Jump to content

Privat båtkjøp, er selger ansvarlig for at utstyr beskrevet i annonsen er i orden?

navid

Recommended Posts

Mix er inne på et viktig poeng.

.

.

Mesteparten av det du skriver her er sludder. Forstår liksom ikke hvorfor du har behov for å forsvare en selger som sier at autopiloten virker, når den ikke gjør det? Verdien av denne autopiloten er jo helt irrelevant. Selv om en autopilot er 20 år gammel, så kan jo den virke i mange år til. I det minste skal den virke når du kjøper båten. Å påstå at man mangler folkevett dersom man forventer at utstyr virker blir jo helt på jordet.

Les tråden:

1) Det fremgår av annonsen at båten er utstyrt med autopilot.

2) Under visning fungerer den ikke, men megler (?) som står for visningen skylder på "fingertrouble", altså fingertrøbbel; han kan ikke betjene autopiloten, kjenner den ikke, osv. Det fremkommer ikke at den er defekt, men tvert om forventer man at den skal fungere dersom man kan betjene den riktig.

Jeg kjenner til mange eldre autopiloter som fungerer i beste velgående og bruksverdien av en autopilot i en langtursbåt er udiskutabel. En autopilot er en funksjon, og trenger ikke nødvendigvis være av siste årgang dersom den skal fungere separat og ikke skal integreres med nyere plottere, osv.

Det skremmer meg at så mange her inne synes det er helt greit å "kimse" og juge litt med ødelagt eller ikke-fungerende utstyr/ materiell i en annonse, for så å hevde at slikt må man regne med på grunn av alder. Mulig vi bør opprette en "good-guy" og "bad-guy" -liste her inne, så kan vi sortere litt om man fremtidig skal kjøpe bruktbåt av noen på Båtplassen ?? :lol:

Ja, dersom verden hadde vært ideell og feilfri, så hadde vel ingen av oss noen gang opplevd problemer. Hvis du forholder deg til fakta, så ble tydeligvis ikke autopiloten tatt med i kontrakten, som antagelig igjen var utformet av megleren, som opptrer profesjonelt i selgers sted.

Når båten igjen er annonsert med autopilot, selger (megler) hevder "fingertrouble" for non-funksjon under prøvetur og senere unnlater å ta med autopiloten i kontrakt, synes jeg dette grenser til svindel. Antagelig er megler så salgskåt i et labert båtomsetningsmarked at alle blålys bør blinke hvis det er slike forhold man kan påregne ved å benytte megler som båtkjøper.

Hei båtvenner og båtselgere!

Det skremmer meg at så mange her inne synes det er helt greit å "kimse" og juge litt med ødelagt eller ikke-fungerende utstyr/ materiell i en annonse, for så å hevde at slikt må man regne med på grunn av alder. Mulig vi bør opprette en "good-guy" og "bad-guy" -liste her inne, så kan vi sortere litt om man fremtidig skal kjøpe bruktbåt av noen på Båtplassen ?? :lol:

Enig med deg Tilde, det skremmer meg også.

Tror det er vanskelig å få full oversikt over en litt større båt som er full av tekniske installasjoner i løpet av noen timers besiktigelse. Så noe tillit til selger er man avhengig av. Om det endelige resultatet av et båtkjøp er bra eller dårlig vil vel i mange tilfelle også gjenspeile selgerens ærlighet. Et godt båtkjøp bør vel innebære at både selger og kjøper er fornøyd og kan treffes som gode båtvenner etter kontraktsignering.

..... Et godt båtkjøp bør vel innebære at både selger og kjøper er fornøyd og kan treffes som gode båtvenner etter kontraktsignering.....

Du treffer godt med den siste setningen din. Synes også Skipper Worse beskriver mulighetene dine på en god måte. Hvis du ikke skulle kjenne til det, så er Skipper Worse synonym med Båtadvokaten i KNBF, så rådene hans er godt kvalifiserte. Ikke gi deg på dette. Lykke til!

Les tråden:

Direkte usaklig påstander. Det mange med meg hevder er at hvorfor lage støy for noe som i praksis har verdi 0 i kjøp. Man må da kunne mene at dette virker litt meningsløst da det her diskuteres om 2-3000,-. Det at noen er enige i det moralske aspektet men ikke skjønner vitsen med å hevde sin rett på mangel, da den i praksis er lik 0, må man kunne mene uten å bli beskyldt for å være useriøs og skulle havne på en Bad-guy liste. Slike innspill er noe tull og bidrar ikke til å heve kvaliteten på tråden.

