navid Startet 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2013 Er mottakelig for gode råd: Når man kjøper en brukt båt privat via finn.no og det under utstyr står autopilot, kan man da forlange at autopiloten skal fungere? eller er det kjøpers ansvar å få den i operativ stand? Det ble konstatert allerede under prøvekjøring at autopiloten ikke lot seg koble inn. Selger mente det bare var "fingertrouble" da han ikke kjente til den aktuelle typen. Senere viser det seg at selv ved gjennomgang av brukerveiledningen så får jeg ikke piloten til å fungere. Piloten er en Cetrek 727. Etter det jeg kan se er dette en eldre pilot som det kansje er vanskelig å få reparet. Skal jeg bare godta en pilot som ikke fungerer eller skal jeg prøve å forhandle mere med selger for et eventuelt prisavslag. Har vært i kontakt med selger om problemet men uten noe enighet så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) Tja... du har før kjøp fått konstatert at den ikke virker, samtidig er den gammel og har liten/ingen(?) teknisk verdi. Samtidig er jo bruksverdien på autopilot høy, og nypris likeså.Vel, jeg vet ikke, men det faktum at den ikke virket under prøvetur, til tross for selgers påstand om "fingertrouble", gjør vel at du ikke har noen sak. Du har en sak om en selger som (kanskje) bløffet, men du var jo der selv og så at den ikke virket til tross for selgers påstand.Hvorfor kjenner forresten ikke selger sin egen båt?---------------Og så spørs det etter båtens alder og verdi. Er det en båt med noen år på nakken så er vel feil på en gammel autopilot bare som en bagatell å regne. Om båten er fra slutten av 80 tallet så er den snart 25 år gammel, og da er det virkelig en bagatell. Gammel båt er gammel båt.Men jeg ville selvsagt prøvd å få selger til å se på saken, evt dele kostnaden ved å gjøre det. Du kan jo være heldig. Redigert 16.Mars.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Båten er fra 1992. Regner med at autopiloten er fra samme tidsrom. En selger som stod for salget, ikke siste eier. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Det er vel helst skjulte feil og mangler, og ting som er vesentlig dårligere enn forespeilet som du kan ha en sak på.. Dette viste du selv om på prøveturen.. Om du har kjøpt båten tror jeg det er ditt problem.. Om du vurderer å kjøpe er det et bra argument for prisavslag.. Tror jeg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Enzo Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Står det autopilot i annonsen så skal man vel kunne si at båten selges med autopilot som fungerer, ergo må selger fikse den ,skaffe deg en ny eller gi deg kroner til å kjøpe en ny skulle man tro. Kosmetiske ting eller andre ting du burde oppdaet ved besiktigelse er vel noe annet, dette er jo en teknisk detalj som er bruke båten eller ikke for mange. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Ah, megler. Med så mange båter på markedet hadde jeg aldri kjøpt gjennom megler som selvsagt ikke har noen forutsetning for å kjenne båtens tilstand og dermed i enhver situasjon vil rekke hendene i været, løfte skuldrene og si "i know nothing". Mitt råd? Glem det. Å kjøpe en 20+ år gammel bruktbåt av noen som ikke kjenner til båten er vel nær det samme som å kjøpe usett. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Står det autopilot i annonsen så skal man vel kunne si at båten selges med autopilot som fungerer, ergo må selger fikse den ,skaffe deg en ny eller gi deg kroner til å kjøpe en ny skulle man tro. Men det faktum at man har vært med på prøvetur og konstatert at den ikke virker må veie tyngre. Hva en "megler" sier vil vel i praksis ikke bety noe som helst, men om det var eieren av båten som sa at den skal virke vi har bare "fingertrouble" på prøveturen så ville det vel stilt seg anderledes da eier av båten ikke i ettertid kan påstå at han ikke kjente tilstanden til autopiloten godt nok. Men selv for eier er det ikke enkelt når båten er 20+ år gammel, en autopilot vil jo faktisk slutte å virke en gang, og det kan ha vært rett før prøveturen. Men selv det har jo ikke noe å si da prøveturen ga potensiell kjøper informasjon om at den faktisk ikke virker. Om man bruker "megler" eller en tilfeldig forbispaserende til å selge båten sin blir vel ett og samme juridisk. Jeg har ikke hørt at det en gang eksisterer noen beskyttet tittel/utdannelse som "megler" med båt i Norge så jeg tror ikke en megler tilfører noe som helst i positiv juridisk forstand til selger, heller motsatt. En megler sørger for at ansvaret skyves over på kjøper som i stor grad selv må sørge for en grundig inspeksjon før kjøp da megler ikke har forutsetning for å vite noe som helst om båten. Men om "megling" innebærer en grundig tilstandsrapport eller tilsvarende så blir det vel noe annet igjen, som evt slår tilbake på eier/selger av båten. En tilfeldig forbispaserende som selger en båt på vegne av noen andre vil vel uansett hoppe som haren etter et salg. