Jump to content

Hva synes du er den beste 9.9 hesteren


Smartrib330

Recommended Posts

Jeg tenker litt på Lehr (gassdrift).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

En ting er hva tester av kliss nye motorer viser. En helt annen ting er om man skulle summert opp etter la oss si 10 års eierskap og bruk.

 

Da skal det mye til og slå Yamaha :)

 

Det skal mye til og slå Yamaha to-takt i alle fall. De gode, holdbare og velprøvde yamaha 2-takt konstruksjonene vi er vant til og utaler oss på bakgrunn av er erstattet av helt annen teknologi og konstruksjoner. så vi bør ikke lenger så skråsikkert tviholde på yamaha etter min mening, før disse konstruksjonene er velprøvd over de neste 20 årene :smiley: Jeg for min del savner nostalgien og den v8 lignende puttringen fra min gamle mercury 7.5 hp fra 1971.... :giggle:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en tohatsu 8 hk på slutten av 80 tallet til konfen min.

Den ble misshandla i 5-6 sesonger før jeg solgte den dyrt til far min...

Det er byttet gear olje på den en gang, og den har satt seg to ganger etter lagring.(ingen nye deler)

Begge gangene tror jeg har med salt i sjøvanns pumpen.

Første gang ble undervannshuset tatt av og rengjort og smørt, andre gang tok han av snor start boksen og brukte rå makt for å løsne den. Den har aldri vært ferskvanns kjørt etter bruk.

 

Starter på første drag den dag i dag....

 

Den ser helt lik ut som den 2006 modellen jeg har i dag...

Link to post
Share on other sites

Kun erfaring med Yamaha og Tohatsu 2-T 9,9. Veldig gode erfaringer med begge. raske, solide, driftssikre. Tohatsuen bråkte nok mer. (Subjektiv oppfatning). Dette er riktignok en del år siden. De færreste har vel prøvd så mange flere enn 2-3 merker av samme motorstørrelse?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Selv foretrekker jeg iskrem framfor appelsiner, men det kommer helt an på hva jeg har lyst på den dagen da. Epler kan også være godt. Men syrefaste skruer er en fin ting...

 

-Ærlig talt!! Nå må snart "fjortisene" få et eget hjørne her på forumet til å diskutere slike ting. Hvilken motor som er best avhenger da fullstendig av hva den skal brukes til.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...