Helge.R Startet 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2013 Noen som har litt peil på en slik motor? Står i ei snekke jeg overtok men skjønner ikke stort. Noen som kan bidra? Starthjelp og rørføring til diesel osv... Bilder fra lik motor setter stor pris på.. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Har du prøvd å google det? Finner mye rart der! http://www.realdiesels.co.uk/listeridentification.html Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Retox_93 Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Vis du hadde postet et bilde kan det også bli lettere :) Starthjelp, du mener vel ikke startgass? det er fyfy Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Frehau: Prøvd å google men finner ikke noe særlig på akkurat denne motoren jeg har.... Hvert inne på den siden du linket til..... Ellers takk for hjelp. Rextox_93: Mener ikke startgass. Bare om innføring i prosedyren på start på denne motoren.... Skal prøve å få postet bilder... Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Nå tipper jeg bare, men kan det være uttak til Oljetrykksmanometer? Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 En annen ting er eksosen. Ingen tempmåler så hvordan er det med kjølinga? Air cooling eller vannkjøling.... Beklager men er litt ute av min komfortsone her Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Nå tipper jeg bare, men kan det være uttak til Oljetrykksmanometer? Det kan det nok være... Røret var klemt i enden så virket ikke som det hadde hvert i bruk.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Ser ut til at Listeren din er luftavkjølt Du har vel dekompresjon ventil også på denne Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Motoren er luftkjølt ja. Resten av spørsmålene dine er litt vage :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Takker for svar dere. Luftkjølt dvs tørr eksos? For å få fram diesel fram er det bare å sveive uten komp ei stund så kommer den fram selv? Så slå over komphendelen på toppen så skal det dunke å gå? Har jeg noe lunde rett da? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Eg tenkte samme tanken, om oljetrykksmåling. Når det gjeld dekomp, so ser du at det er der, desse 3 hendlane som stikk opp på sida av toppdekselet og som er samla med ei stang. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Bare å sveive som pokker`n og slå de over da samt litt gasspådrag? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Luftkjølt og tørr eksos er to forskjellige ting. Luftkjøling er at der blir dradd ein masse med luft inn under motordekslene (svinghjulet er laget som ei svær vifte), mens tørr eksos er eksos som ikkje er tilsatt vatn. Våt eksos, som er motsatsen, kan førast i gummislanger og har då ein mykje meir dempa lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Bare å sveive som pokker`n og slå de over da samt litt gasspådrag? Tja, jau, hvis du er heldig. Men få no tetta dette holet først, eller so tømmer motoren seg for motorolje på to øyeblikk. Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Luftkjølt og tørr eksos er to forskjellige ting. Luftkjøling er at der blir dradd ein masse med luft inn under motordekslene (svinghjulet er laget som ei svær vifte), mens tørr eksos er eksos som ikkje er tilsatt vatn. Våt eksos, som er motsatsen, kan førast i gummislanger og har då ein mykje meir dempa lyd. ok. Da henger jeg med.... Jeg som rotet litt der... Med på det du sier.... Når det gjelder å få dieselen fram er det bare å sveive uten komp? Eller er det andre triks? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Står diesel i systemet, hvis du har luftet dieselsystemet først, det viktig ellers får du ikke start. Bare og sveive da ja Her ser du start prosedyre, riktignok en 1 sylindret lister http://www.youtube.com/watch?v=P00ffllJKjI Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Når det gjelder å få dieselen fram er det bare å sveive uten komp? Eller er det andre triks? Dette å sveive på denne måten, då er eg redd du får sveiva til du ser mannen med ljåen. Der er lufteskruer på oljefilteret, (OBS skruen i midten er den som holder heile filteret sammen!!), eg vil tru der er lufteskrue® på innsprøytingspumpa, og å kufte med desse skruane forutset at oljenivået på tanken er høgare enn lufteskruane, eller at der er matepumpe mellom tanken og desse skruane. Når so luften er ute der, er det å løysa innsprøytingsrør (eit om gangen) og sveiva på dekompresjon til luften er ute av røret. Hvis motoren starter etter å ha lufta ein eller to rør på denne måten, so hjelper den deg med sveivinga for resten. Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Står diesel i systemet, hvis du har luftet dieselsystemet først, det viktig ellers får du ikke start. Bare og sveive da ja Her ser du start prosedyre, riktignok en 1 sylindret lister http://www.youtube.com/watch?v=P00ffllJKjI Se der ja.... Men kan ikke se jeg har den bryteren han slår på start i begynnelsen..... Sitér dette innlegget Link to post
Ø33H-GUNN Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Har full delebok på din Lister Blackstone HA/HB3 Sitér dette innlegget ..turen er over når en går iland.. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Nei, jeg vet ikke hvilken type maskin du har, så det er jo bare og prøve og få start på maskinen din Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Ø33H-GUNN Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Om du må lufte, demontere det store aluminiumslokket på styrbord side av blokka. Ikke vanskelig.. Sitér dette innlegget ..turen er over når en går iland.. Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Har full delebok på din Lister Blackstone HA/HB3 Kun deleliste eller bilder og teknisk info? Selge? How muchos? Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Tusen takk for all hjelp folkens. Ble mye klokere Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Tommelen i riktig posisjon på sveiva, som der var vist her er VIKTIG!! Motoren KAN slå tilbake, og om tommelen då ligg i grep rundt sveiva - då har du ein ubrukelig tommel som i verste fall berre heng der og er vond, resten av livet. Eg hadde ein onkel som fikk erfara akkurat det. Den hendelen som blir satt i startposisjon, trur eg er ein kaldstarthendel på innsprøytingspumpa. Den kan ha mange forskjellige fasonger - på dei pumpene som har den. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.