Cordifolia Startet 11.Mars.2013 Del på Facebook Startet 11.Mars.2013 Hei Ok, er en skikkelig fersking med ny båt (buster L) og båthus. Lurer på hvordan jeg kan ha et enkelt system for fortøyning inne i båthuset. Her ligger jo båten forholdsvis trygt men vil allikevel ha fortøyningen i orden (noe tidevannsforskjell). Båten har 4 kryssholt og jeg har jo skjønt at jeg må ha to liner akter og to i baugen. Et par spørsmål: 1. Jeg har jo lært meg å belegge kryssholtet men er det ikke enklere å bare feste båten i karabinkroker på kryssholtet og i bryggeringene? Jeg har jo sett at ingen av nabobåtene gjør dette så det må være noe jeg ikke har fått med meg....Hva er ulempen med dette? 2. Har kjøpt inn 4 fortøyningsliner fra Biltema (12mm, 4m). Disse har et øye i den ene enden med kause. Hvordan er det meningen at dette øyet skal brukes på en fornuftig måte? Jeg ønsker å ha et enkelt opplegg slik at det er raskt å fortøye båten og at den ligger på samme plass i båsen etter hver fortøyning. Da må jeg jo ha faste lengder på linene. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 (redigert) Kause-enden fester du i bryggering med en sjakkel. Avpass lengden på tauet til kryssholtet. Enten knyter du knute for å avpasse en løkke til kryssholtene, ev kan du spleise om det skal være ekstra flott. Alternativt kan du feste tauet fast i kryssholtetene og feste en karabinkrok i kausen. Da kan du bare klikke på karabinkroken når du skal fortøye. Ankepunktet er at du må ha med fortøyningstauene når du drar på tur. Det er klønete dersom du skal fortøye andre steder når du er på tur. Jeg ville ikke valgt de tauene du har kjøpt. Jeg ville valgt et spleiset tau, ikke kause. F.eks: http://biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fortoyningsline-2-stk-25063/ Da kan du feste spleisen på kryssholtet og knyte en fast knute i bryggeringen. KK Redigert 11.Mars.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cordifolia Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Takk for svar KK. Da gjenstår bare et spørsmål. Jeg fester altså en fast line permanent til bryggeringene. I andre enden har jeg en løkke. Hvordan festes en løkke til kryssholtet? er det et triks? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Sjakkel på fortøyningene er en uting, knyt dem heller fast! Da slipper du slitasje og rust på festene i brygga! Jeg pleier bare å feste dem med et dobbelt halvstikk, da er de lette å justere i ettertid om nødvendig. Løkkene legger du enten under og deretter over kryssholtet, eller rett og slett rett over. Your choice... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
chrisrik Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Tre løkka gjennom i midten av kryssholtet, for så å tre løkka over hele kryssholtet. Hvis det gav mening :p Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Fiks Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Hvordan festes en løkke til kryssholtet? er det et triks? Hvis det er kryssholt med to "føtter" trer du løkken gjennom hullet og legger den over begge hornene på kryssholtet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Hei Sjå bort frå mykje ovanfor, bortsett frå det at et er ein uting med kauser. Ulempa med det som t.d. chrisrik.net skriv er at det er uråd å løysa strame fortøyingar på den måten. Fest tauet i brygga/båsen/båthuset. Det er ein fordel om taua er festa på ein måte som unngår filing på tauet. Ta andre enden på eine sida av kryssholtet, og i nokre 8-tal på kryssholtet. Deretter tek du eit par halvstikk. På denne måten kan du få opp taua sjølv om dei er strame. T.d. pga. høg flo. Ask Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 (redigert) Hvor mye er det snakk om ifht tidevannsforskjell her? En enkel måte er å gjøre som Ask sier, å feste tauet fast i brygge og fortøye "vanlig" i kryssholtene (som Ask beskrev). Et hjelpemiddel for å fort se hvor på tauet du skal fortøye er å sette på en tapebit rundt tauet. Da trenger du ikke tilpasse hver gang, men bare bruke tapemerkingen som "mal". Kk Redigert 12.Mars.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cordifolia Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Takk for svar! Da har jeg byttet til spleiset tau, det høres mer fornuftig ut. Jeg skjønte nå hvordan man fester på kryssholt med løkke. Men er dette en festemetode som er sikker? Det blir jo litt slakk i linene pga tidevannforskjell. Det beste er kanskje å legge vanlig kryssholt og en teipbit slik som nevnt over for å huske plassering. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Det skal godt gjøres at løkkene hopper av, selv med store tidevannsforskjeller. Men husk på god slakk, slik at du dekker alt fra laveste lavvvann til høyeste høyvann... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
haugi Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Om båten ligger skjermet for vær og vind og den ikke tar borti noen plass når førtøyningene blir slakke burde det ikke være noe problem. Eventuelt så kan du sette på strekkavlastere for å hindre rrykk og napp. Ser du bor på Sola så om du vil så kan jeg jo komme å kikke på det om du er usikker. Send meg en IM i såfall :) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Gratulerer med ny båt Cordifolia, og velkommen til forumet:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.