Jump to content

Strømforbruk gammelt kjøleskap kontra dagens kjøleskap


Mogens

Recommended Posts

Mitt gamle 42 liters Frigo skap fra 1986 med Danfoss kompressor brukte en vanlig sommerdag ca, 20Ah i døgnet. Så langt jeg kan se nå, er jeg med et 42 liters Isotherm skap også med Danfoss kompressor nede under 15Ah.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Et kjøleskap bruker energi (varme) til å flytte varme, fra insiden av skapet til utsiden av skapet. Vi håper jo at ingeniørene har hatt noe fremskritt i sin utvikling av kompressorene som utfører dette arbeidet (varmeforflyttningen), slik at kompressoren får med seg mere varme i sit forflyttningsarbeid, nå i forhold til tidligere.

I tilegg så kommer det jo mye ann på hvordan miljø kompressoren arbeider i. Er det varmt der kompressoren står, så strever den med å bli kvitt den varmen den har med seg ut fra kjøleskapet. Kjølekompressoren trenger med andre ord god lufting, eller annen kjøling der den står for å arbeide effektivt. Om den er ny eller gammel så gjelder arbeidsmiljøet likt.

Andre faktorer kan jo være isolasjonsevnen til isolasjonsmatrialet i skapet. Er isolasjonsmatrialet sunket sammen eller sprukket opp, så isolerer det dårligere, varme lekker inn i skapet og kompressoren får mere arbeid. Og bruker mere strømm. Så flerre faktorer virker inn og du kan påvirke det positivt, ved å sørge for god kjøling av kompressor, og ved å sørge for at skapet er godt isolert, samt at dørpakkningen er tett. Ny kompressor vil bare påvirke litt. Og det er jo godt med noe kaldt å drikke i varmen. :-)

Aileen ll

Link to post

Litt ot, men fungerer en kjølekompressor,i marint kjøleskap/kjøleboks, i minusgrader? -eller ned mot null?

En del moderne husholdningskjøleskap funker ikke når det er nært null grader, eller minus, og en må tilføre varme i rommet, typisk i bod, for at kjøleskapet skal funke.

Link to post

vel men nå trenger vel heller ikkje kjøleskapet gå om det er minusgrader i rommet? En annen ting er at kondensvannet vil fryse. ac i bil også kutter når det er kaldt. De eg har sett har temp sensor inne bilen.

¨Noen hevder også at kjøleaggregater var bedre før med det som nå er forbudt gass, iallefall i forbrukerprodukter

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Melder meg litt på denne tråden , har også et gammelt Engel som forsåvidt fungerer fint men det burde nok hatt ny dørtetting. Noen som vet om det selges slikt noe sted ?

Det står stemplet forbruk på 55 watt, og det er jo ikke så veldig mye mer en dagens nye ....

Link to post

Plutonium, dersom man har en innbygget kjøleboks med fritt montert kompressor, slangene/ rørene er ofte opptil 2 meter, så kan kompressoren monteres i et rom som om sommeren har en lavere temp enn i salong/byssebenk. Dette for å også ikke produsere varme til boksens omgivelse. Dersom rommet, hvor den frittstående monterte kompressoren står, har minusgrader om vinteren, og man har 18-20 grader pluss i salongen og ved byssebenken, ja da kan den situasjonen oppstå. Eksempelvis, dersom kompressoren monteres nede i cockpitbenken i en seilbåt.

Men da trekker jeg konklusjonen at dette ikke er en lur løsning om man bruker båten om vinteren.

Link to post

Ja slik å forstå, det blir jo noe annet. Om enheten har en tempsensor for driftskutt enten det være seg for høy eller lav temp så burde vel dette komme frem i tekninske data?

Man ser jo forsåvidt også samme sak i varmepumper for hjemmet. Skal de funke om vinteren må de ha et varmelement

Link to post

Jeg byttet ut mitt 85-modell skap med et Isotherm 85-liter for 3 år siden. Det gamle fusket litt i perioder og jeg misstenkte at det brukte ganske mye strøm. Jeg fikk aldri målt forbruket på det, men jeg er ikke i tvil om at det nye er mye mer effektivt ! Blir fortere kaldt og med termostaten på midten så er det ingen tvil om at den nye har vesentlig mindre gangtid på kompressor enn det gamle hadde. Jeg hører innslaget fra senga i aktercabin. Det gamle gikk mer enn det stod. Jeg anså kjøleskapet som et av de viktigere komponentene i båtlivet og valgte å ta den investeringen, og angrer ikke ! :thumbsup:

Link to post

I 2009 logget jeg dette .

 

Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap.

 

På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batteriet
eller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A"

 

 

Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring,

men da får en ikke isbiter i drinken.

Fin måte å avrime fryseboksen på.

 

Og et kjempekjøleskap kan anbefales med ASU.

 

 

solselle_reg..jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

I 2009 logget jeg dette .

 

Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap.

 

På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batteriet

eller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A"

 

 

Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring,

men da får en ikke isbiter i drinken.

Fin måte å avrime fryseboksen på.

 

Og et kjempekjøleskap kan anbefales med ASU.

 

Hva er forskjellen på ASU og ikke ASU?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...