Jump to content

Luke til albin express


SteffenBertelsen

Recommended Posts

Hei har nylig kjøpt meg en albin express.

har lyst til å bytte ut nedgangsluken på båten siden den som er der nå er ikke særlig tett og kan ikke låses.

 

så lurer på om noen kan komme med tips om hvor jeg kan få fatt i en god og tett luke som også kan låses :) ( helst en norsk forhandler om mulig)?

 

 

Takker for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

Lekker dekksluke de hadde til Albin Ballad...skal tro om den passer til Comfort30, siden de er laget i samme forma..

 

Har du et bilde av nedgangen?

 

et tips for å få ideer til å lage luke selv, er å se på andre expressbåter på finn.no, blocket.se og dba.dk..

 

tenker du en luke som en plate/ plexigalss med ytterramme som føres ned i et spor i nedgangens karmer, eller vil du ha to dører? -det er kun det førstnevnte som er godkjent mtp sikkerhet, har jeg blitt fortalt, altså plate som føres ned i et spor i karmen. Dette mtp om cockpit fylles med vann etter overskyll av bølge. Lager du dører må du også ha mulighet til å sette inn plate i spor om været tilsier det.

 

I min Comfort30 har jeg 3 løsninger.

1: en plate farget plexiglass eller lignende, med teakramme som er limt fast. Låsebeslag i overkant for hengelås med motpart på enden av skyveluken. Platen syves ned i sporet.

2: 3 massive mahognyplater som tilsammen fyller hele bedgangen. Låsebeslag i overkant.

3: Forskalingsplate, ny, tilsåret som plate nummer 1. Denne har 10 mm skrogisolasjonsplate pålimt på innsiden. For vinterbruk.

 

Har planer om å lage todelt dør, for bruk i godt vær/ smult farvann og i havn.

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på og lage to delt dør i min maxi 84, men jeg må kunne bruke skyve luke også. Forrige eier har satt i en massiv 8 mm plate i alu, veldig vanskelig og plassere vekk da denne er ca 600*800 stor ligger den på dørken i cockpit så det blir merker over alte3e5ysy8.jpg.

Skal dele denne platen i to.

Link to post
Share on other sites

Lekker dekksluke de hadde til Albin Ballad...skal tro om den passer til Comfort30, siden de er laget i samme forma..

 

Har du et bilde av nedgangen?

 

et tips for å få ideer til å lage luke selv, er å se på andre expressbåter på finn.no, blocket.se og dba.dk..

 

tenker du en luke som en plate/ plexigalss med ytterramme som føres ned i et spor i nedgangens karmer, eller vil du ha to dører? -det er kun det førstnevnte som er godkjent mtp sikkerhet, har jeg blitt fortalt, altså plate som føres ned i et spor i karmen. Dette mtp om cockpit fylles med vann etter overskyll av bølge. Lager du dører må du også ha mulighet til å sette inn plate i spor om været tilsier det.

 

I min Comfort30 har jeg 3 løsninger.

1: en plate farget plexiglass eller lignende, med teakramme som er limt fast. Låsebeslag i overkant for hengelås med motpart på enden av skyveluken. Platen syves ned i sporet.

2: 3 massive mahognyplater som tilsammen fyller hele bedgangen. Låsebeslag i overkant.

3: Forskalingsplate, ny, tilsåret som plate nummer 1. Denne har 10 mm skrogisolasjonsplate pålimt på innsiden. For vinterbruk.

 

Har planer om å lage todelt dør, for bruk i godt vær/ smult farvann og i havn.

 

Jeg tenker meg en luke som er delt i to, altså en skyve luke oppe som skyves mot fronten for å åpnes og en som går ned i karmen. sånn løsning som er på denne filmen (

). jeg vil ha sånn luke siden da kan jeg gjøre det som er vist på denne videoen, at man kan ta over den skyveluken når man seiler og sperre for sjøsprut ned i båten, men fortsatt ha åpent ned.

 

vet det går fint ann å lage en hjemmelaget en, men vil ikke gjøre det siden jeg vil at den skal være så tett som mullig.

har sett litt på denne http://www.plexifix.dk/ALBIN-EXPRESS.htm og likte den veldig godt !!

vet noen om det er noen forhandlere/private som selger noe lignende den?

 

her er et bilde av nåværende luke, vil ha samme løsning, men ser for meg litt mørkere og en med lås på. :)

(fant ikke et bedre bilde)

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50040/dsc_7444.jpg

 

her ser du hvor lys den som er der nå er ( her åpnet). platen ser du så rett forran åningen :)

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50040/photo_16.03.13_12_42_16.jpg

Redigert av SteffenBertelsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...