Tropic1 Startet 12.Mars.2013 Del på Facebook Startet 12.Mars.2013 Har en scand tropic 7800 1997 mod. I den står en sleipner 20A lader som er det eneste 230 v jeg har ombord.Har ikke noen landstrømsentral eller "zink saver", men bruker bare en jordet skjøteledning for utendørs bruk.Ligger med landstrøm 5-10 døgn i året. Det er ikke landstrøm i brygga der jeg ligger, men det vil trolig værepå plass i løpet av et par år. Da vil jeg nok bli fristet til å topplade batteriene litt oftere..men mer enn 10¨-20døgn blir det nok ikkeBør jeg investere i et landstrømsopplegg med sikring, jordfeilbryter og galvanisk isolator ? Eller duger detslik jeg har det idag ?Anodene er moderat tæret etter en sesong. Aldri hatt noe tæring på drev eller propeller. Skifter anoder 1 gang pr.år. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Hei, Så snart en lader er fastskrudd eller beregnet for det, er det en fast installasjon og det er krav til fast opplegg. Men her ville jeg fortsatt som du allerede gjør. Det du bør sjekke er om laderen er dobbelt isolert. Er den ikke det, så er det en god ide og kople en jordfeilbryter i serie med skjøteledningen om du er redd for at jordfeilvernet på landstrømmen ikke virker. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Den enkleste landstrømpakken til ctek koste ikke all verden, dog kommer landkabelen i tillegg og de har en egen type inntakskontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Legg laderen på en treplate og bruk jordet skjøteledning av utendørs kvalitet. Det går helt bra, og er lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Går heilt fint :-) Kva som er krav til i fritidsbåt kjenner eg ikkje til. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Jeg har hatt det slik i mange år nå. En helt grei løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tropic1 Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Tusen takk for alle innspill. Lar det nok være slik det er, men kobler for sikkerhetskyld til en jordfeilbryter slik JRK foreslår. Laderen er montert på en treplate Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.