SY Golden Orchid Startet 12.Mars.2013 Del på Facebook Startet 12.Mars.2013 På en Najad 34 skal vi installere følgende nye instrumenter:logvindmålerekkoloddAISTil elektronisk kartverk bruker vi PC med opencpn og cm93.Jeg har undersøkt litt rundt disse fire enehetene og har kikket litt på NMEA2000-standaren.Har ikke bestemt meg for hvilket merke/leverandør vi skal bruke. Fordelen er at hele systemet skal byttes ut (det gamle er fra slutten av 70-tallet) og vi kan bygge et godt system fra bunnen av.Hva burde vi velge? Jeg har kikket litt på maretron og det virker som får gode skussmål.Er det en fordel å satse på NMEA2000-standarden? (vi skal også batterimonitor forøvrig)(Det skal også sies at vi har et noe begrenset budsjett og at viktige er ikke at det er fancy, har touch og er trådløst, men at det funker som det skal. Jeg burde vel også nevne at vi skal seile melkeruta rundt atlanteren til sommeren og at utstyret kommer til å bli godt brukt) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 (redigert) Nå har riktig nok Najadverftet takket for seg, men de som jobbet der med elektro-delen nede burde kanskje ha noen nyttige meninger om det. For øvrig kan du jo prøve deg på Sorgenfri og/eller facebooksiden : Langturseilere. Redigert 12.Mars.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Hei SYGO, har du noen instrumenter fra før, eller er alt nytt?. Et av de mest brukte brukte systemene er vel fra Raymarine. De har også en wirelessvariant. Det finnes også mye annet å velge i. Her er f.eks en del av det Seatronic leverer. AIS kobler du bare direkte på PCen og du trenger ikke NMEA2000 for dette. Batterimonitor er det vel ingen grunn til å koble sammen med noen andre instrumenter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Som logg ville jeg valgt en uten bevegelige deler. Enten EM eller akustisk. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Som jeg forstår det går du ikke efter en løsning hvor der er en eller flere centrale multifunktions displays (MFD'er), der skal kunne integrere data fra forskellige kilder som kort, radar, ekkolod, motordata, AIS, vind mm. Du vil have kort på en PC og dedikerede instrumenter til de øvrige funktioner? Skal du hverken have radar eller autopilot? AIS kan du som Framtia skriver blot få ind på PC'en. De øvrige funktioner er ret standard. Så du skal "bare" have en eller flere følere monteret (log, dybbe, temeperatur, GPS) og det bedste er vel at få et par multiinstrument displays fra fx Raymarine, hvor du kan vælge mellem dybbe, fart, kurs, vind mm på hvert display. Selv ville jeg have overvejet at gå efter en MFD-løsning med et ethernet/NMEA-2000-netvæk. Fordelen er, at du på den måde fremtidssikrer din installation og kan udvide den efter behov. Det giver efter min mening mest langsigtet værdi. Men det kræver så at du får (mindst) et MFD som center. Det vil koste dig måske 20-25.000 mere, men du vil være uafhængig af PC og har en bedre basis for at kunne vokse. Og i et stort budget som en langtur er, så bør 20.000 ikke gøre den store forskel. Jeg ved, at mange ikke er enige med mig i denne filosofi, men sådan har jeg det bare... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 (redigert) Skal du hverken have radar eller autopilot? Regner vel med at han skal ha et vindror. Eller så er det jo sånn at han skal seile. Kanskje 25 døgn i ett strekk. Og da er behovet for elektronikk ombord litt annet enn det vi har fra havn til havn på kysten. Han trenger kun å slå på GPS en gang i døgnet for å bekrefte posisjonen. Så jeg ville valgt en enkel, god, standalone GPS slik som Furuno GP 32. Da trenger han heller ikke å slå på PC. Sånne systemer med MFD skjermer bruker fryktelig mye strøm. Og det har man som regel ikke så mye av i en seilbåt. Og så ville jeg kasta CM 93 kartene. For det første er de snart tyve år gamle, og for det andre er det piratkopier. Så hva ville Mulligan valgt? Akustisk logg fra Airmar. Den har også dybde. En vindmåler av et eller et annet fabrikat. F.eks. Nexus. GP32. + en liten i backup. Kjøre hele greia på en MacBook Air. Redigert 13.Mars.