Jump to content

Maxi 77, vannsinnsig i området rundt kjølboltene

bjornas

Recommended Posts

Ja, ja, båtlivet er jammen fullt av små og store overraskelser - også av den negative sorten. I går fant jeg at det har lekket inn ca 1 l vann i området rundt de to fremre kjølboltene i løpet av vinteren. Kanskje ikke så mye, men siden dette samtidig utgjør dørken i båten er det nokså stort problem.

Hvor kritisk er dette? Hva kan gjøres med dette? Er lite lysten på å slippsette båten for å ta ned kjølen, men det er kanskje ikke nødvendig?

En kollega mente det kanskje er tilstrekkelig å etterstramme kjølboltene, og det virker jo besnærende enkelt. Men det får jeg jo ikke gjort før båten skal opp. Er det noen som vet hvor stort moment jeg må dra dem til med?

Kan jo tenke tenke meg at disse er rimelig rustne. Er det noen fare for å dra boltene i stykker? Bør de skiftes mens jeg er godt i gang med å ta dem opp?

Andre gode råd i forbindelse med dette?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hei

Jeg har samme problem. Men nå vet ikke jeg hvilket utstyr du har i båten din men i mitt tilfelle er det ikke snakk om noen lekasjer. Når båten min ligger på vannet uten telt over hele båten kommer det totalt 1cm vann som dekker hele kjølen/dørken ( har en gammel model der dørken er veldig flat. dette utgjør da mulig noen liter )

Poenget mitt er, nå står båten på land og alike vel kommer det like mye vann inn. Så jeg satte inn en varmevifte får og holde en jevn tempratur i båten, Ikke en dråpe kom på en uke. Så jeg forsatte og prøve meg ut og slo av varmefunsjonen og brukte da bare vifta som sirkulerte luften. Det var forsatt ikke en dråpe i løp av en uke. Nå har jeg selvfølgelig på en liten varme i båten slik at det er behagelig og jobbe inni båten mens den står på land. Men før jeg setter den ut kommer jeg til og instalere en solselle vifte fra biltema ( http://biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjon/Solcelleventilator-med-batteri-25518/ )

Det kan være problemet ditt har samme løsning.

Håper og høre hvordan det ender :wink::flag::flag_bp:

Svein

Det er bare rundt de to fremre kjølboltene det er vått - ingen andre steder. Og man ser at det er "fukt" rundt kjølboltene og det smaker salt av vannet (båten ligger altså ute, for første gang i min eiertid). Så akkurat her tror jeg synderen er nokså klar. Men det er ikke enorme mengder det er snakk om.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...