MR Swe Startet 12.Mars.2013 Del på Facebook Startet 12.Mars.2013 Hei. Har en laderer som vedlikeholdslader på 13,8v. ( dette er med valg på amg ladning ) Men ser at fler sier det skal vare 13,6V..Kan min ladere skade batteriet da ved ladning? Ladern er helt nyinkjøpt så kjip om den ikke kan brukes til amg Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Jeg hadde samme utfordringen med min båt. Etter å ha sjekket hva som sto oppgitt i spesifikasjonen til batteriene valgte jeg å kjøpe ny lader. Det har blitt hevdet her på forumet at AGM-batterier har hatt kort levetid når de har blitt utsatt for lading over anbefalt spenningsnivå. Fikk heldigvis solgt den gamle laderen, og den nye har noe kjekke funksjoner, så alt i alt var det verdt mellomlegget. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
gunped Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Hvem sier at det skal være 13,6v.Det eneste som betyr noe er hva databladet sier,og for mine tre batteribanker med to forskjellige fabrikater av AMG batterier skal float være 13,6-13,8 volt.Batteriladerne legger seg på 13,7-13,8 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 (redigert) Det er i grunn riktig, det eneste som teller er databladene.Og 13,6v er også o.k. mens batteriene brukes syklisk. Men mens salget av AGM økte måtte nesten alle AGM produsenter skjønne at det jo virker med angitte lade-spenningene for både bulk og utjevning,men ikke for float. T.o.m. renommerte produsenter måtte oppleve at AGM sliter med uttørkelse ved høy floatspenning, som går desto raskere jo nærmere det går mot eller t.o.m. over 14V. Derfor finner man nå ganske sakte 13,3V som anbefalt floatspenning på flere og flere datablader.Også de fleste nyere ladere med program for AGM ligger ved spenninger mellom 13,2 og 13,6V.Bedre ladere tilbyr i tillegg todelt floatspenning det float2 skifter til enda lavere spenninger etter en stund når laderne ikke registrerer noe aktivitet.Denne spenningen er vanligvis så lav som 12,8 - 13,0V og ligger så ganske tett ved nederste grensen, som akkurat holder for å forhindre selvutlading og sulfatering ved lagring eller tider når batteriet ikke er i bruk.Jørg Redigert 16.Mars.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.