Link Startet 14.Mars.2013 Del på Facebook Startet 14.Mars.2013 Ganske grønn på område, men nyskjerrig. Båten er en Maxi Maxim 26 fot, 2200kg. Motor er Md21b(61hk) Med 110s drev(seildrev). Gear utveksling er 2,15:1 Dagens propell er 15 x 13. Treblad. Fullfart 11 knop 3600 o/min Marsj 7-8 knop 2800-3000 o/min. Men hva skjer så om man setter på en 16 x 11 propell eller en 17 x 14? Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
ebonita Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 11 knop när motorn varvar ut och då sannolikt ger sin bästa effekt innebär antagligen att båten kämpar med nedgrävd akter och gör mycket svall. Det blir en resa i konstant uppförbacke och möjligheterna att nå högre hastighet genom propellerbyte är nog små. Detta dilemma var väl typiskt för Maxim som såvitt jag har förstått aldrig nådde de i broschyrerna förespeglade högre fartnivåerna. Troligen får Du ett lugnare, behagligare och mera ekonomiskt båtliv om Du accepterar detta och drar av tills båten anammar en deplacerande fart på 6,5 knop eller så. Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Ja den graver seg ned på full fart. Ja har også forstått at disse båtene aldri har vært oppe i 15 knop som beskrevet i brosjyren. Å jeg mener det står rett propell på båten nå. Men nyskjerrig på hva som hadde skjedd om man hadde bytta. Kunne man feks, fått bedre marsjfart og mindre toppfart o.l Jeg har jo ikke tenkt å ta liv av motoren, den har et frynsete rykte... Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
index Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Du vil få høyere fart på lavere turtall, og ikke klare å oppnå max turtall du har nå. Samtidig så vil motoren arbeide tyngre over hele registeret. Hva som er det beste over tid er ikke godt å si, men det er vel alment kjent at MD21'en ikke bør kjøres stort over 3000 rpm om du skal ha motor en stund. Samt å gi den god tid til oppvarming og nedkjøling. Med forsiktig bruk og godt stell er disse motorene forbausende bra, egentlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mizar Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 (redigert) Da jeg gikk fra 20 til 36 hester på min 24 fots snekke, byttet jeg fra 14x13 propell til 17x14. Sjekket med Sleipner at akslingen på 25mm tålte dette, og det gikk bra (relativ kort aksling). Resultate er at den går opp til skrogfarten (6,5kn) på lavere turtall, og opp til skrogfarten er det bare mer behagelig. Båten er lettdrevet opp til skrogfarten, og den litt sterkere motoren klarer dette fint på lavere turtall. Den gamle propellen for 20 HK gjorde at jhekken gravde seg ned hvis jeg ga på mer, med kraftigere motor. Denne båten har et displasement på 3500 kg ren displasement skrog. Da jeg vurderte hvordan jeg kunne få lavere turtall og stillere motorgange, ble jeg fortalt at med min motor DV36 /toppturtall= arbeidsturtall=3600 o.min ville ett trinn økning på propelldiameteren gi inntil 200 i redusert omdreingstall ved full belastning, altså hvis jeg gasser på utover skrogfarten. Resultatet av å gå fra 14x13 til 17x14, er at jeg kan putre av gårde på 2000 o./min. Hvis jeg gasser på, har jeg vært oppe i 8,5 kn, og da lå jeg på 3500 o./m, altså nesten fulltreffer. .Den propellen jeg har, er altså litt i tyngste laget for å komme opp i maks ytelse på motoren, men det er en god reserve å ha i motstrøm eller av andre grunner. Jeg lar likevel ikke båten gå fortere enn skrogfarten, da det er som å kjøre bil i motbakke på for høyt gir. Motoren liker det ikke. Men hvis forholdene forøvrig kan sammenlignes med din, vil jeg tro at en 17x14 propell kunne passe bra? Du har jo noen flere hester, og halvplanende skrog? Men pass på at diameteren på propellen ikke tar mer enn maks 80% av plassen den har, trangere forhold kan gi kavitering og virvelstrømmer som sluker kraft uten å gi bedre fremdrift. Med alle forbehold om at jeg kan ta feil. Det beste er å få en ekspert til å dimensjonere propell/motrkraft til akkurat din båt. Redigert 14.Mars.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Link Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Jeg vil ikke kalle det jeg har et halvplaner skrog, da det er litt kjøl på denne, ser litt ut som en seilebåt under. Å den begynner egentlig ikke og løfte seg ut/grave seg ned før jeg passerer 3000 o/min nå. Så rundt 2700 - 3000 går den fint uten mye støy. Så det hadde bare blitt for gøy å prøve en anna propell! Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
ebonita Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Vad som möjligen skulle kunna uppnås med en annan propeller är väl då att Du kan marscha i 6-7 knop med lägre motorvarvtal, och lugnare/tystare gång, men samtidigt så offrar Du sannolikt lite av toppfarten. Och på köpet får Du en motor som blir lite hårdare belastad om Du 'lägger reglaget på bordet'. Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Never change a winning team heter det jo, å det er vel det som må gjelde her tenker jeg. Merker det er på tide å komme igang med pussen nå, så enn slipper å sitte å tenke på så mye! Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.