Jump to content

isolere 49ft aluminiumsbåt, meninger eller tips og triks?

ronjahund

Recommended Posts

hei jeg skal bygge litt om i båten og tenkte og isolere litt bedre.og redusere dieselutgiftene:)

båten er en 49f aluminiumsbåt

dørken er ikke isolert så der tenkte jeg og legge blå 20mm isoporplater,så laminatgulv på toppen,limer isoporplatene til dørk

skroget er isolert med 5cm glava,så plater utenfor dette.der tenkte jeg og legge enslags tynn isolasjonsmatte(super quilt fra iso.no)som er en reflekterende tynn isolasjonmatte,så nye plater over dette.rundt vinduene legger jeg de blå isoporplatene så ny treplateplate over,og et lag plexiglass over de gamle vinduene,da blir det et luftlag mellom plexi og glass,som kanskje vil stoppe kondensen på vinduene.noen som har noen meninger eller tips og triks??

hehe hvis dette var forstålig da(uten bilder osv)

Forstår eg riktig at du vil isolere ekstra utenpå det som allerede er kledt? Har du mulighet, så sjekk at det er lufting mellom skrog og isolasjon. Det vil kunne komme kondens der som må få lov å renne ned i kjølen.

Eg ville brukt gulvbelegg eller heiltre på gulvet. Kanskje noko kork-belegg. Laminat er kaldt gulv.

Eg leker litt med tanken å finne ein skum-spray isolasjon å sprøyte på innside skrog enkelte plasser, men det må være brannhemmende. Tenker å bruke det feks under køy i forpiggen, rundt tunell til baugpropell osv. Har sett slik i klasset passasjerbåt. Han kalte det for sandwich isolasjon.

vi har 5cm rochwool stort sett over alt og så plater. Ingen problem med dugg på enkle vindu.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja stemmer det,rett og slett isolere båten somm en kjøleboks,med styrofoam plater,har mange lufteventiler så inneklima tror jeg ikke er no problem,bekymrer meg mest om hva som kan komme av fukt bak styrofoamplatene,og den originale isolasjonen,tanken er jo og gjøre det helt tett i sider og dørk,skummer alle eventuelle gliper i styrofoam platene

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...