Jump to content

Ibiza 17 - Motorstørrelse


4-Stroke

Recommended Posts

Hei,

 

Har kommet over en tilsynelatende pen Ibiza 17 Sport, men stusser litt over at det står en tung Evinrude 90 Oceanpro bakpå. Dette er vel både større og tyngre enn det som er maks anbefalt til denne båten. (Maks 60hk mener jeg?) Noen som har en formening om hvordan denne pakken vil fungere i praksis? Og er akterspeilet solide på disse båtene? Har jo sett en og annen "overmotorisert" Ibiza oppigjennom, så vil jo anta at det fungerer på et vis. Jeg er ute etter noe litt sportslig, men samtidig må det være anvendelig til annet enn villmannskjøring. Cruiseegenskaper i marsjfart og og dorgefarter også viktige egenskaper. (Joda, vet at Ibizaene ikke er blant de stødigste i sakte fart). Båten befinner seg et stykke unna, så det er ikke barebare å dra på prøvekjøring.

Link to post

Hadde en lik båt med 60 hk for en del år siden, og kan ikke komme på at mangel på kraft var noe problem. 90 hk høres litt mye ut ja..

 

En annen ting du skal vite om denne båten er at de beste sitteplassene, tanken og førerposisjonen er langt til styrbord side på en smal båt. Det er nesten umulig å gå den til å ligge bent i vannet.

Bortsett fra det er det en knallgod båt, med et skrog som oppfører seg aldeles nydelig i høy sjø!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

En god gammel Yamaha 90 har vel rette motorvekta til en slik båt.. ellers så er vel nye yamaha F70 altfor dyr selv om den passer båten perfekt.

En E-tec 75/90 ville vel også ha fungert bra selv om den er noen kg tyngre.

Hadde selv en mørebas 17 med tung DF70 på nesten 160 kg, måtte montere trimflaps for å stabilisere den pga. hoppende gange.

Men Ibizaen har nok mere bæring bak.

Men 60 hk er litt smått på en slik båt. Blir ikke mye sport av det ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men 60 hk er litt smått på en slik båt. Blir ikke mye sport av det ;-)

Ehhh.... :confused:

Har du i det heletatt noe som helst kunnskap om denne båten?

 

Dro lett min far på 90+ opp på vannski med 60hk på den båten! Riktignok en gammel 2.takt fra 96.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Hadde det vært en 2-takts Yamaha 90 så skulle jeg ikke rynket like mye på nesen. Den er vel betraktelig lettere og mer kompakt. Kan legge til at den aktuelle båten også er utstyrt med trimflaps, antagelig for å bøte på den skjeve gangen. Om jeg handler, så vil jeg nok sysle med tanken på å sette på en av de letteste 70-75hk 2 takterne i stedet. Den klarer vel et sted mellom 30 og 35 knop med en 60hk, så direkte sinke blir den jo ikke med slik motor heller. Men alltid godt å ha litt pulver i bakhånd til man skal ha med hele slekten på tur.

Link to post

den andre Ibiza 17 som står på finn med 60 hk er oppgitt til 30 knop, og så mye mere enn det greier den nok ikke med den motoriseringen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei. Her er produsentens egen produktinfo om båten:

 

http://www.ibizaboats.no/webedit/1992_-_Ibiza_17_Sport/content-129.html

 

Det står 30 - 60 hk, men det er vel mere anbefalt størrelse. Tipper den takler 90 hk bra.

 

Ibiza 19 sport som er 60 cm lengre har gjerne 150 hk eller mer. Da burde 90 hk gå bra på denne iom at de er ganske like i skroget. Føles motoren for sto så er det en mulighet å selge den og bytte til en Yamaha 75-90 hk som veier ca 120 kg.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

da har den neppe like dyp v-bunn som 19-fotern når den planer med bare 30 hk.

men den er relativt smal og det er vel litt av forklaringen på at den ikke trenger så stor motor.

Med så lav båtvekt og liten bredde burde den greie over 40 knop med 90 hk og rett propell, men den får neppe de korrekte forutsetninger med Evinrude V4-motoren som vel veier rundt 160 kg ?

19-fotern er også smal og minste motor er 50 hk, noe som neppe akkurat er optimalt på en relativt tung båt som takler 150 hk og rundt 50 knop.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker for svar. Hadde båten befunnet seg i nærområdet, hadde jeg garantert gitt den en sjanse, og tatt turen får å se/prøve. Men nå lot jeg den seile sin egen sjø.

 

Jeg havnet på en 19 fots Yamarin 5810 som dukket opp i nærheten i stedet. Mer fornuftig og kjedelig båt, men jeg regner med å bli fornøyd. Den trenger en god runde med vask og rubb, men blir nok bra tilslutt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...