Ellers vil jeg påstå at man må skille mellom bruksverid og kjøpsverdi/erstatning. Ja bruksverdien kan godt være høy på utstyr som i praksis har 0-verdi, noe denne saken her godt viser. Jeg tror vel også at dette er kjernen til problemet. Enkelte sliter med å skille bruksverdi og kjøpsverdi kan det virke som, det er ikke slik at kjøper har krav på ny autopilot fordi at denne ikke virker, i beste fall kan han kreve reduskjon i kjøpspris. Da gjenstår spørsmålet om man vil ta denne runden for maks 2-3000,-.

Bare så det er sagt er jeg enig med de som hevder at moralsk skal selge stå for det han sier, selv om kontrakt går nok foran annonse juridisk vurdert. Spørsmålet er om kjøper i praksis har noe å hente her?

Anser meg ikke som Bad-guy fordi jeg reiser disse spørsmålene og argumenterer for det.

Redigert av Jori (see edit history)

Men saken er også den at det faktisk ikke koster 2-3000,- kr. Hvis du mener det er så enkelt, så kan du gjerne få lov til å montere brukt autopilot i min båt. Betaler gjerne 2-3000,- for det jeg, så lenge autopiloten virker.

Om du er Bad-guy eller ikke, vet ikke jeg. Det er bare så merkelig at folk skriver her at kjøper nærmest er litt håpløs fordi han mener seg lurt. 2-3000,- er jo bare tull.....

Guest Avmønstret#

Alle er vel enige i at ting bør virke, men uenigheten starter ifht reel verdi på noe som er 20+ år gammelt, vanskelig/umulig å få tak i deler til osv.

Man kjøper båten ut fra bruksverdien og blir skuffa når teknisk verdi på enkeltkomponentene i praksis er veldig lav. Det meste som er 20+ av tekniske installasjoner i en båt kan svikte når som helst.

TS vet forøvrig ikke om det er en bagatell heller (?). TS bør i det minste ta en gjennomgang selv, kan jo være en løs kabel eller noe, ingen vet. Men han viste at den ikke virket før kjøp så en gjennomgang burde vært gjort, og da også på resten av utstyret ombord.

På en nyere båt er jeg enig i at en i større/stor/absolutt grad må kunne forutsette at ting faktisk virker.

På en 20+ år gammel båt må undersøkelsesplikten være omfattende. Bør ikke TS undersøke autopiloten såpass at problemet kan beskrives utover "virker ikke" før en fremsetter et krav ovenfor tidligere eier? Er det ikke urimelig å piske tidligere eier ned i båten hvis det viser seg å være en irret kontakt?

Guest Avmønstret#

Joda, det er veldig urimelig å forutsette at ting virker, spesielt når selger sier at det virker. :giggle:

Er vel ikke urimelig å anta at en tilfeldig fyr som har blitt satt til å selge båten ikke vet noe som helst om den. Ergo blir undersøkelsesplikten enda større for kjøper. Kan jo godt hende det var første turen med båten for den såkalte "båtmegleren" også.

Er vel ikke urimelig å anta at en tilfeldig fyr som har blitt satt til å selge båten ikke vet noe som helst om den....

Nå er ikke vedkommende en "tilfeldig fyr", men en profesjonell båtmegler. Denne skal borge for trygghet og en proff gjennomføring av salget i henhold til kjøpslov og gjeldende regler, trygge overføring av kjøpesum, osv for begge parter. Derfor er denne historien ganske så håpløs i mine øyne, uavhengig av hvilke beløp dette dreier seg om.

Jeg hadde ikke tatt selger ord for det, men forvisset meg om den fungerte eller ikke, og om det fortsatt var tvil, satt det opp svart på hvitt på kontrakten at autopilot skal fungere iflg. selgers opplysning.

Kontrakten skriver begge parter under på, og da er det ikke noe og diskutere i etterkant.

Nesten morsomt dette. :lol::lol: Men må nesten få lov å bemerke at dette ikke handler om hva du ville har gjort.

Er vel ikke urimelig å anta at en tilfeldig fyr som har blitt satt til å selge båten ikke vet noe som helst om den. Ergo blir undersøkelsesplikten enda større for kjøper. Kan jo godt hende det var første turen med båten for den såkalte "båtmegleren" også.

Kan jo godt hende at meglere flest er useriøse, men det blir vel strengt tatt en annen skål.

