Jump to content

Viking Coastal/Pro redningsflåte, hva skal jeg velge? Erfaringer?


SY Golden Orchid

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny redningsflåte og lurer på om denne redningsflåten holder til mitt bruk.

 

Flåten jeg ser for meg og kjøpe er Viking Coastal. Den er nå på "salg", dog den er fortsatt dyr. 14000 NOK

 

Alternativet er storebroren Viking Pro. 20000 NOK

 

Ut fra beskrivelsen og bilder ser det ikke ut til å være så mye forskjell mellom de to. Er det noen som har erfaring med noen av de to?

 

Vi skal seile rundt atlanteren.

 

(Jeg er selvsagt klar over at man aldri skal spare penger på sikkerhet, men følger man det argumentet helt ut, er det best å bli hjemme)

 

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Det kjente jeg ikke til busterx. Det kan jo bli kaldt etterhvert uten god isolasjon.

Når jeg ser på spesifikasjonene, virker det som om det holder for oss med midrange-modellen. Det virker som om hovedforskjellen er den doble bunnen og kanskje at den snur seg selv. Midrange-modellen er faktisk isolert den også, men ikke med luft.

Link to post
Share on other sites

Min kunnskap om emnet begrenser seg heldigvis til de sikkerhetskursene man til stadighet måtte innom da jeg reiste til sjøs, og nå som offshorearbeider.

Men det ser ut for meg som om at den rimeligste er en flåte for kystnære farvann der det kan være snakk om timers opphold før forventet redning.

 

Den andre er nok for et større fartsområde.

 

Man må også ta tempraturforhold med i betraktning. Er det en båt som kun skal brukes langs middelhavskysten, behøves kanskje ikke samme flåteutrustning som ved transatlantisk seilas.

 

Viking skriver vel mye av det samme på egne nettsider

http://www.viking-life.com/viking.nsf/public/products-yachtingliferafts.html

 

Såvidt jeg skjønner er Viking Coastal for "Coastal and/or inland sailing".

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...