Jump to content

Galia 530 med 130 hk yamaha v4, hvilken propellstørrelse?


Viking.

Recommended Posts

yamaha_130.jpgHei.

Er eier av en Galia 530 på 3-4. året nå. Fornøyd med båten :thumbsup:

 

Har en 70 hk yamaha som skal byttes ut med en yamaha 130 hk.

Fungerte bra med 1-2 personer ombord, lett i plan og 27-28 knop.

 

Men med flere ombord, og spes i tillegg bagasje for å overnatte på øyene blir denne for liten. Sliter unødvendig mye..

 

MEN redningen har kommet i form av en 130 hk yamaha v4 i usedvanlig god stand!!

 

Denne monteres trolig i påsken, hvis all is i havna er borte.

 

Trenger litt tips om riktig propell til denne. Ser for meg at en 19 eller 21" original yamaha alu propell blir korrekt.

 

 

Noen med erfaringer her? Tar i mot tips med takk :smiley:

 

(ja jeg vet jeg kan prøve meg frem med max turtall og korrigere meg inn den veien. Men tips er fint)

 

 

info om båt:

 

Length overall Loa [m] : 5,37
Beam overall Boa [m] : 2,38
Draft min. Tmin [m] : 0,26/0,32
Draft max. Tmax [m] : 0,36/0,43
Height from water line [m] : 2,30
Fuel tank capacity [dm3] : 130
Mass of Light Craft Condition LCC [kg] : 1.171
Mass of Craft with Maximum Load LDM [kg] : 1.731/1.826
Min. engine power [KW/PS] : 37/50
Max. engine power [KW/PS] : 110/150

 

Redigert av Ingar (see edit history)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Jeg har en sessa 19 med samme motor. Den veier vel ca 700 kg pluss motor.. har en ballistic 19" stålpropell på den som fungerer bra.. din er vel noe tyngre så kanskje 17 passer?? Ellers er det en driftsikker og tørst motor;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Kan godt hende du kan bruke propellen som sto på 70-hesteren. Den er lavere giret og bruker gjerne propeller med relativt stor stigning

 

"mass of light craft condition" = 1171 kg , det var mye vekt på knappe 18 fot... er det inklusiv motor og full tank?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei.

Glalaks:

Ja kan hende du har rett i det. Stod en gml 17" på ved kjøp. Tester turtall med denne før innkjøp av ny propell. Hva gjør båten din av knop? Tørst ja, har du målt?

En litt nyere 115 4t må jeg gi + 40.000.- for.. Får kjørt MYE for denne summen... Kan nok leve med tørsten en stund da tenker jeg :-)

 

 

Ivar:

Litt overrasket selv hvis dette er vekten..

mass of light craft condition-betyr det vekt på godt norsk?

 

Solid båt, men 1171 overrasket meg også...

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Googlet litt, fant dette hos 2 leverandører:

 

Galia 530 er en ypperlig båt for turer i alle værforhold. 530 fakta: lengde: 5,37 bredde: 2,38 vekt båt: 660kg.

 

Så "mass of light craft condition" betyr da nok ikke vekt nei..

 

Glalaks, hva er bredde og vekt på din båt?

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Ja du kjører mye for 40000. Hehe.. Min båt er vell Ca 680 kilo tom.. Ca 220 bred kanskje.. Usikker..

 

Gikk 40-41 knop..

 

Om båten bare veier 650 kilo så blir nok 17" alu for lett.. Hadde 21" alu før jeg satte på ballistic.. Fikk Ca 5400 rpm med den.. Ca det samme med 19" ballistic. ..

 

Aldri målt forbruk da jeg sjelden kjører langt.. My småkjøring/ vannski osv.. Men den er ikke så ille på marsjfart på 25-30 knop.. Går veldig lett.. Det e med spaken i bånn at bensinen virkelig strømme!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

kan f.eks være kjøreklar vekt med f.eks motor, fulle tanker og 2 pers ombord..?

 

Nei.

Blir litt vel mye gjetting dette Ivar...

