ronjahund Startet 13.Mars.2013 Del på Facebook Startet 13.Mars.2013 hei jeg skal bygge litt om i båten og tenkte og isolere litt bedre.og redusere dieselutgiftene:) båten er en 49f aluminiumsbåt dørken er ikke isolert så der tenkte jeg og legge blå 20mm isoporplater,så laminatgulv på toppen,limer isoporplatene til dørk skroget er isolert med 5cm glava,så plater utenfor dette.der tenkte jeg og legge enslags tynn isolasjonsmatte(super quilt fra iso.no)som er en reflekterende tynn isolasjonmatte,så nye plater over dette.rundt vinduene legger jeg de blå isoporplatene så ny treplateplate over,og et lag plexiglass over de gamle vinduene,da blir det et luftlag mellom plexi og glass,som kanskje vil stoppe kondensen på vinduene.noen som har noen meninger eller tips og triks?? hehe hvis dette var forstålig da(uten bilder osv) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Forstår eg riktig at du vil isolere ekstra utenpå det som allerede er kledt? Har du mulighet, så sjekk at det er lufting mellom skrog og isolasjon. Det vil kunne komme kondens der som må få lov å renne ned i kjølen. Eg ville brukt gulvbelegg eller heiltre på gulvet. Kanskje noko kork-belegg. Laminat er kaldt gulv. Eg leker litt med tanken å finne ein skum-spray isolasjon å sprøyte på innside skrog enkelte plasser, men det må være brannhemmende. Tenker å bruke det feks under køy i forpiggen, rundt tunell til baugpropell osv. Har sett slik i klasset passasjerbåt. Han kalte det for sandwich isolasjon. vi har 5cm rochwool stort sett over alt og så plater. Ingen problem med dugg på enkle vindu. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ronjahund Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Ja stemmer det,rett og slett isolere båten somm en kjøleboks,med styrofoam plater,har mange lufteventiler så inneklima tror jeg ikke er no problem,bekymrer meg mest om hva som kan komme av fukt bak styrofoamplatene,og den originale isolasjonen,tanken er jo og gjøre det helt tett i sider og dørk,skummer alle eventuelle gliper i styrofoam platene Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Hmm ingen isolasjonsguruer her?.... :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Jeg har brukt en isolasjon som heter Armaflex fra Glava i båten. 19 mm tykk. Lukkede celler. Brenner ikke, lite gasser. Husker jeg ikke helt feil, så tilsvarte 10 mm med armaflex, 100 mm vanlig glava.. Det skal være vanskelig å få tak i nå, og det koster drøyt 3500 kr for 6m2. Sitér dette innlegget Link to post
ola volvo Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Ser at det ofte blir brukt armaflex på nybygg . den blir limt rett på aliminiumen . De er også nøye med å ha minst mulig festepunkt fra aluminium til innervegger l og tak som leder varmen /kulden - Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 En link til et stålbåtforum og metoder for å isolere metallskrog finner du her http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=403.msg6958#msg6958 Søk på "isolering" Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.