Mastiff Startet 18.Mars.2013 Del på Facebook Startet 18.Mars.2013 (redigert) Etter ganske mange år med seilervest har jeg kommet fram til at pølsevestene sannsynligvis er så gjennomprøvd nå at de er tryggere, iallfall når jeg er alene i båten, siden den iallfall i teorien skal gjøre at jeg flyter med smørsiden opp. En seilervest gjør det vel strengt tatt bare enklere å finne det druknede liket hvis man blir slått i svime... Men er det forskjell på kvaliteten på de ulike merkene? Jeg ser at Maritim selger Baltic til 750 (og en med "harnes" til 895, mens beskrivelsen er helt lik, det skulle kanskje være "harness", men jeg ser ikke forskjellen på dem) der gasspatronene koster 139, Gmax selger Regatta Freesafe til 1300 kroner med gasspatron til 229, og Komplett Fritid har Helly Hansen Inshore til 1149 med patron til 259. Det er bare noen av typene som fins. Jeg skal bruke den i en 17 fots skjærgårdsjeep som sannsynligvis vil dra drøyt 40 knop, og jeg er ALDRI ute i drittvær, båt er for meg kos og pent vær, med vannski, wakeboard, fisking, teinefiske og sånt. Er det for mye vind til at det er behagelig, drar jeg ikke ut. Og de få gangene jeg er ute i mørket, er det for å ta krabber på rura, som vi mandalitter (vel, utflytede mandalitter...) sier. Jeg har aldri hatt bruk for redningsvest på den tiden jeg kan huske (mulig at jeg trynte uti da jeg var for liten til at jeg husker det nå), men jeg har likevel alltid på meg vest når jeg kjører båt. Litt for å være et godt eksempel for ungene (noe som har fungert, akkurat som det med bilbeltet) og delvis fordi det med å flyte på flesket bare er gammel overtro... Og jeg kjører svært sjelden i områder der jeg ikke kjent, så en eventuell kollisjonsfare vil sannsynligvis være med de tøffe gutta som har litt for mye penger og derfor har kjøpt seg raskere RIB enn de kan styre fordi det er kult... Hva vil da være den beste typen vestfor meg? Hvis det har noe å si, kommer jeg nok til å kjøpe vester til hele familien på fire, men den yngste er 16, så det er ikke akkurat snakk om barnevester. Redigert 18.Mars.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Det er jo oppdriftsforskjeller, samt utstyrsnivå-forskjeller. Mulig det finnes noen tester der ute som viser hvordan de faktisk fungerer også. For min del endte jeg opp med denne http://www.seatronic.no/redningsvester-vester-c-270_97/seago-olympic-180n-p-2322 , den har det meste som skrittstropp, lys, sprayhood o.l. Den har fleece i nakkeområdet, og er behagelig å ha på. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Mastiff Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Takk! Så ikke verst ut den der, med full utløser for 210 kroner. Bytter du den hvert år? Og hva er en sprayhood? Jeg trodde det var sånn presenning på bøyer som man slår opp på en seilbåt... Når det gjelder tester, har jeg googlet til tastaturet ble stort og vått, men ikke funnet noe annet enn tester av barnevester. Redigert 18.Mars.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Nei, har ikke byttet ennå, den er tre år gammel nå. Det er sikkert lurt å gjøre med jevne mellomrom, dog er det indikator på den. Sprayhood blir likt som den du tenker på, bare i mye mindre skala, he he. Det er en hette med vindu som man drar over hodet og ned foran ansiktet for ikke å få sjøsprøyt i munnen/ansiktet. Dette er bla et krav i div regatta sammenhenger, og noe man også finner på redningsdrakter. Nei, jeg mener jeg prøvde å finne noen tester selv, da jeg er en ihuga "best i test" fan, men endte vel opp med denne da den var rimelig og oppfylte de kravene vi trengte i forbindelse med en regatta. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Mastiff Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Høres veldig greit ut. Noe som holder til en regatta, holder garantert til mitt "pysebruk". :) Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Ingen årsak, har forøvrig seilt t/r karibien med den, og den holder like fint ennå. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Mastiff Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) I de farvannene er vel egentlig skuddsikker vest mer nyttig enn redningsvest, eller hva? Redigert 18.Mars.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Zhik Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Til det bruksområdet du beskriver kan jeg anbefale denne: http://www.sailtuv.no/products/spinlock-deckvest-lite-170n Vester må være så lette og behagelig å ha på at de blir brukt :-) Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Mastiff Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Ikke verst den heller. Vester blir uansett brukt, jeg har strenge regler i båten. Vil du ikke ha vest, får du svømme... ;) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Hei Etter at sønnen ble en del av båtlivet ble vi også flinkere til å bruke vester. Vi bruker Regatta sine. Er vel et par år gamle dem nå, før det hadde vi et par som var lit billigere men husker ikke merket. Dem har vi liggende i båten samt et par seilervester og to barnevester om det er med gjester. Pølsevester er nok sikkert ikke optimalt,men i forhold til ingenting så må det jo være bedre! