navid Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Hei Sæbø! Skal du kjøpe båt av Pinkvin tror jeg ikke det hjelper med å spesifisere pantrypumpe og propell på kontrakten. Ihvertfall har ikke jeg stolt på det. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Innen "båtmeglerbransjen" eksisterer ikke noe utover det generelle lovverket vi har og båtmegler er hvem som helst tilfeldige person. Joda, alt dette er greit. Jeg vet at "hvem som helst" kan bli båtmegler. "Hvem som helst" kan selge biler også. Og "Hvem som helst" kan selge vaskemaskiner. MEN DU MÅ TA ANSVARET FOR DET DU SELGER. Vi er sikkert ikke så veldig uenig i dette heller, men jeg blir overrasket at du mener at man nærmest må regne med og finne seg i at utstyr i en båt ikke virker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Ikke finne seg i men hvis man ikke har undersøkt en 20+ år gammel båt godt selv, javel, da har man ikke det. Men rett skal være rett for all del. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Hadde kjøperen grunn til å tro at autopiloten var i orden Pinkvin? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Hadde kjøperen grunn til å tro at autopiloten var i orden Pinkvin? Nei, den virket jo ikke på prøveturen. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Så når selger sier at noe fungerer så skal man forutsette at den ikke virker? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 ingenting virker til det motsatte er bevist skulle være en grei tommelregel Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Nei, den virket jo ikke på prøveturen. Forsåvidt sant at kjøperen hadde grunn til å mistenke at autopiloten ikke var i orden, men selgeren sa at den virket. Da må selgeren eller megleren ta ansvaret for det. Det som er så latterlig i denne tråden er at du(, og forsåvidt også flere,) ser ut til å mene at dette må man regne med. Den er jo så gammel, så man kan jo ikke regne med at den virker. For kjøperen er ikke dette en utgift på 2-3000 kr som. Selvsagt kan man sikkert kjøpe en brukt autopilot for den prisen, men det kommer demontering og montering i tillegg. Alle slike ekstrautgifter og ektraarbeid er trist rett etter man han kjøpt "ny" båt. Kanskje valgte han denne båten nettopp fordi denne hadde autopilot? Forstår ikke at man tar så lett på det. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Når man leser i denne tråden er det ikke rart man kan undres over nordmenns bortskjemthet med tanke på forbrukerkjøpslover.. Når man har innspisert og kjøpt en vare og varen ikke virker og skriver kontrakt med selger UTEN og nevne/få annført den defekte/ikke fungerende varen .... ja hva skal man si.... klart selger skal måtte dekke gjennstanden så den virker selv om gjennstanden er 20 år + OG den fungerte IKKE ved innspeksjon..... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
finnmarken Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Dette handler nokså lite om forbrukerkjøpslover. Spørsmålet her er om du mener det er greit å si at ting virker uten at det faktisk gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Når man leser i denne tråden .... Da foreslår jeg at du forsøker å lese tråden en gang til, Thorlyn: Det fremgår av annonsen at båten har autopilot. Forventer du da at den er defekt? Selger (megler) fremhever ved prøvekjøring at autopilot ikke fungerer på grunn av "fingertrouble"; altså megler som har visningen kjenner den ikke, vet ikke hvordan den fungerer, osv., med andre ord: Den skal fungere dersom man kjenner den (jmf. Skipper Worse`s innlegg lenger oppe i tråden). Forventer du da at den er defekt? Selger har ikke på noe tidspunkt opplyst om eller gitt tilkjenne at autopiloten er defekt. Tvert om. Skipper Worse nevner i sin utmerkede oppsummering lenger oppe at dersom autopiloten er spesifisert som utstyr i annonsen, må kjøper forvente at den fungerer. Er den ødelagt, er det derimot selgers plikt (eller den som representerer selger) å opplyse om dette. Jeg foreslår at de som poster videre i denne tråden først leser innlegget til Skipper Worse samt linken som REM henviser til lenger oppe. Begge disse etterlater ikke særlig tvil om selgers ansvar. Redigert 20.Mars.2013 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 I utstyrslisten for båten er det oppført autopilot. Under prøvekjøringen manglet selgeren tilstrekkelig kunnskap for å demonstrere autopiloten, men han påstod at den fungerte og var iorden. Det jeg ønsker å få avklart er om det er selger eller kjøper som skal betale omkostningene for videre feilsøking /reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Hei Tilde! Du kom meg litt i forkjøpet, men det er helt riktig slik din oppsummering er. Du har forstått det. