Jump to content

AIS antenne - Glomex RA111 vs RA111AIS


bjorngb

Recommended Posts

Holder på å montere plotter/radar/AIS.

 

Så har jeg tenkt å prøve å plasere AIS antenne litt opp i høyden, så jeg tenker på å montere den opp/ned under radar (bruke den ene bolten i radar). Så kommer spørsmålet: RA111AIS leveres med 9 meter kabel - det rekker ikke frem til AIS transponder og må evt forlenges. RA111 kommer med 18m kabel og må ikke skjøtes. Hva er å foretrekke?

 

Og - er det noe problem å montere AIS antenne her? Den vil være 10 cm forran masten og henge opp/ned. Eller vil det være like greit å montere denne på pushpit - evt en 90 cm VHF antenne på pushpit.

 

Litt av poenget er å kunne bli plukket opp på marinetraffic.com - ellers er sikkert rekkevidden god nok uansett. Men det er uansett fint å ha så god rekkevidde som mulig

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post

Hvis du går efter at blive set så ville jeg gå efter en længere antenne. Jeg havde selv først installeret en lille kvartbølgeantenne. Her fik jeg mål ind på op til 6 nm. Så skiftede jeg til en halvbølge og vips: nu kom der mål ind helt op til 20-25 nm.

 

Jeg tror at antenneeksperter vil give mig ret i at en så kort antenne ikke har samme effekt som en længere.

Link to post

Slik jeg har erfart AIS-klasse B så er problemet at man kun sender med 2W. En god antenne høyt plassert er gull verdt, men når det gjelder å nå frem til MT-mottaksstasjoner så kommer man til kort nesten uansett. Når det gjelder mottak av andres signaler så vil forbedringen merkes mye bedre, da man jo får inn sendere som er så langt unna at jordkrumning og topografi får større betydning som begrensende for signalet. Jeg har derfor valgt å bruke min ordinære VHF-antenne i toppen av masta og splitter. Det har fungert perfekt i to år nå (Digital Yacht splitter). Men det er sjelden jeg vises på MT...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Her har du min montering med AIS-antennen til højre. Både AIS og VHF fungerer top med ingen problemer i hverken synlighed, modtagning af AIS eller VHF. Antennerne står på targaen i cirka 4 meters højde. Men i din situation med mast og sejlbåd havde jeg nok også forsøgt med en splitter først! Det koster måske lidt mere men det sparer rigtig meget tid i monteringen, jo.

 

 

bp_ais_3.jpg

Link to post

Ok - så det er bedre med en lang antenne montert 1.5 meter over sjøen, enn en kort som er montert 7m opp? Evt hvor tett opp mot eksisterende VHF kabel kan en ny antenne installeres uten at det blir problem? Tenker da evt. å montere lang antenne i mastetoppen, men der er VHF antenne allerede montert...

Jeg holder på å montere AIS antenne også, både vhf og AIS antenne vil stå på dekket. Hvor langt fra hverandre må de to antenner stå, begge er 90cm.

 

Bjørkski_2

Link to post
  • 2 uker senere...

Kjøpte denne i dag. Den skulle være veldig bra (burde det til prisen) - men den returneres. Etter sigende skulle denne kunne monteres innvendig med godt resultat - men ikke hos meg... Når denne var inni båten fikk jeg inn 3 mål (hvorav to var i gjestehavnen 200m borte.) Ved plassering oppå bommen fikk jeg inn 10 mål - 4 skip som var 6nm borte, i basestavajon 36nm borte + noen mål i nærheten. Ved bruk av 90cm antennen i mastetoppen, fikk jeg ikke 74 mål - 40 fra 6nm til 16nm + 2 baser på 26 og 27nm.

 

Så jeg er tilbake i tenkeboksen...

 

Kanskje jeg bytter den i en RA111 eller tilsvarende og prøver å heise den litt opp i masten... Eller en 1,5m fra pushpit. Dersom det ikke blir bedre ender jeg nok med en splitter...

Link to post

Ved bruk av 90cm antennen i mastetoppen, fikk jeg ikke 74 mål - 40 fra 6nm til 16nm + 2 baser på 26 og 27nm.

 

Hvorfor i all verden er du interessert i båter 10, 20 eller 30Nm unna? Slik jeg ser det, er dette et anti kollisjon system, og da holder det med noen få Nm rekkevidde!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Å bli sett på Marine Traffic er helt enkelt med en transponder og mobilt bredbånd. Det testet jeg ut sist sesong. Med AIS-transponderen koblet til plotteren, så jeg alle båter i nærheten. Og med USB-kobling til PC'n, streamet jeg min egen posisjon (og båter i nærheten) via ICE mobilt bredbånd til MT. Men husk at det kan være opp til 10min. forsinkelse før MT legger dette ut. Dermed var jeg synlig alle steder der jeg hadde mobilt bredbånd dekning. Og det er 100% med ICE der jeg ferdes mellom Drøbak og Göteborg. At AIT2000 transponderen fra Digital Yacht kranglet og døde og måtte erstattes med ny to ganger, er en annen sak. Nå ser det ut til at jeg får byttet den inn med en Raymarine AIS 650 transponder for årets sesong. Håper den funker bedre.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...