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Ja du kjører mye for 40000. Hehe.. Min båt er vell Ca 680 kilo tom.. Ca 220 bred kanskje.. Usikker..

 

Gikk 40-41 knop..

 

Om båten bare veier 650 kilo så blir nok 17" alu for lett.. Hadde 21" alu før jeg satte på ballistic.. Fikk Ca 5400 rpm med den.. Ca det samme med 19" ballistic. ..

 

Aldri målt forbruk da jeg sjelden kjører langt.. My småkjøring/ vannski osv.. Men den er ikke så ille på marsjfart på 25-30 knop.. Går veldig lett.. Det e med spaken i bånn at bensinen virkelig strømme!

Så for meg 38-42 knop, så det stemmer nok bra. Blir en fin økning fra 27-28knop.

Jeg kjører oftest i 22-23 knop, så da blir det sikkert ikke voldsom forskjell..

 

Merket du mye forskjell med stålbytte, eller var det mest placebo?

Yamaha alu kommer jo godt ut i tester mot div stål propeller...

 

Båten:

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15677/imag0132.jpg

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Merker litt forskjell ja.. Bedre aks og litt mere toppfart.. Ca 1-2 knop.. Og den kan trimmes litt mere, som kan være en fordel på din båt som kanskje er litt framtung?

 

 

Er du ellers fornøyd med båten? Vurderte en stund en Galia 565/620..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Nei.

Blir litt vel mye gjetting dette Ivar...

Så "mass of light craft condition" betyr da nok ikke vekt nei..

 

 

Såkalt "kvalifisert gjetting" :giggle:

 

Beklager OT, men jeg var bare nysgjerrig på begrepet som jeg ikke hadde hørt om før.

 

hentet fra http://virtual.vtt.fi/virtual/fmav2009/en/index.htm

5.1. Mass in light craft condition

 

5.1.1. Mass of completed craft equipped with permanent gear but without crew, stores or cargo according to ISO 8666, with the following exceptions:

Anchoring and mooring equipment is included in the light craft condition mass. They are assumed to be at least (LH - 2,5)2, but not less than 15 kg

Liferafts are also included.

 

5.1.2. For boats with outboard motors, the following shall apply as appropriate:

a) The outboard engine(s) shall be mounted in working position. Mass of the engine(s) will be taken according to table 2a and 2b.

b) Where batteries are fitted they shall be mounted in the intended position. The mass allowed for outboard engine batteries shall not be less than that given in Table 2a and 2b.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Merker litt forskjell ja.. Bedre aks og litt mere toppfart.. Ca 1-2 knop.. Og den kan trimmes litt mere, som kan være en fordel på din båt som kanskje er litt framtung?

 

 

Er du ellers fornøyd med båten? Vurderte en stund en Galia 565/620..

Hei igjen.

1-2 knop tror jeg ikke jeg betaler noen tusen for, race hadde dette vært et "must", men ikke med denne båten.

 

Tror jeg ender på org alu, som skal yte bra til disse motorene. Faktisk ikke så veldig fremtung :-)

 

Joda, fornøyd med norsk/polsk båten min. 620'n er litt finere og ligger trolig enda bedre i vannet pga mer lengde. Bør prøves hvis designet likes..

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Har samme motor på en Ørnvik 565 HT, ca 800kg inkl. maskin og full tank. Ballistic stålpropell 21". Gjør 40+ nm/t. Fungerer bra, går "rimelig" rundt 22-23 knop, brenner fort 55-60ltr/t ved full tyn. Har liggende en original alu. propell som jeg ikke har prøvd enda...

Takk for info zapata. Det bekrefter de ca 40 jeg trodde jeg skulle få.

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Heheh.. Ja det er vel kunn designet på den jeg ikke liker.. hehe.. Smart og praktisk båt, men ikke så pen synes jeg.. men den er finere på sjøen enn på bilder..

 

Hva mener du med norsk/polsk? har den norske gener? trodde den var ren polakk jeg.. hehe

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Mener det var norske designere. Men bare hva jeg har lest av et innlegg et sted.

 

620 har noen penere linjer syntes jeg.

 

Igjen, meget fornøyd med båten! :-)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...