Man kjøper båten ut fra bruksverdien og blir skuffa når teknisk verdi på enkeltkomponentene i praksis er veldig lav. Det meste som er

På en 20+ år gammel båt må undersøkelsesplikten være omfattende.

Denne undersøkelsesplikten du omtaler her, og andre med deg, hvor henter dere denne fra i forhold til lovverket?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Guest Avmønstret#

Nå er ikke vedkommende en "tilfeldig fyr", men en profesjonell båtmegler. Denne skal borge for trygghet og en proff gjennomføring av salget i henhold til kjøpslov og gjeldende regler, trygge overføring av kjøpesum, osv for begge parter. Derfor er denne historien ganske så håpløs i mine øyne, uavhengig av hvilke beløp dette dreier seg om.

Og hva er en profesjonell båtmegler? For å megle boliger i Norge så stilles det krav til en utdannelse og godkjenning, en båtmegler er fortsatt hvem som helst med hvilken som helst bakgrunn og erfaring. Det er 0 krav til å kalle seg båtmegler. Hvordan det skal tilføre noe å selge båten ved hjelp av en betalt mellommann utover å drive prisen opp for kjøper er ikke åpenbart. Det som derimot er ganske åpenbart er at eier og bruker av båten normalt kjenner båten sin bedre enn noen andre.

Saken viser vel forøvrig at megler ikke tilførte så mye, selv ikke når problemet var relativt lite.

Kikket ørlite på noen båtmeglere i Oslo og et kjapt søk viste at en megler jobbet som eiendomsmegler, en annen er utdannet som økonom og jobber med IT i en kommune, den tredje var vel såvidt 20 år gammel og jeg fant ingen informasjon om noe som helst ifht utdannelse. Etter mine begrep er vel dette et greit gjennomsnitt av "hvem som helst". Ingenting etter et kjapt søk som tilsier at de er spesielt kvalifisert til å megle båter utover, kanskje, en interesse og en forretningsmulighet.

Før eiendomsmeglere tok fullstendig over i markedet så var det vanlig at en del advokater spesialiserte seg på omsetning av eiendom, de tilførte i det minste den sikkerheten at ting gikk noenlunde riktig for seg juridisk sett. Det kunne vel også fungert ok ifht båtkjøp, selv om det ikke sikrer kvaliteten på objektet i seg selv.

I den andre enden av skalaen hadde jeg sett folk med teknisk utdannelse og erfaring som på en kvalifisert måte kunne gjennomgå en båt uten å skylde på "fingertrouble" om noe ikke virker.

En megler med juridisk kompetanse kombinert med en ansatt eller flere med teknisk kompetanse tror jeg har noe for seg.

En eiendomsmegler, en økonom og en 20 åring stiller jeg meg noe mer tvilende til. Men det kan jo hende at de bruker ekstern kompetanse til å gjennomgå båtene?

-------------

Guest Avmønstret#

Men det er jo poenget mitt, en såkalt "båtmegler" har ikke noe ansvar i det hele tatt. Båtmegler eksisterer ikke på noen som helst måte, hverken som utdannelse eller som godkjent tittel, sertifisering eller noe.

Dette er "hvem som helst" som begynner som mellommann ved båtsalg. Et ekstra ledd i salgskjeden som koster penger og kan si "i know nothing" når problemer oppstår. Fint for selger, men ikke så fint for kjøper som har betalt ekstra for å kjøpe båt av en mann som ikke kjenner båten.

---------------

Man kan si mye rart om boligmeglere men det er en gjennomregulert bransje basert på at man må ha godkjent utdannelse for å megle, man har klageinnstanser og rettigheter som selger/kjøper gjennom lover og reguleringer.

Innen "båtmeglerbransjen" eksisterer ikke noe utover det generelle lovverket vi har og båtmegler er hvem som helst tilfeldige person.

Satan steike så snever enkelte er. Fleire innlegg her, iallefall frå en viss en, bærer tydelig preg av "YESS ...EIN DISKUSJON EG KAN KVERRULERE I !!!! " Og fleire deler av innlegga viser at TS sine innlegg ikkje er lest.

Det er sanneligminhatt ikkje rart at det blir krig i verden, eller at folk opplever å trues på livet.

Det er bekreftet fra faglig hold at alt selgers representant sier er bindende for selger. Det er ikkje alltid at kunsten å lese mellom linjene er fordelaktig.

Men nok om det fra min side.

Men eg lurer på hvor detaljert kontrakt er vanlig ved kjøp salg av båt ?

Kan man risikere å få båte overlevert uten pantrypumpe og propell, fordi det er utelatt fra kontrakt ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...