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Jeg tror uavhengig av hva som har blitt sagt mellom kjøper og selger så vil det kun bare bli ord mot ord.Det som derimot er viktig må vel være dokumentasjon? Hva står i kontrakt? Hva står i annonse? Og hva står i en evt korrespondanse mellom disse ? Mail,brev,sms,papir o.l.. Min erfaring (det lille jeg har) med rettsvesenet er at dokumentasjon teller mer en hva som angivelig har blitt sagt mellom 2 mennesker, jeg vil tro at så lenge selger ikke har presisert defekt autopilot i kontrakt så vil han måtte stå til ansvar for den feilen,om det er noe å hente mtp alder av utstyret vet jeg ikke,men båten er annonsert med en virkende autopilot etter hva jeg skjønner? Og selger sier under prøvekjøring at den ikke virker fordi han ikke kan den,og de i tillegg ikke er anmerket som et spesifikt punkt i kontrakt så tror jeg kjøper har en sak her. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Allan E Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Vi kjøpte båten via megler. Selger var tilstede ved overtagelse. Alt utstyr måtte fyres opp for å vise at det virket. Det var megleren nøye på. Så et avslag eller reparert autopilot burde være på sin plass. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Kjøper jeg gammelt ser jeg det som en bonus hvis ting virker som det skal. Når vi kjøpte vår 91 model virket heller ikke autopiloten ( som forventet etter 20 år i salt miljø) Vi har samme type som deg, demonterte motoren og den satt fast. reparerte dette og den fungerer igjen. Og hverdag den virker er bonus. Dette satt fast, måtte også fikse på børsteholdere på elmotoren da dette var rustet opp. Tror det kan være vansklig å få deler til denne. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Zitt Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Står det autopilot i annonsen så skal man vel kunne si at båten selges med autopilot som fungerer, ergo må selger fikse den ,skaffe deg en ny eller gi deg kroner til å kjøpe en ny skulle man tro.Jeg vet ikke hva en ny autopilot koster, men om selger skulle være forpliktet til å skaffe ny, har han vel samme rettighet til fratrekk for alder som et forsikringsselskap har. I tilfelle det er riktig sitter navid igjen med lommerusk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Helt enig. I praksis er jo utstyr av denne typen som er 20+ år i maritimt miljø heller en garantert utgiftspost enn noe annet :-) Har vansker med å se at slikt utstyr har noen teknisk verdi av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Antar følgende: gå i dialog med selger. Gi konkret melding om avvik i en vesentlig del. Du forventet at dette var i orden ved handel. Får presse han så hardt du føler er nødvendig. For min del hadde jeg kontaktet han så ofte at han var tjent med å bli kvitt meg. Men skulle du ikke få respons, tror jeg du bare må innse at varsellampene burde blinket klarere. Om du kjører saken videre, koster det mer enn det smaker. En advokat bøir langt dyrere enn å kjøpe en ny. Og du har ingen god sak når det er belyst problemer, og du likevel kjøper. Kjøper har også plikt til å sette seg inn i hva man kjøper. Høres jo ut som megler og kjøper har noe å skjule. Som siste mulighet, kan du jo svartmale de;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Om den ikke fungerte ved prøvekjøring og megler/ selger sa det bare var fingetrøbbel, ville jeg satt opp som et eget punkt i kontrakten at autopilot skal fungere. Ellers tror jeg ikke du har noen sak når du har prøvekjørt båten og senere om du kjøpte den "as is" som det står i de fleste kontrakter. Kjøper har etter min mening plikt til og undersøke og forvisse seg om at ting fungerer. Jeg har selv kjøp en 2009 mod båt nylig i Nederland. Den gikk jeg grundig gjennom og senere prøvekjørte (kan aldri gardere seg 100%). De små punktene som var tok jeg opp med megler som igjen tok det med selger som sa seg villig til og få dette fikset. Deretter skrev jeg under og betalte for båten "as is", men at de nevnte punkter skulle fikses. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
