Jump to content

Vedlikeholdslading av amg


MR Swe

Recommended Posts

Jeg hadde samme utfordringen med min båt. Etter å ha sjekket hva som sto oppgitt i spesifikasjonen til batteriene valgte jeg å kjøpe ny lader. Det har blitt hevdet her på forumet at AGM-batterier har hatt kort levetid når de har blitt utsatt for lading over anbefalt spenningsnivå. Fikk heldigvis solgt den gamle laderen, og den nye har noe kjekke funksjoner, så alt i alt var det verdt mellomlegget.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er i grunn riktig, det eneste som teller er databladene.
Og 13,6v er også o.k. mens batteriene brukes syklisk.

 

Men mens salget av AGM økte måtte nesten alle AGM produsenter skjønne at det jo virker med angitte lade-spenningene for både bulk og utjevning,
men ikke for float.


T.o.m. renommerte produsenter måtte oppleve at AGM sliter med uttørkelse ved høy floatspenning,

som går desto raskere jo nærmere det går mot eller t.o.m. over 14V.

Derfor finner man nå ganske sakte 13,3V som anbefalt floatspenning på flere og flere datablader.

Også de fleste nyere ladere med program for AGM ligger ved spenninger mellom 13,2 og 13,6V.
Bedre ladere tilbyr i tillegg todelt floatspenning det float2 skifter til enda lavere spenninger etter en stund når laderne ikke registrerer noe aktivitet.
Denne spenningen er vanligvis så lav som 12,8 - 13,0V og ligger så ganske tett ved nederste grensen,

som akkurat holder for å forhindre selvutlading og sulfatering ved lagring eller tider når batteriet ikke er i bruk.

:seeya:
Jørg


Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...