bjorngb Startet 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2013 (redigert) Holder på å montere plotter/radar/AIS. Så har jeg tenkt å prøve å plasere AIS antenne litt opp i høyden, så jeg tenker på å montere den opp/ned under radar (bruke den ene bolten i radar). Så kommer spørsmålet: RA111AIS leveres med 9 meter kabel - det rekker ikke frem til AIS transponder og må evt forlenges. RA111 kommer med 18m kabel og må ikke skjøtes. Hva er å foretrekke? Og - er det noe problem å montere AIS antenne her? Den vil være 10 cm forran masten og henge opp/ned. Eller vil det være like greit å montere denne på pushpit - evt en 90 cm VHF antenne på pushpit. Litt av poenget er å kunne bli plukket opp på marinetraffic.com - ellers er sikkert rekkevidden god nok uansett. Men det er uansett fint å ha så god rekkevidde som mulig Redigert 13.Mars.2013 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Hvis du går efter at blive set så ville jeg gå efter en længere antenne. Jeg havde selv først installeret en lille kvartbølgeantenne. Her fik jeg mål ind på op til 6 nm. Så skiftede jeg til en halvbølge og vips: nu kom der mål ind helt op til 20-25 nm. Jeg tror at antenneeksperter vil give mig ret i at en så kort antenne ikke har samme effekt som en længere. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 (redigert) Enig med Andy der ja var.... ikke rare pisken og den var beregnet for regatta så er sikkert ikke behov for lang rekkevidde derbare husk høyere/lengre antenne gir bedre rekkevidde Redigert 14.Mars.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bjorngb Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Ok - så det er bedre med en lang antenne montert 1.5 meter over sjøen, enn en kort som er montert 7m opp? Evt hvor tett opp mot eksisterende VHF kabel kan en ny antenne installeres uten at det blir problem? Tenker da evt. å montere lang antenne i mastetoppen, men der er VHF antenne allerede montert... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Slik jeg har erfart AIS-klasse B så er problemet at man kun sender med 2W. En god antenne høyt plassert er gull verdt, men når det gjelder å nå frem til MT-mottaksstasjoner så kommer man til kort nesten uansett. Når det gjelder mottak av andres signaler så vil forbedringen merkes mye bedre, da man jo får inn sendere som er så langt unna at jordkrumning og topografi får større betydning som begrensende for signalet. Jeg har derfor valgt å bruke min ordinære VHF-antenne i toppen av masta og splitter. Det har fungert perfekt i to år nå (Digital Yacht splitter). Men det er sjelden jeg vises på MT... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjorngb Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Hmm - kanskje det blir litt flere båtpenger til en splitter... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Her har du min montering med AIS-antennen til højre. Både AIS og VHF fungerer top med ingen problemer i hverken synlighed, modtagning af AIS eller VHF. Antennerne står på targaen i cirka 4 meters højde. Men i din situation med mast og sejlbåd havde jeg nok også forsøgt med en splitter først! Det koster måske lidt mere men det sparer rigtig meget tid i monteringen, jo. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Ok - så det er bedre med en lang antenne montert 1.5 meter over sjøen, enn en kort som er montert 7m opp? Evt hvor tett opp mot eksisterende VHF kabel kan en ny antenne installeres uten at det blir problem? Tenker da evt. å montere lang antenne i mastetoppen, men der er VHF antenne allerede montert... Jeg holder på å montere AIS antenne også, både vhf og AIS antenne vil stå på dekket. Hvor langt fra hverandre må de to antenner stå, begge er 90cm. Bjørkski_2 Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Jeg er litt frem og tilbake... Tror jeg skal få testet å heise en RA111 opp et stykke i masten for å se hvordan mottaker/senderforholdene blir før jeg bestemmer noe... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Kjøpte denne i dag. Den skulle være veldig bra (burde det til prisen) - men den returneres. Etter sigende skulle denne kunne monteres innvendig med godt resultat - men ikke hos meg... Når denne var inni båten fikk jeg inn 3 mål (hvorav to var i gjestehavnen 200m borte.) Ved plassering oppå bommen fikk jeg inn 10 mål - 4 skip som var 6nm borte, i basestavajon 36nm borte + noen mål i nærheten. Ved bruk av 90cm antennen i mastetoppen, fikk jeg ikke 74 mål - 40 fra 6nm til 16nm + 2 baser på 26 og 27nm. Så jeg er tilbake i tenkeboksen... Kanskje jeg bytter den i en RA111 eller tilsvarende og prøver å heise den litt opp i masten... Eller en 1,5m fra pushpit. Dersom det ikke blir bedre ender jeg nok med en splitter... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Ved bruk av 90cm antennen i mastetoppen, fikk jeg ikke 74 mål - 40 fra 6nm til 16nm + 2 baser på 26 og 27nm. Hvorfor i all verden er du interessert i båter 10, 20 eller 30Nm unna? Slik jeg ser det, er dette et anti kollisjon system, og da holder det med noen få Nm rekkevidde! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jo, men TS ønsker jo at blive set også. Og da sendeeffekten er så pas lav, så betyder det meget med antennens placering. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Joda, joda, men en trenger ikke å bli sett 10Nm unna! Dette med rekkevidde for AIS virker vor meg som det rene hysteri! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Jeg har en 10-15 "vennebåter" som jeg liker å se etter når jeg ferdes, så best mulig sende/mottaksmuligheter kan ha stor nytteverdi selv om det ikke trengs så mye for navigasjonens del. Men som nevnt over er det å bli lett synlig på MT umulig (da må man heller skaffe seg en klasse A transponder...). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 (redigert) Å bli sett på Marine Traffic er helt enkelt med en transponder og mobilt bredbånd. Det testet jeg ut sist sesong. Med AIS-transponderen koblet til plotteren, så jeg alle båter i nærheten. Og med USB-kobling til PC'n, streamet jeg min egen posisjon (og båter i nærheten) via ICE mobilt bredbånd til MT. Men husk at det kan være opp til 10min. forsinkelse før MT legger dette ut. Dermed var jeg synlig alle steder der jeg hadde mobilt bredbånd dekning. Og det er 100% med ICE der jeg ferdes mellom Drøbak og Göteborg. At AIT2000 transponderen fra Digital Yacht kranglet og døde og måtte erstattes med ny to ganger, er en annen sak. Nå ser det ut til at jeg får byttet den inn med en Raymarine AIS 650 transponder for årets sesong. Håper den funker bedre. Redigert 27.Mars.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.