navid Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Takk for mange konstruktive meninger og innspill. I annonsen under utstyr står det autopilot ja, og i kjøpekontrakten er ikke piloten beskrevet. Når man "forelsker" seg i en slik staselig dame blir man vel kansje litt blåøyd. Men trodde no at hun var selvgående da siden hun var utstyrt med autopilot. Men jeg må nok holde henne litt i armen så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Godt formulert :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Kjøper jeg gammelt ser jeg det som en bonus hvis ting virker som det skal. Jo, men står det oppført i utstyrslista (skrytelista) uten forbehold, skal det fungere etter forutsetningene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
navid Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Takk for det REM. Slik trodde jeg også det skulle være. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Helt enig. Står den oppført skal den fungere hvis det ikke er opplyst noe annet. Bruksverdi er stor, men verdien ikke så stor pga alder. Rep kan bli dyr, men eventuelt et prisavslag blir nok lite. I praksis er det kanskje lite å hente for kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Jeg ble forsøkt lurt da vi kjøpte en Skarpnes engang. Vi gikkk flere runder med forbrukerrådet og havnet tilslutt i forbrukertvistutvalget. Vi vant basert på 2 ting: Båten hadde en vesentlig feil (verdi/kronemessig. Båt 410, krav 65) og selger BURDE har forstått at noe var galt (turboen var ødelagt over tid og båten hadde gått dårligere og dårligere). 1. I dette tilfellet er jeg usikker på om kroneverdien tilsier at du kan gå den møllen vi gikk, 2. Her "må" selger ha kunnskap om at den fungerer hvis han skylder på fingertrouble. Ved å skylle på fingertrouble, indikerer han at den i hans oppfatning virker. Når den ikke virker når du får den, er det en mangel. Og som med alt annet: "Tror jeg, trallalala..." Lover og ting kan ha endret seg siden vi gikk denne mølla.. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Helt enig. Står den oppført skal den fungere hvis det ikke er opplyst noe annet. Bruksverdi er stor, men verdien ikke så stor pga alder. Rep kan bli dyr, men eventuelt et prisavslag blir nok lite. I praksis er det kanskje lite å hente for kjøper. En har en 20+ år gammel dings som ikke virker, den har ingen teknisk verdi og nye deler er ikke å oppdrive. I mine øyne vil det være urimelig å forlange noen form for reparasjon utover at man går over den og sjekker om det kan være en filleting, og det kan man i grunne like godt gjøre selv. Tror ikke jeg hadde brukt mye energi på å få noen andre til å gjøre jobben, men en kan jo spørre, kanskje en har flaks? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Vet ikke om du har forstått problemstillingen Pinkvin. Når det står oppført autopilot i utstyrslisten så er det en innretning som skal styre båten f.eks. på en valgt kurs. Man forventer da ikke å finne en dings som ikke kan brukes til noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Har en en 20+ år gammel dings som ikke virke er det vel ikke mye å oppføre på utstyrslista heller Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Intressant å lese..... Det ser ut som nesten alle er enige om at 20 år gammelt utstyr er null verdt og avskrevet. I så fall får dere huske dette når deres egen båt skal erstates etter havari. eller neste gang det er båtbytte på gang. Slike påstander setter verdi på en princess35 fra 1990 ned til kroner 100.000.- max. Min oppfatning er at dersom selger har annonsert utstyr på lista som ikkje virker, så skal det repareres eller erstattes for selgers regning. Selvfølgelig ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jori Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Tror uansett at ett vesentlig moment her er at kjøper fikk beskjed om at den ikke virket ved prøvetur. Kjøper burde da ha tenkt at denne har 0-verdi og prøvd og fått det i reduksjon på pris. Jeg tror det blir vanskelig i ettertid å kreve penger for dette. Dessuten en så gammel autopilot, hva prater vi 2-5000,- på bruktmarkedet? Det sagt så synes jeg selger ikke burde ha oppført utstyret eller opplyst det som defekt i annonsen. Når jeg kjøpte min Princess opplevde jeg tilsvarende med aggregatet. Selger påstod det bare var å bytte noen sikringe/sikringsholderr for å få igang starteren, da kom dette til å snurre som bare det. Vel jeg gjorde så, fikk igang starteren, men aggregatet snurrer ikke skikkelig, får ikke opp turtall på det. Siden dette ikke var nevnt i vår skriftlige kontrakt som forøvrig dekket en rekke andre punkter, valgte jeg bare å glemme hele saken. Ett aggregat fra 92, har maks en verdi av 10.000,- selv om det snurrer mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.