Jump to content

Tykkelse på gods i mast på 38 fot seilbåt?


Popeye70

Recommended Posts

Jeg skal feste et par mastesteg nederst på masta, og lurer i den forbindelse på om noen har en relativt kvalifisert mening om hvor tykt gods det typisk er i masta på en 38-foter fra 2005.

 

Planen er å poppe fast stegene, som er av kunstfiber (MastStep kjøpt hos Seatronic). Disse er ca 4-5 mm tykke ved hullene, så jeg er usikker på om jeg må få tak i litt lenger nagler enn "standard".

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ser du ikke dette f.eks i dreneringshullet nede ved mastefoten?. Her er info fra leverandøren, men jeg har ikke lett grundig etter dimensjoner på godset. Vi tro det er et sted rundt 6-7 mm, men det er ikke kvalifisert gjetning, bare en finger i været.

 

Se også her: http://www.sparcraft.com/uk/technical_support/technical_brochures/ocean_range/default.asp

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Fremtia. Jeg ser dessverre ikke mastefoten fra kontorplassen min, og det er nok en god ting. Hadde jeg sett den hadde jeg neppe fått gjort mye på jobben. :wink:

 

Problemet mitt er at jeg var i båten i går ettermiddag og tok med et av mastetrinnene hjem for å måle godstykkelse og hullstørrelse, men glemte å måle på masta. Når jeg skulle begynne å tenke på å bestille popnagler manglet jeg plutselig et vesentlig mål...

 

Men... Husker jeg rett hvis jeg mener å ha sett at du har skrevet her inne et sted at du brukte selvgjengende skruer på mastesteg på din båt? Hvis ja - fungerer det bra? Hva gjorde du med skruespissene som stikker inn i masta? Filte de ned? Du er ikke redd for at disse skal ødelegge kabler eller fall inne i masta?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske at jeg har brukt selvgjengende skruer i masta, nagler er absolutt det jeg vil foretrekke av flere årsaker. Her er det Selden skriver om bruk av nagler i deres master:

 

 

Av korrosionsskäl är pop-nit i

Monel-legering det mest lämpliga fästelementet, speciellt vid
montage i tunnväggiga (< 3 mm) profiler. Den del av popniten
som är innanför mastprofilen skall ha en längd motsvarande
1,0-1,5 x nitens diameter. Pop-nitens splint skall
alltid slås ut. Den är tillverkad i stål och kommer att rosta med
missfärgning som följd.

 

Så det er godt mulig at veggtykkelsen din er mye tynnere enn det jeg gjettet tidligere her.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Selden har selvgjengende skruer som blant annet brukes til å montere "halyard leads", ledebøyler til genuafallene når det er montert rulleforseil.

De er ikke spisse i tuppen, men har en slags trekantet fasong som blir mer og mer rund innover gjengene. Jeg mener å huske at de er 5,3 mm i Ø.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...