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) ...Det jeg ønsker å få avklart er om det er selger eller kjøper som skal betale omkostningene for videre feilsøking /reparasjon. Innlegget til Skipper Worse lenger oppe i tråden er (som vanlig) en glimrende oppsummering av hvilket ansvar som påligger selger og kjøper. Det er selgers ansvar å ordne opp i dette, da båten juridisk sett er solgt til deg med en gammel, men fungerende autopilot. Hvordan dere løser dette er kanskje ikke så lett å forutse hvis autopiloten ikke lar seg reparere, men det bør ikke være tvil om at du har krav på "et eller annet" i forhold til at du faktisk har overtatt en båt med en (vesentlig?) mangel i forhold til oppgitte spesifikasjoner, uavhengig av alder. Redigert 20.Mars.2013 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Selvsagt har han krav på "et eller annet". Spørsmålet er hvor mye du som kjøper orker "å krange". Nekter selger å erstatte dette? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 En vesentlig mangel er det nok ikke, så spørsmålet er hvor mye kjøper skal gidde å bry seg. Har kjøper foreslått en kompensasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Har han som kjøpte denne etterhvert overdimensjonerte autopiloten med tilhørende båt vært i mer kontakt med tidligere eier enn den bisetninga i starten av tråden? Man skal jo aldri se bort i fra at han trenger nøyaktig to minutter med instruksjoner pr. telefon til nåværende eier for å ordne hele greia. Rarere ting har skjedd. Og man skal heller aldri undervurdere selgers rett til å forsøksvis reparere noe som er feil. Ut fra hva man leser i denne tråden er det mye skrik og lite ull. Hva har han trådstartern egentlig gjort i anledning saken ut over å skrive en masse her inne? Redigert 20.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Anbefaler kjøper og sende en skriftlig klage på defekt utsyr og gjerne med forslag til løsning. Da ligger ballen hos selger som må fikse eller erstatte autopiloten. Denne saken burde kunne løses internt mellom selger og kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Jeg mener å ha fått riktig svar på mitt spørsmål, selv om ikke alle her inne er enige. Så for min del avslutter jeg videre diskusjon i denne tråden. God Påske til dere alle og takk for konstruktive meninger. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 God påske til deg også. Saken er grei den og i grunnen ikke mer å diskutere, men det hadde jo vært litt OK om du kom til enighet med selgeren? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 (redigert) Vedder på at det bare var fingerfeil....... Redigert 21.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Dette handler nokså lite om forbrukerkjøpslover. Forbrukerkjøpsloven gjelder når salget inngår i næringsvirksomhet, ellers gjelder kjøpsloven. Og grunnen til at vi har disse er nettopp at folk har ulik oppfatning av hva som er "rimelig" i ymse sammenhenger når man kjøper og selger ting. Derfor lurt å forholde seg til loven, eventuelt avtale noe annet *på forhånd*. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Er vel ikke urimelig å anta at en tilfeldig fyr som har blitt satt til å selge båten ikke vet noe som helst om den. Ergo blir undersøkelsesplikten enda større for kjøper. Kan jo godt hende det var første turen med båten for den såkalte "båtmegleren" også. Da bør jo denne uvitende og tilfeldige fyren svare at han ikke vet om autopiloten virker, og ikke si at den virker, og at det er fingra det er noe galt med. Dessuten bør han kanskje også vurdere å slutte med å utgi seg for å være båtmegler. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Forbrukerkjøpsloven gjelder når salget inngår i næringsvirksomhet, ellers gjelder kjøpsloven. Og grunnen til at vi har disse er nettopp at folk har ulik oppfatning av hva som er "rimelig" i ymse sammenhenger når man kjøper og selger ting. Derfor lurt å forholde seg til loven, eventuelt avtale noe annet *på forhånd*. I dette tilfellet har selger brukt megler (mellommann) og da er det et forbrukerkjøp og det er forbrukerkjøpslovens regler som gjelder. Men det betyr i grunnen svært lite for mangels- og sanksjonsspørsmålet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bearded Beast Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 å slutt å syt. Du har tisset i buksa i iveren etter å kjøpe at du glemte å tenke rasjonelt. Vær nå en mann og la handel være handel og ikkje den sutrete fyren som går å klager i evigheten etterpå om bagateller og sjølvsagtheter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.