Jump to content

Er det verd å registrere båten i NIS-NOR?

eivindch

Recommended Posts

Jeg eier en traust 31 fot seilbåt bygget av et kjent Orustværft i 1986.

Er det verd å registrere båten i NIS-NOR? Det må kunngjøring til i en avis for å sikre korrekt eierskap og jeg regner med at det totalt vil koste meg 6-7000 kroner å få den inn der. Jeg har hatt båten i 22 år og har ingen planer om å kvitte meg med den så lenge jeg har helse til å ha den.

Eivind

En båt som er registrert i NOR vil kunne brukes som pant på samme måte som fast eiendom som det kan tinglyses pant på.

Det er en fordel for en kjøper som ønsker å finansiere kjøpet med lån mot pant i båten. Ellers mener jeg at det er tilstrekkelig å registrere en fritidsbåt i Redningsselskapet, og mest for å støtte deres virksomhet - og knytte mssi nummer til båten i tilfelle nød eller tyveri.

I din situajons synes det ikke å være verdt et utlegg på 6-7000. Bruk det heller på VHF og annet sikkkerhetsutstyr.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Pussig at du kom med det spørsmålet her akkurat nå. Skal se på båt i morgen som jeg fikk bekreftet var registrert i NOR, men som idag viser seg kun å være registrert i Småbåtregisteret.

Kjenner jeg plutselig føler meg litt lurt. Dette skulle liksom være tryggheten for at eierskapet er/var korrekt, samt at det ved senere salg skal være mulig å låne med pant i båten.

Hvor viktig er egentig dette?

Dette er vel også en engangsregistrering, da slipper man den årlige avgiften til Småbåtregisteret.

Blir spennende å høre hva du får av svar her.

Hvis du ikke liker avgiften til SBR, kan du bare avregistrere båten etter at den er registrert på deg. Du blir stående som siste registrerte eier, inntil en ny ønsker å registrere. Så hvis man har planer om å eie båten lenge, kan man like godt avregistrere. Hvis man er plaget av beløpet vel å merke.

Da vi skulle selge "gammelbåten" i 2009 oppleved vi å få høyere pris enn de andre tilsvarende båtene som IKKE var registrert i skipsregisteret.

Dette fordi kjøper var avhengig av å finansiere kjøpet med pant i båten, som VAR registrert i NIS-NOR.

Har du ingen planer om å selge båten ville ikke jeg valgt å registrere den i NIS-NOR.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Heisann :smiley:

Har du en båt over 15 meter, så skal den nok registreres.

Derimot i ditt tilfelle, båten har du hatt i 22 år, den er 31 fot og du har ikke noen plan om å selge, nei da hadde jeg ikke meldt den inn.

Jeg ser ikke noen grunn til at den skulle innmeldes i Nis-Nor.

Dersom du hadde hatt en stor/dyr båt, rett å slett en båt det kunne være bra å sette som pant for en eventuell kjøper, da kan det være lurt å være registrert.

Kommer denne situasjonen noengang, be da kjøper registrere den selv.

Når det gjelder en traust god seilbåt på 31 fot fra 86, tror jeg nok de fleste som vil kjøpe den klarer dette uten pant i båten, om da banken er villig til pant i det hele tatt.

Så, som nevnt, i ditt tilfelle hadde jeg ikke på noen måte brydd meg med Nis-Nor. :thumbsup:

Takk for innspill. Det er kanskje ikke verd å gjøre det. Grunnen til nødvendigheten av kunngjøring i avis er at jeg ikke er i stand til å få tak i tidligere eiere eller deres etterkommere. Da sier sjøloven og Sjøfartsdirektoratets egne forskrifter at dette er nødvendig.

Ellers takk for forslaget om å bruke penger på VHF. Jeg har allerede 3 slike radioer, 2 stasjonære og 1 bærbar. Men det er sikkert annet sikkerhetsutstyr jeg kan skaffe meg.

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...