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Takk for gode tilbakemeldinger For å klarere litt. Vi har et gammelt ekkolodd og en gammel logg, som begge fungerer sånn halvveis. Tenker å bytte begge to. Vi har også VHF. Vi ser ikke for oss radar og heller ikke autopilot. Vi skal dog ha vindror (noen forslag til gode vindror?). Så det vi trenger da er: logg ekkolodd AIS vindmåler Jeg ser for meg to løsninger: 1. å koble vindmåler på et display sammen med ekkolodd og logg (tridisplay eller enkle eller). AISen kan ha eget display. Med denne løsningen er det kanskje vanskeligere å koble det opp til en data (men trenger jeg egentlig dette? det er kult, men ikke nødvendig.) Skulle jeg senere ønske N2k e.l. er det vel heller ikke noe problem å koble opp dette i etterkant. 2. å koble alle instrumentene sammen med en protokoll (som f.eks. NMEA2000, 0183 e.l.). Da er det lettere å koble det opp mot data, slik jeg har forstått det. Hva tenker dere om disse to mulighetene? Vet noen hva det koster med en basis NMEA2000-oppsettet? Når det gjelder GPS, skal vi bruke en dataGPS koblet opp til pcen og opencpn. Vi har en ekstra nå og skal kjøpe en nyere i tillegg. Når det gjelder cm93, er det slik jeg forstår formatet som jeppesen leverer sine C-MAP kart i, og har ingenting med når de er fra. Mine er fra 2011, som jeg tror holder. Hvis jeg har misforstått dette, så si gjerne i fra. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Jeg ville aldri dratt på langtur uten også å ha en autopilot, det er så mange situasjoner der det å kunne holde båten på en fast kurs er gull verdt. Koster noen kroner, men er det viktigste ekstrautstyret jeg har på min båt. Du skriver ekkolodd, men regner med at du klarer deg med en vanlig dybdemåler?. For å ha nytte av AIS-informasjon må du ha et eller annet display der informasjonen kan vises. Det finnes transpondere (ikke kjøpt kun AIS-mottaker, men transponder) med eget display, men det vanligste er å vise dette på PC eller vanlig kartplotter (typisk via NMEA0183, men nyere modeller kan også benytte NMEA2000). Jeg synes ikke det har så mye for seg å integrere en haug instrumenter sammen (spesielt om du ikke skal ha autopilot). Ville også kjøpt en enkel kartplotter å ha ombord, f.eks en Garmin 720. Den ville jeg hatt stående ved rattet ute, slik at en til en hver tid kan holde utkikk med dybder, AIS-info osv. uten å måtte gå ned under dekk. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Norskipper Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Jeg ville absolutt gå for nmea2000. Langt enklere kabling ved at du trekker en "stamkabel" forfra og bakover, og deretter kobler givere og instrumenter på denne bussen. Alt snakker med alt, og du kan mikse og trikse med display og givere. Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
SY Golden Orchid Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Gode tips du kommer med Framtia. Når det gjelder autopilot så tror jeg vi ikke kommer til å ha det, men vi får se. Mener dybdemåler ja, tenkte ikke at det var noen forskjell mellom dybdemåler og ekkolodd, men det er det selvsagt. Nå har vi tenkt å droppe kartplotter for å minimere kostnadene. Det blir mye penger med kart til denne. Jeg tenker at en repeater/display holder for å vise dybde/fart osv i cockpit. Tanken er at vi skal ha så lite elektronikk å ombord for minske innkjøps og driftskostnader. Fokus er på tur og seiling, ikke på vedlikehold/bytte av defekte duppeditter. Skulle gjerne hatt en AIS-sender, men blir nok bare en mottaker. Penger og de... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.