos en håndfull dealere som har lyst på det.

Åpne bly-syre, Gel & AGM pluss egentlig fantastisk gode ladesystemer (som både funker med dagens dynamo-spenninger og er tålelig greit for elektrikken som følger bak batteriet)

er derimot tilgjengelig på nesten hver "pølsebod", mens det både holder for de aller fleste på vannet og er enkelt å håndteres.

La oss snakke litt ærlig, og også som antydet en stykke lengre ovenfor.
Hvis alle bare ville lese litt om det som står på bruksanvisningene, først til batterier og så til ladesystemer,
ville trådene om batterier lading og strøm nesten dør ut.

Dette er ikke vanskelig, men blir bare gjort til noe som er vanskelig.
Tar vi bare dette her som grunnlag da ser man allerede hvilken vei det går.
Produsenter sier "Batteriet er beregnet for å leve i 10 år, hvis D.O.D. ikke er mer enn 20%"
Så går det ikke mer enn "5 minutt" til nesten mannen spør "Hva må til for å kunne utlade batteriet til 60% slik at den likevel lever i 12 år?"

Så er egentlig klar hvorfor at det finnes så mange rare diskusjoner, jo bare fordi ingen gidder å akseptere at det ikke er snakk om et atomkraftverk
men om en liten klump med bly og syre som ble oppfunnet for og ikke videreutviklet siden "100" år.

Lithium tar seg ikke ut av dette, og blir etter mit smale syn heller ikke engang fremtiden.
Eller tror noen her at det blir en større andel enn få % ila. neste 15 - 20 år?

Dette kan helt sikkert diskuteres endeløs, men det er uten nytte for min del.
Diskuter heller AGM og bly-syre, da fortjener man mer med fordi absolutt alt utenfor batteriet er tilknyttet det som disse batterier både kan og trenger.

By the way, eiaro:
Hvorfor tillater du at batteriet ditt fryser?
Et fulladet batteri fryser først ved -60°C mens Dere i Sandnes etter statistikk ikke hadde noe lavere enn -12,9°C siden mars 2012 !?

...tuller litt :wink:

Nå, back to work !

Jørg

Kanskje det viktigste poenget er å ikke la batteriene være mer eller mindre utladet over tid men å få ladet de opp igjen så raskt som mulig.

Ja, absolutt, og som det blir antydet av flere også å overvåke utladingen i det hele tatt.

Rett etter forståelsen og bra ladestyring er Amperetime-tellern og litt "hjern" det eneste som verner batterier virkelig.

I grunn er det så enkelt som det bare kan være.

...sa jeg ikke noe om back to work? :rolleyes:

Men nå.

Jørg

Låner tråden med litt samme spørsmål. I forrige båten hadde vi monitor og følte det som enorm trygghet for batterioversikt. I den båten vi har nå er det ingenting. Det er ikkje lett å "tyde" datablad synest eg.

Dersom eg har (gammelt) kjøleskap + litt lys og toalett/radio, snittforbruk på 4a. Hvor lenge kan eg ligge med to slike paralell?

ieselvarmeren går på 24V, eg trur den trekker 6a. Den drives av to seriekoblede slike:

Eg kvir meg for å ligge ei helg i uthavn i tilfelle vi går tom... Starter også motor på 12V banken, så derfor er vi redd for å gå tom..... Vurderer å putte ombord separat startbatteri ila sesongen.

Heiv ut Startbatteriet for 25 år siden. har siden startet på den ene forbruks-banken. har to banker med 2 X 140Ah i hver.

Ligger i uthavn 3 dager før, nå 3 til 6 dager. etter solcellepanelet kom ombord.

I følge denne så har så er det Vell ikke så mange som tapper batteriene til 50 %.

Hos meg er det vannpumper og lys som kan tappe mer.

Det er vel mye utstyr som verner batteriene hvis en tar siganelene-

Mitt gamle og det nye kjøleskaper kutter ved 12V trekker 5A (60% på batteriet)

Omformer 12V til 220V til pc får hikke ved 12V (60% på batteriet)

Varme apparatet vil ikke starte på 12V.

Så jeg hadde ingen problem med å ligge i uthavn, men en må ta signalene og sjekke voltmeteret..

Etter solcellepanelet kom ombord holder det kjøleskapet i gang fra mai til oktober pluss litt til på gode dager.

For meg er disse batteriene bra FULMEN SHD 140AH(140482 . holder i 10 til 12 år.

batteridritt.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lithium tar seg ikke ut av dette, og blir etter mit smale syn heller ikke engang fremtiden.

Eller tror noen her at det blir en større andel enn få % ila. neste 15 - 20 år?

Dette kan helt sikkert diskuteres endeløs, men det er uten nytte for min del.

Diskuter heller AGM og bly-syre, da fortjener man mer med fordi absolutt alt utenfor batteriet er tilknyttet det som disse batterier både kan og trenger.

By the way, eiaro:

Hvorfor tillater du at batteriet ditt fryser?

Tja, bly er et 'nei' stoff fra miljøvernhensyn, og blir fjernet der det kan fjernes. Sier ikke at lithium er mindre farlig, men... :) Tanken bak spørsmålet var å utnytte egenskapen i syrebatterier til å komme seg etter en hard og kort utlading (tror syren blandes eller noe).

Det jeg aldri har skjønt er at AGM-eller-ikke diskusjonene går på ting som ikke er unikt for AGM. Egenskapen til å takle dype utladinger går mer på platetykkelsen, og i mindre grad konsistensen til syren. AGM er derimot tilnærmet vedlikeholdsfritt, gasser ikke, tåler vibrasjoner, og kan (omtrent) stå opp-ned. Trenger du mer kapasitet så er løsningen flere eller større celler, ikke bytte til AGM. Trenger du noen av de andre AGM egenskapene, så trenger du den samme kapasitet med AGM batterier.

Dårlig med ettersyn. De skulle være rimelig godt ladet når jeg tok opp båten, men tydeligvis var de ikke det. Hadde jeg sjekket så hadde jeg jo tatt dem med hjem for litt TLC, men... Vært en travel vinter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...