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mastiff Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Etter det jeg har hørt, er pølsevester mye bedre enn seilervester for voksne fordi de vil snu den som faller bevisstløs uti. Og ærlig talt, hvis man ikke er i en soloregatta på vei til Azorene, hvem vil bruke en tradisjonell redningsvest? Det ser ikke veldig glupt ut når man kommer inn til Bryggegata i Mandal... Redigert 18.Mars.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Og de pølsevestene jeg har prøvd merker man jo knapt at man har på! Dem er veldig behagelige, i forhold til en tradisjonell med stor stiv krage Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Jeg kjøpte gjennom båtmagasinet i fjor. 1 års abonement bm og regatta pølsevest.. 650 kroner. Ikke prøvd den ennå, men den er sikkert en billig variant.. Ser ok ut.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bitteliten Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Husk skrittstropp. Uten den på er vesten vanskelig å ha på i oppblåst tilstand. Presset mot hodet blir stort. Test vesten i vannet så finner du ut hvordan den funker. Det er en interessant opplevelse. Vi har hattBaltic Winner ombord i mange år. Jeg sjekker de hvert år før sesongstart. Veier gasspatron, blåser vesten opp og bytter bobbin etter datomerking. Grei sjekk det synes jeg I år, eller når vi kommer på vannet igjen, skal jeg teste en Spinlock http://www.seatronic.no/redningsvester-vester-c-270_97/spinlock-deckvest-275n-p-2707. Om den er ok så utstyrer vi båten år med slike. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Som Bitteliten sier, husk skrittstropp. Det er og blir et must. Etter å ha prøvd vesten i vannet uten stropp har jeg ettermontert det på mine vester som ikke hadde det. Hvordan den tekniske kvaliteten er rer ikke så enkelt for oss amatører og vurdere, men det er ganske stor variasjon i hvor behagelig vesten er å ha på. Selv har jeg endt opp med med en Helly Hansen Inflatable inshore. For meg er den svært behagelig å ha på. XXL har hatt gode tilbud på den. Jeg synes noen av de rimeligste vestene virker veldig stive, men de blir kanskje bedre etter litt bruk. http://shop.hellyhansen.com/no-no/item/inflatable-inshore-33852/ Skal barn bruke en slik vest vil jeg nesten påstå at det er uansvarlig og ikke la dem prøve hvordan de virker og føles på i vannet. Det er ikke helt som med vanlige vester. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mulligan Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Og ærlig talt, hvis man ikke er i en soloregatta på vei til Azorene, . Jeg vil nesten garantere deg at han ikke bruker vest. Han bruker jackstays og harness. Jeg praktiserer dette litt forskjellig. Rundt bryggene bruker jeg en lett seilvest. Gjerne under en genser. Alene i båten, som jeg vanligvis er, brukes alltid harness. Jeg har også oppblåsbar. Crewsaver 2010 med skrittstropp, harness, sprayhood og Hammar utløsere. Mange vil nok påpeke at det er gå fullstendig og bokstavelig overbord, og det er det nok også. Sitér dette innlegget Link to post
k73 Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 -har brukt en del av disse vestene i årenes løp. Ta gjerne en titt på Spinlock sin Deck Vest Lite, sitter godt på, gnager ikke i nakken og er ikke i veien på noen måte. K. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Jeg har ETT argument mot å bruke oppblåsbar vest. Den beskytter deg ikke hvis du blir kastet rundt og treffer noe hardt i båten. Sånn du beskriver din planlagte bruk av båten høres ikke det ut som noe relevant argument. Jeg har allikevel etter mange år i seilervest gått over til oppblåsbar. Det viktigste for meg i valget var størrelsen. Er den for kort vil den trekke hodet/nakken forover (selv når den ikke er oppblåst) Jeg endte opp med denne: INFLATABLE LIFEJACKETNo. 33810 Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Som Bitteliten sier, husk skrittstropp. Det er og blir et must. Etter å ha prøvd vesten i vannet uten stropp har jeg ettermontert det på mine vester som ikke hadde det. .............. . Har også reagert på at noen vester mangler skrittstropp, hvor fikk du tak i slike til ettermontering? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Seatronic http://www.seatronic.no/redningsvester-vester-c-270_97/skrittstropp-p-638 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Se der ja , men passer den til alle merker? Har ett par Helly Hansen- vester uten. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Jeg har montert den på en HH Det blir ikke helt som integrert stropp, men det fungerer bra. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Gespen Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Spør en av gutta/jente i redningtjenesten om hva som er best, de må jo vite det, eller er det noen her på forumet som er i den bransjen. Bruker vanlig redningsvester til ungene pga ingen vedlikehold og de er trygge. Til meg har jeg flytevest, kona har bare tanga på seg hehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.