Mogens Startet 14.Mars.2013 Del på Facebook Startet 14.Mars.2013 Heisann. Jeg har et gammel Engel kjøleskap på 42l i fra båten var ny (1984). Jeg har en anelse om at det bruker mye strøm kontra dagens kjøleskap. Er det noen som har greie på det? I forhold til f.eks. dette - http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_78/isotherm-kjoleskap-42l-p-212 Mvh Mogens Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Mitt gamle 42 liters Frigo skap fra 1986 med Danfoss kompressor brukte en vanlig sommerdag ca, 20Ah i døgnet. Så langt jeg kan se nå, er jeg med et 42 liters Isotherm skap også med Danfoss kompressor nede under 15Ah. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mogens Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Hmm. Det tyder vel på at det ikke var såååååååå stor forskjell... Ja ja, det er jo 25% forskjell da. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
aileenll Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Et kjøleskap bruker energi (varme) til å flytte varme, fra insiden av skapet til utsiden av skapet. Vi håper jo at ingeniørene har hatt noe fremskritt i sin utvikling av kompressorene som utfører dette arbeidet (varmeforflyttningen), slik at kompressoren får med seg mere varme i sit forflyttningsarbeid, nå i forhold til tidligere. I tilegg så kommer det jo mye ann på hvordan miljø kompressoren arbeider i. Er det varmt der kompressoren står, så strever den med å bli kvitt den varmen den har med seg ut fra kjøleskapet. Kjølekompressoren trenger med andre ord god lufting, eller annen kjøling der den står for å arbeide effektivt. Om den er ny eller gammel så gjelder arbeidsmiljøet likt. Andre faktorer kan jo være isolasjonsevnen til isolasjonsmatrialet i skapet. Er isolasjonsmatrialet sunket sammen eller sprukket opp, så isolerer det dårligere, varme lekker inn i skapet og kompressoren får mere arbeid. Og bruker mere strømm. Så flerre faktorer virker inn og du kan påvirke det positivt, ved å sørge for god kjøling av kompressor, og ved å sørge for at skapet er godt isolert, samt at dørpakkningen er tett. Ny kompressor vil bare påvirke litt. Og det er jo godt med noe kaldt å drikke i varmen. :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Eureka Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Litt ot, men fungerer en kjølekompressor,i marint kjøleskap/kjøleboks, i minusgrader? -eller ned mot null? En del moderne husholdningskjøleskap funker ikke når det er nært null grader, eller minus, og en må tilføre varme i rommet, typisk i bod, for at kjøleskapet skal funke. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 (redigert) vel men nå trenger vel heller ikkje kjøleskapet gå om det er minusgrader i rommet? En annen ting er at kondensvannet vil fryse. ac i bil også kutter når det er kaldt. De eg har sett har temp sensor inne bilen. ¨Noen hevder også at kjøleaggregater var bedre før med det som nå er forbudt gass, iallefall i forbrukerprodukter Redigert 14.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 eit gammelt kjøleskap eg hadde, trolig fra 87, av typen gass+12V, brukte 7A konstant. Ingen termostat. Men pålegget frøys over natta om vi glemte slå det av. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Magne A. Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Melder meg litt på denne tråden , har også et gammelt Engel som forsåvidt fungerer fint men det burde nok hatt ny dørtetting. Noen som vet om det selges slikt noe sted ? Det står stemplet forbruk på 55 watt, og det er jo ikke så veldig mye mer en dagens nye .... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Plutonium, dersom man har en innbygget kjøleboks med fritt montert kompressor, slangene/ rørene er ofte opptil 2 meter, så kan kompressoren monteres i et rom som om sommeren har en lavere temp enn i salong/byssebenk. Dette for å også ikke produsere varme til boksens omgivelse. Dersom rommet, hvor den frittstående monterte kompressoren står, har minusgrader om vinteren, og man har 18-20 grader pluss i salongen og ved byssebenken, ja da kan den situasjonen oppstå. Eksempelvis, dersom kompressoren monteres nede i cockpitbenken i en seilbåt. Men da trekker jeg konklusjonen at dette ikke er en lur løsning om man bruker båten om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Ja slik å forstå, det blir jo noe annet. Om enheten har en tempsensor for driftskutt enten det være seg for høy eller lav temp så burde vel dette komme frem i tekninske data? Man ser jo forsåvidt også samme sak i varmepumper for hjemmet. Skal de funke om vinteren må de ha et varmelement Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 Jeg byttet ut mitt 85-modell skap med et Isotherm 85-liter for 3 år siden. Det gamle fusket litt i perioder og jeg misstenkte at det brukte ganske mye strøm. Jeg fikk aldri målt forbruket på det, men jeg er ikke i tvil om at det nye er mye mer effektivt ! Blir fortere kaldt og med termostaten på midten så er det ingen tvil om at den nye har vesentlig mindre gangtid på kompressor enn det gamle hadde. Jeg hører innslaget fra senga i aktercabin. Det gamle gikk mer enn det stod. Jeg anså kjøleskapet som et av de viktigere komponentene i båtlivet og valgte å ta den investeringen, og angrer ikke ! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 (redigert) I 2009 logget jeg dette . Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap. På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batterieteller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A" Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring, men da får en ikke isbiter i drinken. Fin måte å avrime fryseboksen på. Og et kjempekjøleskap kan anbefales med ASU. Redigert 15.Mars.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 29,2 Ah på 24 timer. Det er jo ikke så halvgalt..! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 Men klarer en seg med et halvparten så stort skap, er døgnforbruket det halve! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 Men klarer en seg med et halvparten så stort skap, er døgnforbruket det halve! Ikke om man da må etterfylle med øl underveis grunnet snau plass, Lars Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 Vel, nå er vel ikke alle like hissige på å få i oss slikt, da! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 ..og den kom fra deg, Lars ..? Eller er det madammen din som svarer på din login her nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 Øl er en del av turen så skapet må opp titt og ofte ! Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Adi Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 I 2009 logget jeg dette . Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap. På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batteriet eller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A" Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring, men da får en ikke isbiter i drinken. Fin måte å avrime fryseboksen på. Og et kjempekjøleskap kan anbefales med ASU. Hva er forskjellen på ASU og ikke ASU? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 ASU kjøleskap føler på tilgang av strøm og kjøler "ekstra" når det er strøm til det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.