Jump to content

Landstrøm kun til batterilader, er det ok med skjøteledning?

Tropic1

Recommended Posts

Har en scand tropic 7800 1997 mod. I den står en sleipner 20A lader som er det eneste 230 v jeg har ombord.
Har ikke noen landstrømsentral eller "zink saver", men bruker bare en jordet skjøteledning for utendørs bruk.

Ligger med landstrøm 5-10 døgn i året. Det er ikke landstrøm i brygga der jeg ligger, men det vil trolig være
på plass i løpet av et par år. Da vil jeg nok bli fristet til å topplade batteriene litt oftere..men mer enn 10¨-20
døgn blir det nok ikke

Bør jeg investere i et landstrømsopplegg med sikring, jordfeilbryter og galvanisk isolator ? Eller duger det
slik jeg har det idag ?

Anodene er moderat tæret etter en sesong. Aldri hatt noe tæring på drev eller propeller. Skifter anoder 1 gang pr.
år.

Hei,

Så snart en lader er fastskrudd eller beregnet for det, er det en fast installasjon og det er krav til fast opplegg. Men her ville jeg fortsatt som du allerede gjør. Det du bør sjekke er om laderen er dobbelt isolert. Er den ikke det, så er det en god ide og kople en jordfeilbryter i serie med skjøteledningen om du er redd for at jordfeilvernet på landstrømmen ikke virker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...