Jump to content

Norge invaderar – krig i norra Bohuslän. Dårlig norsk oppførsel

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Fra kommentarfeltet:

Det verkar som om många norrmän byter skepnad så fort de kommer utanför sitt eget lands gränser. Varför?
Ni norrmän som troligtvis vet med er att ni utnyttjar den svenska gästfriheten med allemansrätt på ett oatrigt och felaktigt sätt kan stanna hemma. Ni som har förstått att ni är gäster i främmande land och beter er ödmjukt är varmt välkomna.

Jeg har hatt noen opplevelser med nordmenn på svenskekysten som har gjort at jeg ikke har vært spesielt stolt av flagget i hekken. De to siste somrene har jeg stort sett feriert på Sørlandskysten, og selv om man av og til opplever folk som "eier havna" der også, så føles det litt mindre "harry" med brautende typer.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Guest Avmønstret#

Men hovedgreia svenskene drar frem, at nordmenn drar med seg campingstoler på land og okkuperer knauser osv, det er vel egentlig ikke så vanlig i den norske skjærgården? Om teorien er at nordmennene i Sverige egentlig er i hovedsak fra Oslo så burde vel egentlig slik okkupasjon være vanlig i Oslofjorden også? Er det det eller oppfører man seg anderledes når man seiler inn i Sverige?

Mon tro om dette har noe med ski vm å gjøre? ;)

Fra spøk til alvor; jeg tror ikke nordmenn er viden kjent for å albue seg frem her i verden. Men er det slik at vi nordmenn oppfattes som ufine i vårt naboland, så syntes jeg de av oss som ferierer i Sverige bør ha det i tankene når sommeren kommer. Det handler om å vise respekt når man er på besøk.

Men hovedgreia svenskene drar frem, at nordmenn drar med seg campingstoler på land og okkuperer knauser osv, det er vel egentlig ikke så vanlig i den norske skjærgården? Om teorien er at nordmennene i Sverige egentlig er i hovedsak fra Oslo så burde vel egentlig slik okkupasjon være vanlig i Oslofjorden også?

Jeg vil vel si at det er meget vanlig at båtfolket går i land og gjerne tar med seg stoler, tepper og grill for å sitte på land. Dette er jo veldig vanlig blant de som har mindre båter, og mange gjør dette selv om de har bra med plass i båten. Jeg skjønner ikke grunnen til sutringen om dette. Det er vel nok plass på svaberg og knauser langs kysten at dette ikke bør være et problem?

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Guest Avmønstret#

Men svenskene mener det er uhørt å okkupere på denne måten. De påpeker også at stoler osv kan stå tomme bare for å holde plassen. Ikke vet jeg men det er vel ikke noen åpenbar grunn til å mistro at svenskene snakker sant.

Men svenskene mener det er uhørt å okkupere på denne måten. De påpeker også at stoler osv kan stå tomme bare for å holde plassen. Ikke vet jeg men det er vel ikke noen åpenbar grunn til å mistro at svenskene snakker sant.

Hmm... nu er der nogle år siden jeg frekventerte svenskekusten i båt, men i de dager var det jaklig god plass til ett par stoler der ! :yesnod:

Redigert av puddingen (see edit history)

Jeg har sett og opplevd det svenskene beskriver her, og det er ganske irriterende ja. I fjor hadde jeg nesten lik opplevelse på "Bællen" ved singeløya i ved skjebergkilen. Det var noen svensker som bredde om seg der au.

Dette finner en på begge sider av grensen, og det er både svensker og normenn. Problemet mitt, er at det her ser ut som dette er et isolert "problem" i norra bohuslen. Det eneste problemet jeg kan se, er sutringen til svensken som har forfattet dette, samt noen etterpåfølgere i kommentarfelt.

Vi får bare holde på som vi pleier, nemlig å oppføre oss som siviliserte mennesker. At det kun er snakk om en og annen tulling og ikke et helt folkeferd, kan det virke som Erlings Krønika ikke har fått med seg. :nonod:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Hei,

jeg ferierer mye i Danmark, og der er reaksjonene på Nordmenn omtrent den samme som svenskenes. En av mine danske venner sa det slik at danskene har lang erfaring i å sabotere tysk brauting og slevbevissther tuftet på at de alltid kan kjøpe alt, men at nordmenn nå blir oppfattet som å være mer tyske enn tyskerne.

Jeg vil ikke se bort fra at det er slike erfaringer som ulmer under campingstolene i nordre Båhuslen, og ikke minst reaksjonene nordmenn gir når de blir bedt om å oppføre seg som folket de er blant.

Jeg tror ikke partynordmenn er annerledes enn andre partyfolk, enten det er svensker, briter, russere eller amerikanere. Se bare på hvordan fotballfans kan oppføre seg når de kommer til en annen by eller annet land.

Svenskene kan bare se tilbake på oppførselen de viste på Club 33 i syden på 1970/80-tallet, ikke bra!

Jeg forsvarer ikke nordmenns eventuelle dårlige oppførsel i Sverige, men jeg har ikke opplevd den.

Vi har vært en god del på camping på vestkysten, men foretrekker å reise lenger inn i Sverige og gjerne til østkysten selv om vi alltid har følt oss velkommen overalt i Sverige.

Artiklene som skrives om nordmenn i Sverige har kanskje samme misjon som tråder på OT som denne, de skal provosere og skape debatt om noe som egentlig ikke er noe problem.

Hei,

Synes innlegget er helt relevant. Det er en uting om stoler og bord okkuperer plassen om ingen bruker den. Men om nordmenn er noe værre en svenskene er jeg ikke så sikker på. På denne delen av Bohuslen går det vel minst 10 norske for hver svensk båt så det kan helt sikkert oppfattes slik av svenskene. Men jeg er faktisk enig i at vi er gjester og bør bestrebe oss på og ikke provosere.

Guest Avmønstret#

Har tenkt å prøve svenskekysten for første gang i sommer. Vi er to voksene og to unger på 8 og 12 år. Ingen av oss liker utpreget fyll eller fyllestøy om kvelden og natta, bør vi skygge unna "norskeruta" nedover og velge feks sørlandet i stedet? Vi foretrekker uthavner, men det hjelper jo lite om det sitter folk/nordmenn og skråler i fylla til langt på natt.

Noen erfaringer?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...